43 803 läst · 60 svar
44k läst
60 svar
Partner elmotorsåg
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 259 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 259 inlägg
Kör du sönder tre elsågar på några timmar per styck tyder det väl sannorlikt på grovt handhavandefel. Du skriver att du skulle såga ner en (1) gran och att du efter tre timmar hade kommit halvvägs. Får man fråga om du hade satt i sladden i vägguttaget:wow:. Antingen har du inte berättat hela storyn eller så gör du något fundamentalt fel då du sågar.
Jag har vuxit upp med bensinsågar och föredrar oftast dessa men i somras hade jag bara en 1800W Partner elsåg att tillgå då jag skulle fälla 6+3 st 30+ meters träd med en diameter strax över roten på 60-70+ cm (6st) och 35-55 cm (3 st). Inga problem med elsågen. Den användes sedan för att kvista och kapa upp träden. Inga problem det heller.
Slipad sågkedja (några drag vid varje rökpaus), rätt kedjespänning och bra teknik så ska det mycket till innan du knäcker elsågen. Har testat tidigare med en billig no-nameelsåg från nåt billighetsvaruhus. Inga problem det heller.
Måste faktiskt säga att jag föredrar elsågen för då-och-då jobb. Prestandan räcker utan problem och kastrisken är liten. Det är först då man ska hålla lite tempo ute i skogen med grövre träd som bensinaren är oslagbar.
Att knäcka tre sågar på en gran låter ju som ett skämt!
Jag har vuxit upp med bensinsågar och föredrar oftast dessa men i somras hade jag bara en 1800W Partner elsåg att tillgå då jag skulle fälla 6+3 st 30+ meters träd med en diameter strax över roten på 60-70+ cm (6st) och 35-55 cm (3 st). Inga problem med elsågen. Den användes sedan för att kvista och kapa upp träden. Inga problem det heller.
Slipad sågkedja (några drag vid varje rökpaus), rätt kedjespänning och bra teknik så ska det mycket till innan du knäcker elsågen. Har testat tidigare med en billig no-nameelsåg från nåt billighetsvaruhus. Inga problem det heller.
Måste faktiskt säga att jag föredrar elsågen för då-och-då jobb. Prestandan räcker utan problem och kastrisken är liten. Det är först då man ska hålla lite tempo ute i skogen med grövre träd som bensinaren är oslagbar.
Att knäcka tre sågar på en gran låter ju som ett skämt!
Varför blir kastrisken mindre med elsåg? Sen skulle jag vilja se den där granen. Måste vara något för Guinness rekordbok:OThomas59 skrev:
Föredrar också bensinsåg, är helt andra varvtal och avverkningsförmåga på dem.
Och jo jag har en gammal elsåg här med, används i princip aldrig utan ligger för inomhusjobb.
/Kent
Och jo jag har en gammal elsåg här med, används i princip aldrig utan ligger för inomhusjobb.
/Kent
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 259 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 259 inlägg
Körde slut på sågen på 3 h??
Hur mycket sågades? Hur många gånger sågades det i sten? Metall??
Hur många gånger filades kedjan?
Och tre timmar för en gran?? Har för mig att man hade runt 5 - 10 minuter på sig att fälla trädet när jag tog motorsågskörkortet...
Hur mycket sågades? Hur många gånger sågades det i sten? Metall??
Hur många gånger filades kedjan?
Och tre timmar för en gran?? Har för mig att man hade runt 5 - 10 minuter på sig att fälla trädet när jag tog motorsågskörkortet...
Med risk för att bli påhoppad nu-Partner ger mig rysningar(o inte bara deras elsågar)!
Till all annan användning än bygg så använd en bensinsåg.Som med allt annat så får man
vad man betalar för.Bra elsågar är STIHL MSE 180 C-BQ och MSE 200 C-BQ.
Dessa duger till proffsanvändning inom bygg.Inte dom billigaste men arbetet blir gjort utan
strul,det har man ju nog med ändå.Det sägs att Svenska män är obenägna att läsa manualer,
det är synd då många skulle slippa onödig huvudvärk o onödiga svordomar.
Nej-jag jobbar inte som STIHL säljare utan talar av egen erfarenhet.
Till all annan användning än bygg så använd en bensinsåg.Som med allt annat så får man
vad man betalar för.Bra elsågar är STIHL MSE 180 C-BQ och MSE 200 C-BQ.
Dessa duger till proffsanvändning inom bygg.Inte dom billigaste men arbetet blir gjort utan
strul,det har man ju nog med ändå.Det sägs att Svenska män är obenägna att läsa manualer,
det är synd då många skulle slippa onödig huvudvärk o onödiga svordomar.
Nej-jag jobbar inte som STIHL säljare utan talar av egen erfarenhet.
Redigerat:
Jag har i helgen som gick fällt tre ekar, kvistat och kapat dem. Två av dem fick jag ta ner bit för bit via en en lift. Först grenarna nerifrån och upp, och vissa högre grenar dessutom i småbitar som trillade ner i korgen utifrån och in, och till sist stammen uppifrån och ner. Därtill har jag ansat tre riktigt stora ekar och tagit bort döda grenar och lågt sittande stora grenar. Det är mycket sågat under en helg det kan jag säga.
Allt detta med en partner 520 som jag gav 500:- för, rena supersågen i mina ögon.
Allt detta med en partner 520 som jag gav 500:- för, rena supersågen i mina ögon.
Medlem
· Halland
· 4 162 inlägg
Alla maskiner med gulfärgat hölje är skit. Punkt. (Ok, jag kanske överdriver lite). Jag vill inte säga att TS inte misshandlat sågen, men fanns det en tryckmätare i handtaget som skriker till när man trycker för hårt?
Jag köpte en Partner motorsåg för ett år sedan, efter några månaders helgsågning hade ramlagret slitits upp så att vexaxeln inte gick runt. Tog isär kopplingen och konstaterade glappet. Gick tillbaka till Varuhuset Med Ett Välkänt Namn som sa att eftersom jag öppnat kopplingskåpan och dessutom bytt startsnöre själv gällde inte garantin. Tydligen smörjer inte Aspen 2T om man byter startsnöre.
Så här är det varje gång man köper skit. Sedan köpte jag en HVA 359 ny på rea och en beg HVA242XPG på Tradera som såg ut som kriget och hade en gänga spräckt för toppkåpan. I båda manualerna står det hur man tar isär kopplingen och byter startsnöre!!!!! Tydligen går detta bra att göra, t o m uppmuntras, på proffsmaskiner. Har mest använt 242:an och den spinner som en katt. Har kapat och kapat och kapat och den startar varje gång, har inga glapp och drar 1/3 mindre bensin än Partnern och med mera kraft.
Det händer att jag köper skit men då vet jag att det är för att leka lite med någon kul pryl.
/Anders
Jag köpte en Partner motorsåg för ett år sedan, efter några månaders helgsågning hade ramlagret slitits upp så att vexaxeln inte gick runt. Tog isär kopplingen och konstaterade glappet. Gick tillbaka till Varuhuset Med Ett Välkänt Namn som sa att eftersom jag öppnat kopplingskåpan och dessutom bytt startsnöre själv gällde inte garantin. Tydligen smörjer inte Aspen 2T om man byter startsnöre.
Så här är det varje gång man köper skit. Sedan köpte jag en HVA 359 ny på rea och en beg HVA242XPG på Tradera som såg ut som kriget och hade en gänga spräckt för toppkåpan. I båda manualerna står det hur man tar isär kopplingen och byter startsnöre!!!!! Tydligen går detta bra att göra, t o m uppmuntras, på proffsmaskiner. Har mest använt 242:an och den spinner som en katt. Har kapat och kapat och kapat och den startar varje gång, har inga glapp och drar 1/3 mindre bensin än Partnern och med mera kraft.
Det händer att jag köper skit men då vet jag att det är för att leka lite med någon kul pryl.
/Anders
Medlem
· Halland
· 4 162 inlägg
Ok, jag sågade lite mer än tre ekar. Visst, Ek är hårdare än björk, gran och tall.
http://web.comhem.se/ekegarden/2011/Dagbok 2011-04-09.html
http://web.comhem.se/ekegarden/2011/Dagbok 2011-04-21.html
Men visst, allt beror på vad man skall göra. Vore kul med en SS (Svensk Standard) för hur mycket man sågar. Typ Partner 520 är lämplig för S3 på den tiogradiga S-skalan. Jag köpte en 1900 kvm råtomt som stått igenvuxen i 40 år och då trodde jag man kunde klara detta med en Gul Motorsåg. Naivt av mig. Punkt.
/Anders
http://web.comhem.se/ekegarden/2011/Dagbok 2011-04-09.html
http://web.comhem.se/ekegarden/2011/Dagbok 2011-04-21.html
Men visst, allt beror på vad man skall göra. Vore kul med en SS (Svensk Standard) för hur mycket man sågar. Typ Partner 520 är lämplig för S3 på den tiogradiga S-skalan. Jag köpte en 1900 kvm råtomt som stått igenvuxen i 40 år och då trodde jag man kunde klara detta med en Gul Motorsåg. Naivt av mig. Punkt.
/Anders
Ja, det är klart, om man några månader i sträck varje helg jobbar 6-8-10h/dag med sin såg, då ska man kanske titta efter en Huskvarna i 10-papp klassen, snarare än en konsumentsåg, behöer man den inte mer sen kan man ju alltid sälja den. Men icke desto mindre, rätt verktyg för uppgiften är alltid en förutsättning för ett bra resultat
Min är inte ny, har haft den i ett antal år och använt den till lite småsaker här och där. Arbetet den fick ta i helgen klarade den galant och det var fler än jag som var imponerade av den "lilla leksaken"
Min är inte ny, har haft den i ett antal år och använt den till lite småsaker här och där. Arbetet den fick ta i helgen klarade den galant och det var fler än jag som var imponerade av den "lilla leksaken"
Medlem
· Halland
· 4 162 inlägg
Kan erkänna att mitt uttalande kanske var lite generaliserande...:Othomasx skrev:
Kom just hem för en timme sedan efter ett 8-timmarspass med min nya Ryobi ELS 52 vedklyv. Som är gul i färgen :blushing:. Den fungerade kanon, enda nackdelen är att arbetsslaget är lite långsamt, fast å andra sidan tog den lätt en 30-cm bit torkad björk med kvistr i.
/Anders
Medlem
· Östergötland
· 13 inlägg
Min höll för ett tolv cm långt snitt första gången. Efter reparation höll den ytterligare ca 5 min. Nu är den på reparation igen. Jag ville häva köpet men policyn hos Bauhaus är att den måste gå sönder tre ggr innan de häver köpet, det verkar ju inte så svårt att uppnå den kvoten.
Det irriterande är att innan hade jag en elsåg från Jula för en femhundring som gick i flera år tills gängorna i kedjespännaren gick sönder. Då tänkte jag att jag slår till och köper en "kvalitetssåg" så kanske även kedjespännaren håller i många år. Snacka om att bli besviken och känna sig blåst.
Hoppas 15.000 kronors trädgårdstraktorn av samma fabrikat vi har hemma är av bättre kvalité.
Det irriterande är att innan hade jag en elsåg från Jula för en femhundring som gick i flera år tills gängorna i kedjespännaren gick sönder. Då tänkte jag att jag slår till och köper en "kvalitetssåg" så kanske även kedjespännaren håller i många år. Snacka om att bli besviken och känna sig blåst.
Hoppas 15.000 kronors trädgårdstraktorn av samma fabrikat vi har hemma är av bättre kvalité.