Jag köpte en Stihl ms 260 för 4 år se`n, har aldrig rört en justerskruv på förgasaren, kört massor och kör alltid på Aspen 2t miljöbensin, väldigt låg förbrukning. (Man slipper den sura 2t oljeröken som alltid annars blir.)
Förvisso är den ca 3ggr så dyr som partner sågen men den krånglar inte.

Varför krångla med sladdar och fastna i trädet????
Och skall man såga lite i en vägg inomhus finns det billiga tigersågar å köpa.

Mikael_L skrev:
Som jag redan berättat så tänker jag köpa mig en elkedjesåg.

Nu har jag ramlat över en Partner P520, men efter denna tråd kan jag ju undra om jag vågar köpa en partner ... :confused:

Vad är det för drev som är av plast och går sönder?
Drevet som driver kedjan? Jag kollade på P520's kedjedrev, det var av metall.
Men det är kanske något intent placerat som är det känsliga?!
Det är ett drev inuti som går sönder. Drevet är ovanligt billigt för att vara reservdel, så det är väl inte världens bästa material dom har fått till.

Det går ju annars utmärkt att göra grejer i komposit, det är mer att man inte ska snåla i tillverkningen.

Rörande elsågar kontra bensin...
Det blir lite som att dra ett stort släp med en liten bil, dvs noll kul.
Jag har en Partner, en tidig dvs vit sådan som funkar men inte till vedkapning, man blir nämligen knäpp av det. Den funkar perfekt för att jacka ut i takstolar mm där man kan stå och gnaga ett tag men till ved? Hallå?

Så i korthet, glöm el om man skall kapa ved eller köp istället en vedkap, de funkar.

Att fälla med en elsåg har jag inte ens provat eftersom jag har två bensinare men jag kan ju säga att jag hade inte ens kommit på tanken. Svårt att förklara men om man är van vid kraften hos en hyfsad bensinare (Hva här) så nej. Fälle är tillräckligt farligt ändå om det handlar om småträd så man skall inte behöva stå och kämpa med sågen. Irriterar man sig på sågen är något fel.

/Kent

Redigerat:
Nu är jag part i målet eftersom jag startade tråden...men måste nog ändå skriva om min erfarenhet
Jag bytte min partner 3 gånger och fick pengarna tillbaka tillslut.....så jag varnar alla som köper en partner under ca 1700:- eller en partner med plastkugg och som ska såga mer en några timmar i kraftigare ved...KÖP den ej!!.....och när du köper ....fråga om kuggen.....eller gå ut i verkstaden o prata med dom som kan och har erfarenhet...sen blev jag innerligt trött på bauhaus beteende......de tar överhuvudtaget inget ansvar för vad de säljer...tillomed ska man agera springpojk åt dom...jag förväntar mej att lämna in sågen där jag köpt den bla pga ansvarfrågan

Det går finfint att KAPA ved med en elsåg. I vinter har jag gjort det många timmar då veden klövs efter pannan som det var tänkt att sätta in, men som inte blev av = för lång :)

Mikael_L
Jag kan väl meddela att det till sist blev en Bosch AKE30, för 995:- på Coop.
Modellen som kom näst bäst i test, känns ganska OK.

Fast egentligen inte riktigt samma modell, AKE35 var det i testen, men jag tror enda skillnaden är 30 resp 35cm svärd. Och då går min lättare = mer watt kvar till att karva trä.

Den ligger fortfarande i kartongen, så något omdöme kan ni inte få.

Mikael_L
Nu blev jag varse en ny sak...

Det här med noshjul i svärdets nos. Hur viktigt och bra är det?
För jag antar att det är bättre med än utan.

Går kedjan lättare?, Slits svärd och/eller kedja mindre?, Är det viktigare ifall man ibland vill använda nosen, typ instick?

Många funderingar blev det.

Jag har en gammal partner elmotorsåg som jag fick.... den har fått gå riktigt hårt!!!! jag har sågat så stora träd med den så att jag var osäker på att jag ens skulle komma igenom. Men den har nog 10 till 15 år på nacken. Nu jag har även en jonsred bensindriven.. snacka om skillnad. Det är mycket roligare att såga med den!

Mikael_L skrev:
Nu blev jag varse en ny sak...

Det här med noshjul i svärdets nos. Hur viktigt och bra är det?
För jag antar att det är bättre med än utan.

Går kedjan lättare?, Slits svärd och/eller kedja mindre?, Är det viktigare ifall man ibland vill använda nosen, typ instick?

Många funderingar blev det.
Det ger mindre friktion mot kedjan så motorn behöver inte jobba så hårt för att dra runt alltihop och man behöver därmed inte en lika stark motor.

När det gäller instick är det inte noshjulet i sig som gör skillnad, men ju mindre radie nosen har desto mindre risk för kast. Det är därför hobbysvärd är ganska spetsiga jämfört med proffssvärd. Kasttendensen är olika på olika kedjor med, så det spelar också roll.

Däremot håller solida svärd bättre, men de är tunga och ganska dyra. Solida svärd används mest för långa svärdslängder (över 18") med kraftigare kedjor (3/8" och .404") på stora bensinsågar. Inget för en vanlig Svensson helt enkelt.

Hobbe1979 skrev:
Jag har en gammal partner elmotorsåg som jag fick.... den har fått gå riktigt hårt!!!! jag har sågat så stora träd med den så att jag var osäker på att jag ens skulle komma igenom. Men den har nog 10 till 15 år på nacken. Nu jag har även en jonsred bensindriven.. snacka om skillnad. Det är mycket roligare att såga med den!
Gamla Partner är en helt annan sak än nya plastPartner :) Partner var jättebra innan Husqvarna gjorde det till sitt budgetmärke.

Hej!

Jag har en fråga då jag har slarvat bort manualen till våran Eldrivna motorsåg, en partner p520, nån som har en likadan som kan svara på vad för fil man behöver ha för att fila kedjan med?
Vore jättetacksam för svar :)

Läst lite här o motorsågar. Många skriver att bensinare är mkt starkare. Men de starka elsågaran är på 2,2 kW och det är ju mer än många bensinsågar.

Eller menar ni att man skall ha en såg på mer än 2,2 kW om man har tänkt sig att såga upp ved, med stockar som kan vara upp till 70 cm?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.