43 801 läst · 60 svar
44k läst
60 svar
Partner elmotorsåg
Medlem
· Östergötland
· 13 inlägg
Jag var nog inne på att en el-såg för 1900 skulle vara av relativt god kvalité. Problemet med just denna modell är att den har en vinkelväxel med förmodade plastkugghjul och inget som kan slira över om kedjan hugger fast. Detta i kombination med ovanligt hög kedjehastighet för en elsåg får man nog anse vara en väldigt riskabel konstruktion. Det är möjligt att Husqarna 317EL har en annan konstruktion, men de ser faktiskt nästan identiska ut och kostar exakt lika mycket.
Medlem
· Östergötland
· 13 inlägg
Husqvarna 317EL är på 1700W medan Partner är på 2200W så de är inte identiska och Husqvarnan torde hålla bättre oavsett val av kugghjul. (är det inte samm folk som konstruerar och förmodligen samma Kineser som tillverkar i båda fallen?
Då har du en P722T alltså.
Husqvarna 317 har i alla fall slirskydd!
Och min Partner 520 som jag köpte för 500:- har ansat, fällt, kvistat och sågat upp ett antal större träd utan att gå sönder, några ekar så stora att jag fick såga från bägge håll för att svärdet inte räckte igenom. Kedjan lär ha fastnat mer än en gång under all denna sågning och jag kommer specifikt ihåg ett träd som var på väg åt fel håll, men det löste sig det med Sågen har dock aldrig gått sönder.
Husqvarna 317 har i alla fall slirskydd!
Och min Partner 520 som jag köpte för 500:- har ansat, fällt, kvistat och sågat upp ett antal större träd utan att gå sönder, några ekar så stora att jag fick såga från bägge håll för att svärdet inte räckte igenom. Kedjan lär ha fastnat mer än en gång under all denna sågning och jag kommer specifikt ihåg ett träd som var på väg åt fel håll, men det löste sig det med Sågen har dock aldrig gått sönder.
Medlem
· Östergötland
· 13 inlägg
Jag tror 520 som du refererar till är av en betydligt robustare konstruktion med förmodligen direkt drift av kedjan utan billiga kinesiska plastkugghjul imellan. 722 såg smidigare ut eftersom motorn sitter parallelt med sågen, därför föll valet på den när den gamla skulle ersättas. Något som man nu bittert kan ångra...
Så en varning till andra, köp gärna en Partner men akta er för P722T, den är inte bara dyrast, risken är att den också skörast av alla alternativ i butikshyllan.
Så en varning till andra, köp gärna en Partner men akta er för P722T, den är inte bara dyrast, risken är att den också skörast av alla alternativ i butikshyllan.
Tja, kör sönder den en gång till, det lär ju vara snabbt gjort om det är så illa som du säger. Sen häver du köpet och byter till en Husqvarna istället.jerrymattias skrev:Jag tror 520 som du refererar till är av en betydligt robustare konstruktion med förmodligen direkt drift av kedjan utan billiga kinesiska plastkugghjul imellan. 722 såg smidigare ut eftersom motorn sitter parallelt med sågen, därför föll valet på den när den gamla skulle ersättas. Något som man nu bittert kan ångra...
Lyfter den här tråden
Har en Partner P722T som har fungerat bra ett par år (inte särskilt mycket använd, lite ved) men nu har kedjesmörjningen lagt av. Det verkar inte komma någonting till kedjan. Har använt någon sorts bio-olja. Kan man rengöra pumpen? Hur kommer man åt den? Kan det vara bio-oljan som geggat ihop i pump eller munstycke?
Tacksam för alla svar.
EssoJ
Har en Partner P722T som har fungerat bra ett par år (inte särskilt mycket använd, lite ved) men nu har kedjesmörjningen lagt av. Det verkar inte komma någonting till kedjan. Har använt någon sorts bio-olja. Kan man rengöra pumpen? Hur kommer man åt den? Kan det vara bio-oljan som geggat ihop i pump eller munstycke?
Tacksam för alla svar.
EssoJ
Tyvärr kan jag inte säga så mycket om hur man löser problemet. Men efter vad jag har hört så kan det mycket väl vara den vegetabiliska oljan som är orsaken till problemen. Står sågen still under längre perioder så skall det vara bättre att köra med mineralolja eftersom den inte härsknar.
Men det borde gå att plocka isär och göra rent, eventuellt kanske det går att lösa upp oljeresterna med något. Lacknafta eller bensin kanske funkar?
Men det borde gå att plocka isär och göra rent, eventuellt kanske det går att lösa upp oljeresterna med något. Lacknafta eller bensin kanske funkar?
Allra först kollar du så att luftningen i locket till oljebehållaren funkar. Sätter den igen kommer ingen olja. Been there done that.
Därefter är det bara att skruva isär sågen och kolla slangar och den lilla pumpen.
Första gången gjorde jag ovanstående i omvänd ordning, det var onödigt...
Jag förutsätter att du redan kollat att det inte satt igen med spånor i svärdet
Sent from my GT-I9300 using Byggahus
Därefter är det bara att skruva isär sågen och kolla slangar och den lilla pumpen.
Första gången gjorde jag ovanstående i omvänd ordning, det var onödigt...
Jag förutsätter att du redan kollat att det inte satt igen med spånor i svärdet
Sent from my GT-I9300 using Byggahus
Svärdet är rensat men luftningen var en nyhet för mig, den får kollas. Egentligen bord jag tänkt på det själv. För att det skall gå ut något måste det ju komma in något. Ganska självklart men ibland missar man det mest uppenbara. Tack för tipset!
Orsaken är nog den vegetabiliska oljan. Pumpen satt helt fast och fjädern som höll den fick göra den nytta som är avsedd. Men trots att jag gjort ren pumpen och blåst slangarna så ger den ingen olja till kedjan. Det blir väl till att pytsa med oljekanna i väntan på en ny såg med en helt annn färg.
EssoJ (som gärna ta emot tips på bra olja för den som enbart använder sågen då och då.)
EssoJ (som gärna ta emot tips på bra olja för den som enbart använder sågen då och då.)
Inte ens om du kör utan lock till oljebehållaren?EssoJ skrev:Orsaken är nog den vegetabiliska oljan. Pumpen satt helt fast och fjädern som höll den fick göra den nytta som är avsedd. Men trots att jag gjort ren pumpen och blåst slangarna så ger den ingen olja till kedjan. Det blir väl till att pytsa med oljekanna i väntan på en ny såg med en helt annn färg.
Kör med "vanlig" mineraloljebaserad kedjeolja.
Jag som också kör sågen sparsamt måste gå över till sådan nu, jag förstod inte bättre när jag köpte flaskan med veggo-olja.
Lyckligtvis har sågen sågat något lite då och då, så jag tror jag har klarat mig.
Jag som också kör sågen sparsamt måste gå över till sådan nu, jag förstod inte bättre när jag köpte flaskan med veggo-olja.
Lyckligtvis har sågen sågat något lite då och då, så jag tror jag har klarat mig.
Jag kör min såg bara då och då sommartid och använder Granngårdens mineralolja. Jag har ingen aning om den är "bra" men det har funkat för mig i många år.