A AndersS skrev:
Känns som det blivit lite av en generationsfråga också med olika "mediepresentationer", men man blir samtidigt förvånad över att transportbranschen saknar förare enligt det som skrivs i media.
Kan det vara en storstadsinfluens då Kirre2 angivit Stockholm? Tar vi övriga landet kanske det ser annorlunda ut. Och de här kraven gäller definitivt inte alla områden, kollade igår med släktingar som arbetar med personalfrågor och även rekryterar personal (chef) där de har svårt att istället hitta personal.
De trodde att det var företag med stor personalomsättning och ofta unga personer.
Så i det stora hela av all personal som rekryteras idag kanske inte det är så vanligt, men nu gissar jag,
Transportbranschen får väl höja lönen så blir säkert fler intresserade av det 🙄

Det är väl som vanligt, bristen handlar om att det inte finns tillräckligt billig personal att anställa.
 
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Transportbranschen får väl höja lönen så blir säkert fler intresserade av det 🙄

Det är väl som vanligt, bristen handlar om att det inte finns tillräckligt billig personal att anställa.
Jo och då stiger priserna för våra kära paket från någon e-handlare.

Stenhård konkurrens och hur man snabbt hittar nya chaufförer som inte "beter sig".
 
P paralun skrev:
Jo och då stiger priserna för våra kära paket från någon e-handlare.

Stenhård konkurrens och hur man snabbt hittar nya chaufförer som inte "beter sig".
En man i kostym sitter i en TV-studio med publik i bakgrunden. Bilden är delad i två delar: överst ser han förskräckt ut med texten "OH NO!" och nederst lugn med texten "ANYWAY".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Greger_08 och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Transportbranschen får väl höja lönen så blir säkert fler intresserade av det 🙄

Det är väl som vanligt, bristen handlar om att det inte finns tillräckligt billig personal att anställa.
Misstänker att det är starkt påverkande.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
[bild]
Oh yes!

Det e-handlarna mest gör är ju att erbjuda fri frakt och det är nog stenhårda förhandlingar mellan e-handlare och åkerierna om priser. Speciellt för de stora aktörerna på marknaden och de små har ingen chans.
 
P paralun skrev:
Oh yes!

Det e-handlarna mest gör är ju att erbjuda fri frakt och det är nog stenhårda förhandlingar mellan e-handlare och åkerierna om priser. Speciellt för de stora aktörerna på marknaden och de små har ingen chans.
Jag hänvisar till marknadskrafterna och utbud/efterfrågan.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag hänvisar till marknadskrafterna och utbud/efterfrågan.
Jovisst, "fri frakt".... ingenting är ju gratis här i världen.
Just åkerierna som hanterar e-handelspaketen är nog en av de mest konkurrensutsatta idag och har nog nog gått längst med hur man snabbt rekryterar ny personal inkl någon man kan lita på.
 
Allt beror på att chefer idag inte själva kan/orkar/vågar sköta rekryteringen själva. Utan de lejer ut jobbet på rekryteringsfirmor eller mer eller mindre onödiga personalavdelningar.

Förr var chefer oftast kompetenta nog att själva rekrytera folk. Men idag har det i de flesta lite större bolag byggts upp enorma byråkratier för att sköta rekrytering. Det fanns en tid innan man kunde utbilda sig till personalvetare och jag är rätt säker på att rekryteringar inte fungerade sämre på den tiden. Antagligen var det bättre och betydligt billigare då det nu är en massa aktörer som ska leva på detta rekryterande.
 
  • Gilla
Rolle314 och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jovisst, "fri frakt".... ingenting är ju gratis här i världen.
Just åkerierna som hanterar e-handelspaketen är nog en av de mest konkurrensutsatta idag och har nog nog gått längst med hur man snabbt rekryterar ny personal inkl någon man kan lita på.
Du menar att tillgång och efterfrågan inte gäller på leveranser?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Du menar att tillgång och efterfrågan inte gäller på leveranser?
Jo givetvis och det är ju en stenhård kamp mellan de stora åkerierna, Postnord, Instabox, Schenker, osv osv.
Postnord är ju sedan jätten "glufs-glufs"...

Men i slutändan handlar det ju om vad en kund betalar hos en e-handel. Sen får e-handeln då förhandla med åkerierna. Sen blir det "ramaskri" och rubriker om någon chaufför beter sig på olika sätt med paketen.
 
P paralun skrev:
Jo givetvis och det är ju en stenhård kamp mellan de stora åkerierna, Postnord, Instabox, Schenker, osv osv.
Postnord är ju sedan jätten "glufs-glufs"...

Men i slutändan handlar det ju om vad en kund betalar hos en e-handel. Sen får e-handeln då förhandla med åkerierna. Sen blir det "ramaskri" och rubriker om någon chaufför beter sig på olika sätt med paketen.
Vad bra att det gäller.
Då innebär det att om man vill ha fler chaufförer så får man göra yrket attraktivare, exempelvis genom högre lön.
 
L lbgu skrev:
Allt beror på att chefer idag inte själva kan/orkar/vågar sköta rekryteringen själva. Utan de lejer ut jobbet på rekryteringsfirmor eller mer eller mindre onödiga personalavdelningar.

Förr var chefer oftast kompetenta nog att själva rekrytera folk. Men idag har det i de flesta lite större bolag byggts upp enorma byråkratier för att sköta rekrytering. Det fanns en tid innan man kunde utbilda sig till personalvetare och jag är rätt säker på att rekryteringar inte fungerade sämre på den tiden. Antagligen var det bättre och betydligt billigare då det nu är en massa aktörer som ska leva på detta rekryterande.
Det är nya tider och allt har utvecklats både till bättre och sämre beroende av hur man ser det. Som lite historiesökare säger jag bättre, men framför allt brukar jag säga "vi gör saker på annat sätt".
Hum, hur var det för 25 år sedan, hur många i forumet visste vad t.ex. ett Byggahusforum var och var konstant uppkopplad via en mobil eller hade en fast internetanslutning till hemmet, dvs för millennieskiftet.
Jag vet att det inte var många utifrån att jag arbetade med att skapa de förutsättningarna.
 
A AndersS skrev:
Det är nya tider och allt har utvecklats både till bättre och sämre beroende av hur man ser det. Som lite historiesökare säger jag bättre, men framför allt brukar jag säga "vi gör saker på annat sätt".
Hum, hur var det för 25 år sedan, hur många i forumet visste vad t.ex. ett Byggahusforum var och var konstant uppkopplad via en mobil eller hade en fast internetanslutning till hemmet, dvs för millennieskiftet.
Jag vet att det inte var många utifrån att jag arbetade med att skapa de förutsättningarna.
Jag tycker då det är en uppenbar försämring när utvecklingen inneburit att chefer i väldigt stor utsträckning outsourcar sin egen kärnverksamhet. I alla tider har en av de viktigaste uppgifterna för en chef varit att anställa underlydande personal. En chef som inte klarar av det utan att ta in utomstående som ofta saknar kunskap om den specifika arbetsplatsen passar inte att vara chef.
Det finns väl inget i den tekniska utvecklingen som gjort att arbetet med att rekrytera t.ex. en lastbilschaufför idag skulle vara svårare än säg på 80-talet.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Jag tycker då det är en uppenbar försämring när utvecklingen inneburit att chefer i väldigt stor utsträckning outsourcar sin egen kärnverksamhet. I alla tider har en av de viktigaste uppgifterna för en chef varit att anställa underlydande personal. En chef som inte klarar av det utan att ta in utomstående som ofta saknar kunskap om den specifika arbetsplatsen passar inte att vara chef.
Det finns väl inget i den tekniska utvecklingen som gjort att arbetet med att rekrytera t.ex. en lastbilschaufför idag skulle vara svårare än säg på 80-talet.
Är inte svart och vitt. Finns hela skalan från att man själv sköter rekrytering till att hela arbetet görs av externt företag, det skiljer så mycket utifrån företags storlek, verksamhet, etc. Har man arbetat inom små företag, stora företag, globala, konsultverksamhet, kommun, etc, och dessutom med alla dess verksamheter.
Exemplet jag gav var utifrån samhällsförändring som blir utav teknikutveckling, vi har blivit betydligt mera globala och det kan förändra det dagliga arbetslivet.
Så ett nationellt transportföretag kontra ett lokalt fåmansföretag har med största sannolikhet olika sätt att rekrytera.
Den tekniska utvecklingen har givit en helt annat sätt nå olika personalgrupper. Nu har jag inte rekryterat under 80-talet men från 90-talet och framåt har det hänt och det är därifrån jag ser skillnaden och hur det förändrats.
 
A AndersS skrev:
Är inte svart och vitt. Finns hela skalan från att man själv sköter rekrytering till att hela arbetet görs av externt företag, det skiljer så mycket utifrån företags storlek, verksamhet, etc. Har man arbetat inom små företag, stora företag, globala, konsultverksamhet, kommun, etc, och dessutom med alla dess verksamheter.
Exemplet jag gav var utifrån samhällsförändring som blir utav teknikutveckling, vi har blivit betydligt mera globala och det kan förändra det dagliga arbetslivet.
Så ett nationellt transportföretag kontra ett lokalt fåmansföretag har med största sannolikhet olika sätt att rekrytera.
Den tekniska utvecklingen har givit en helt annat sätt nå olika personalgrupper. Nu har jag inte rekryterat under 80-talet men från 90-talet och framåt har det hänt och det är därifrån jag ser skillnaden och hur det förändrats.
Håller med om att allt inte är svart eller vitt. Jag kan se att det finns fall där man kan behöva använda extern hjälp vid rekrytering. Men då handlar det om att försöka få tag på specialkompetenser som du inte hittar via vanlig jobbannonsering. Men söker man standardtjänster (vilket är den överväldigande majoriteten av all rekrytering) så borde en kompetent chef kunna klara av det själv. Och chefen borde vilja klara det själv då han/hon är den som sitter med mest kunskap om vad som krävs jobbet. Att för dyra pengar leja ut det på andra aktörer ger ju bara ett pris på sin inkompetens.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.