M MrDizzy skrev:
Som nån tidigare sa
"Hire for attitude , train for skill"
Jo men den mycket viktiga "attityden" får man ju fram via att ställa personliga frågor, sedan även viljan att lära sig nya saker, med mera som en arbetsgivare ser som viktigt med en viss tjänst.

Ställer man inte upp på frågorna så har man ju direkt visat "fel attityd" och arbetsgivaren via en HR-människa kan lägga tiden med annan sökande som gärna svarar.

Sen är det då bättre för arbetsgivaren samt arbetssökanden att man ser att allt ser bra ut.
Ser inget konstigt i det själv.
 
C
M MrDizzy skrev:
"Hire for attitude , train for skill"
är vägen att gå enl mitt tycke iaf
Har jobbat med uppdragsgivare som under en längre tid försökt sig på den taktiken, men det har fungerat dåligt. Alla har helt enkelt inte förmågan att bli bra på vad som helst. Och de som blir bra drar snabbt vidare någon annanstans.
 
  • Gilla
Tubes
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Har jobbat med uppdragsgivare som under en längre tid försökt sig på den taktiken, men det har fungerat dåligt. Alla har helt enkelt inte förmågan att bli bra på vad som helst. Och de som blir bra drar snabbt vidare någon annanstans.
Det beror på hur arbetsgivaren betalar för kompetens.
Många företag betalar mer för kompetens då man blir anställd än att höja de anställdas löner så det motsvarar vad de skulle betala om de skulle anställa någon ny.
Klart att folk försvinner då.

Har jobbat på två företag där företagen faktiskt ökar lönerna hos de anställda med några tusen över vad det skulle kosta att anställa en ny med motsvarande komptens.
Båda företagen hade extremt låg personalomsättning.
Första företaget blev uppköpt vid ITbubblans krash där 2004 nångång. Tyckte inte om de nya cheferna (som inte hade samma syn på löner) och drog vidare.
Andra företaget skulle eg kunnat jobba kvar på (då det är ett av de mer framgångsrika på börsen) men blev mer eller mindre "head-hunted" till nuvarande och kände att jag inte kunde tacka nej till möjligheten. Dock nuvarande arbetsgivare, är tokbakbunden på löneförhöjningar till kollektivavtal (som ur lönesynvinkel suger) men de kompenserar med semester och ledigheter.
 
P paralun skrev:
Jo men den mycket viktiga "attityden" får man ju fram via att ställa personliga frågor, sedan även viljan att lära sig nya saker, med mera som en arbetsgivare ser som viktigt med en viss tjänst.

Ställer man inte upp på frågorna så har man ju direkt visat "fel attityd" och arbetsgivaren via en HR-människa kan lägga tiden med annan sökande som gärna svarar.

Sen är det då bättre för arbetsgivaren samt arbetssökanden att man ser att allt ser bra ut.
Ser inget konstigt i det själv.
Det ska som jag skrev i ett annat inlägg vara intresse och tycka att arbetsuppgifterna är roliga. (som kan sammanfattas under "attitude")
Men att man ska ha en attityd att ställa upp på vilken skit som helst. FyFaan! Glöm er dröm
 
Fått höra om ett teknikföretag (pumpar?) som gav sina ingenjörer precis det som facket krävde under en lång tid. Slutade med att 5 ingenjörer samtidigt sa upp sig och gick till konkurrenten.
 
M MrDizzy skrev:
Det ska som jag skrev i ett annat inlägg vara intresse och tycka att arbetsuppgifterna är roliga. (som kan sammanfattas under "attitude")
Men att man ska ha en attityd att ställa upp på vilken skit som helst. FyFaan! Glöm er dröm
Nej jag är friherre numera men vet hur arbetsgivare ofta resonerar nuförtiden och just "attityd" är mycket viktigt samt vilken personlighet en arbetssökande har för att passa in i företaget. Sen finns det ju ett fåtal "spetsprofiler" där man bara anställer om man får tag på någon.

Sen är man ju ute efter "personkännedom" så blir det mycket sannolikt en bra resa för båda parter.

Men "take it or leave it", ganska enkelt.
 
Många företag gömmer sig bakom kollektivavtalet som att det skulle vara ett tak för vad man kan ge i löneökningar, det är ju faktiskt botten.
Jag har faktiskt haft chefer som kämpat för att få en större pott att dela ut, just för att denne ville behålla kompetens.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Men vad är problemet i så fall?
Problemet är att jag inte vill tvingas göra nåt logiktest för att söka ett jobb jag absolut är kvalificerad till. Jag vill köra lastbil, inte bli kärnfysiker. IQ-test är väl okej, jag är normalsmart och hamnar väl på medel, men det här logiktestet jag stötte på senast förstod jag ingenting av.
 
C cpalm skrev:
Fast vad har personlighets- och IQ-tester med kompetens och utbildning att göra?
Jag tycker nog att det bör finnas viss korrelation mellan intelligens och kompetens. Sen är det väl en annan fråga om IQ-tester är bra på att mäta intelligens.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Problemet är att jag inte vill tvingas göra nåt logiktest för att söka ett jobb jag absolut är kvalificerad till. Jag vill köra lastbil, inte bli kärnfysiker. IQ-test är väl okej, jag är normalsmart och hamnar väl på medel, men det här logiktestet jag stötte på senast förstod jag ingenting av.
Jo själv har jag aldrig stött på ett IQ eller logik-test men däremot personlighetstest så att en arbetsgivare ser vad man är för människa. Verkar klart märkligt och du borde ju ha fått en förklaring om varför man nu har IQ samt logiktest?
 
P paralun skrev:
varför man nu har IQ samt logiktest?
För att man vill försöka mäta IQ och logisk förmåga antar jag. Är det konstigt?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tycker nog att det bör finnas viss korrelation mellan intelligens och kompetens. Sen är det väl en annan fråga om IQ-tester är bra på att mäta intelligens.
Det finns även en hel del som lyckas få bra på IQ-test men inte har hög EQ. Det behövs ibland mer EQ än IQ på vissa tjänster .
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
För att man vill försöka mäta IQ och logisk förmåga antar jag. Är det konstigt?
Ja men om man nu har en avklarad utbildning på en viss nivå inkl tidigare arbete inkl referenser så vet jag inte vitsen?

IQ samt Logiktest finns ju mer för vissa mer avancerade yrken och det finns ju inga "genvägstest" vad jag känner till. Exempelvist en stridspilot får göra en massa sådana här test vid en uttagning.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det finns även en hel del som lyckas få bra på IQ-test men inte har hög EQ. Det behövs ibland mer EQ än IQ på vissa tjänster .
Visst är det så. Men för den aktuella tjänsten verkar arbetsgivaren uppskatta hög IQ, antar jag.
 
P paralun skrev:
IQ samt Logiktest finns ju mer för vissa mer avancerade yrken
Och i det aktuella fallet verkar arbetsgivaren tycka att yrket är avancerat nog för att motivera testerna. Förstår inte vad som är konstigt med det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.