13th Marine 13th Marine skrev:
Det är väl som vanligt, bristen handlar om att det inte finns tillräckligt billig personal att anställa.
För ett antal år sedan var det olika företrädare för teknikföretag som skrev artiklar i de stora tidningarna om "ingenjörsbrist". Diskuterade detta med en professor på ett av de större läroanstalterna och han sa rent ut att det inte hade bäring på verkligheten.

Vad det däremot är brist på är folk som jobbar gratis .. :)

spikplanka spikplanka skrev:
För ett antal år sedan var det olika företrädare för teknikföretag som skrev artiklar i de stora tidningarna om "ingenjörsbrist". Diskuterade detta med en professor på ett av de större läroanstalterna och han sa rent ut att det inte hade bäring på verkligheten.
Det är brist på billiga ingenjörer, och det skriks väl från och till om ingenjörsbrist.

Det finns väl bara en rekryteringstest som jag blev lite imponerad av efteråt för länge sedan som efter intervju, kanske lite andra kompetenskontroller - kommer inte ihåg - satte fyllde i ett ganska långt test med inblandande här och där lagom lömska frågor med ganska tvivelaktiga alternativa svarsval till frågorna - när jag lämnade över bladen så tog han dessa och knycklade ihop dem och kastade i papperskorgen utan en blick på dessa och sedan sa han att det enda jag tittade på under provet var att se hur du hanterade svåra och omöjliga frågeställningar och din förmåga att kunna ta beslut - att du _faktiskt_ tog beslut även om alternativen var dåliga.

Jag replikerade att jag har jobbat under en chef som velade och inte kunde ta beslut och lärt mig den hårda vägen att ett dåligt beslut kan ofta förbättras eller ändras i efterhand medans velande och inte kunna ta beslut alls kan vara rent katastrofalt då allt stannar upp.

Hade anställningspapprerna med mig när jag gick ur rummet... men valde ändå ett annat jobb

13th Marine 13th Marine skrev:
Det är brist på billiga ingenjörer, och det skriks väl från och till om ingenjörsbrist.

Finns ett sätt att lösa problemet - att betala bättre och göra yrkeskåren mer attraktiv - det är ingen som ifrågasätter att läkare eller jurister/advokater är dyra...

Sedan har branchen marknadsföringsproblem - tex. att när man har gått utbildningarna och hamnat i tekniktung branch och inte klantat sig allt för mycket under åren så är risken för arbetslöshet i någon lägre period väldigt låg även om man får byta mössa då och då... ingenjörer med kunskap inom vissa områden, speciellt infrastruktur som skall hållas under armarna i lång tid, har jobb långt in i pensionsåldern om de vill - det är arbetsgivarna som inte vill släppa men samtidigt väldigt dumma att de inte har någon 'lärling' gående parallellt till sagda person under de sista åren innan pension...

Alla vill ha ingenjörer i olika nivåer - men ingen vill utbilda några inom sitt område och man ägnar sig åt att norpa folk av varandra istället...

X xxargs skrev:
lösa problemet - att betala bättre
Nu ska vi inte svära i kyrkan, så kan man ju inte göra. Något stort företag kan ju känna sig kränkt ;)

Det finns 10 slags människor.
De som förstår binärt och de som inte gör det.

Om informationen finns så kommer den att missbrukas nu.. eller senare.

P paralun skrev:
Jo men för att göra ett riktigt intelligenstest så är det ju typ Mensa.
[länk]

Sen vad man får ut av resultatet vete tusan?
Han inte färdigt men 58 % är mer korkade än jag 😁.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.