126 läst · 1 svar
126 läst
1 svar
Persienner som havererar - alternativ?
Vi bor i en Brf-lägenhet från 1959 som vi delvis renoverade när vi flyttade in. Vi drog in ny el, byggde nytt kök, målade och mycket annat. Men fönstren nöjde vi oss med att måla (samt förse med gardiner. Där finns dock gamla persienner (mellan glasen). De är inte snygga men fyller ibland sin funktion. De börjar dock att ge sig en efter en. Två persienner har jag själv renoverat med framgång och en med inte lika stor framgång (den går inte längre att vinkla). Men nu har ännu en kollapsat och det känns som att vi behöver en ”persiennplan” Fönstren är av olika mått och det finns knappast någon standard. Persiennerna är fula, de går sönder och de är ganska jobbiga att fixa fill. Så vad borde man göra? Gardiner går att dra för, men persiennerna gör ett bättre jobb när det gäller att stänga ute ljus. Jag skulle gärna ha något elektroniskt som går att ansluta till Plejd, men jag inser att det kan bli helt orimligt dyrt. Finns det andra lösningar? Min fråga är egentligen: vad gör ni fixare när en persienn går sönder?
En persienn som skruvas fast på fönstrets insida lär vara det enklaste och billigaste.
Om det går att öppna fönstrets rutor så kan du ta bort den gamla persiennen så slipper du se delar av den som hänger mellan rutorna.
Är alla fönster från 1959 kan det för övrigt vara dags att byta ut dem. Kolla med styrelsen om det finns en punkt i kommande underhåll angående fönsterbyte innan du börjar byta persiennerna.
Om det går att öppna fönstrets rutor så kan du ta bort den gamla persiennen så slipper du se delar av den som hänger mellan rutorna.
Är alla fönster från 1959 kan det för övrigt vara dags att byta ut dem. Kolla med styrelsen om det finns en punkt i kommande underhåll angående fönsterbyte innan du börjar byta persiennerna.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Solargaps - solceller i utvändiga persienner
Solceller, Solfångare, Solenergi -
6 st träpersienner - ca 85 x 144 cm (Stockholm Norrort)
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Fasadpersienner - erfarenhet och tips
Fasad -
Persienner till Mellanglas-fönster
Fönster & Dörrar -
Beställa mellanglass-persienner var?
Fönster & Dörrar