280 867 läst · 450 svar
281k läst
450 svar
Pizzaugn med gymboll (pilates) som gjutform
Ser toppen ut! Min ugn blev betydligt tjockare och använde 5cm tegel. Funkar 2.5 bra? Körde du vanlig betong som skiva under eller eldfast bruk/vermikulit även där? Funderar på att isolera lite mer undertill.
F Fransson44 skrev:
Betongplattan, helt vanlig betong på 5 cm. Ovanpå den gjorde jag en blandning av vermikulit + cement. Sedan ovanpå den, vanlig eldfast tegel, den tunna, 2,5.
Ska försöka bifoga en bild.
Eldade hårt igår och plattan isolerade bra nertill. Ingen risk för träbordet.
Ska försöka bifoga en bild.
Eldade hårt igår och plattan isolerade bra nertill. Ingen risk för träbordet.
Idag körde jag för andra gången. Fick upp ugnen i över 600 grader och det var inga problem att hålla den runt 450 genom att mata den med ett vedträ då och då. Till och med svårt att inte bränna pizzorna för mycket. Riktigt kul!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sådär nu har jag kommit en liten bit på vägen.
Vermikulit+eldfast blandat i 5:1 och ca 2 delar vatten blev det.
Minskade djupet på den med ca 5 cm från förra bilden. Kommer gjuta en platta, 5 cm betong och sen ett lager med vermikulit och eldfasta teglet där . Precis som många andra gjort. Till det isolerande lagret med vermikulit där eldfasta teglet kommer ligga, använder ni eldfast bruk dit? Eller enbart vanlig cement?
Samt hur tjock behöver den isolerade delen med vermikulit vara där det eldfasta teglet ligger, räcker det med 2,5cm och sen teglet på där?
Minskade djupet på den med ca 5 cm från förra bilden. Kommer gjuta en platta, 5 cm betong och sen ett lager med vermikulit och eldfasta teglet där . Precis som många andra gjort. Till det isolerande lagret med vermikulit där eldfasta teglet kommer ligga, använder ni eldfast bruk dit? Eller enbart vanlig cement?
Samt hur tjock behöver den isolerade delen med vermikulit vara där det eldfasta teglet ligger, räcker det med 2,5cm och sen teglet på där?
Allvetare
· Västra götaland
· 9 307 inlägg
Jag hade använt eldfast bruk, men det beror mest på att jag inte kunde hitta någon information om hur cement påverkas av högre temperaturer under längre tidsperioder... Du kanske är en bättre googlare, så gör ett försök!L Lenca skrev:Sådär nu har jag kommit en liten bit på vägen.
Tack! Riktigt goda blev de också. Men jag håller med om att få loss dem från spaden. Det är ett ångestmoment varje gång. Även när jag körde dem i den vanliga ugnen. Jag brukar mjöla spaden och se till att degen inte är för klibbig undertill. Även att inte ha på för mycket sås och blöt mozzarella men lik förbannat så fastnade den första pizzan igår och den fick jag till slut ge upp. Ett sätt är väl bakplåtspapper som man snabbt drar bort men det känns fel på något sätt. Det kanske inte ens funkar utan börjar brinna.
S Strangelove skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 307 inlägg
Jag brukar baka ut mina på ett bakbord, med rätt mycket mjöl på ... Plus mjöl på spaden såklart ...
Hejsan. Även jag har gjort en pizzaugn efter jag läst igenom denna tråd. Gjort som dom flesta, vermikulit och eldfast betong 5:1.
Nu efter 2 veckor så har den fortfarande inte stelnat, mjuk som f..n och porös, ska det ta så lång tid?
Nu efter 2 veckor så har den fortfarande inte stelnat, mjuk som f..n och porös, ska det ta så lång tid?
Hur mycket vatten blandade du i? Jag blandade 5:1 igår och har inte känt hur de känns än. Men hoppas det har stelnat lite på 1 dygn!H HansOtto skrev:
L Lenca skrev:
Jag körde 50/50 i min mix och första gjutningen blev hård på ett dygn och hela ugnen stenhård på en vecka. Dock så är ju eldfast bruk rätt kostsamt och blir tungt i tjocka lager (vilket min blev). Verkar isolera bra nu efter några eldningar men jag är verkligen inget värmeproffs så kunde säkert tagit mindre bruk.H HansOtto skrev: