Attitudeswe
pjgb pjgb skrev:
TS: Jag tänkte haka på tåget med hemautomation. Vad ska man välja för att kunna styra både lampor och vvb? Helst inte Plejd, min elektriker fakturerade Ahlsells standardpriser vid senaste besöket och vi tvistar fortfarande om beloppen.

Svar: Plejd löser allt, och om två år kan man betatesta deras vvb-modul med timprisstyrning och integrering med Googles röstassistent, funkar helt utan kringutrustning (*beroende på vvb och elektrikerns humör/täckningsgrad, sen får man ju ha lite tålamod tills betatestet är över om 3-10 år)

TS: Ja det låter ju fint men jag har ju redan Atom Homey Pro Deluxe med 24 mån förbetald molnlagring och garanterad 99.999% uptime. Kan inte den här billiga prylen från Amazon lösa saken? Verkar vara plug-n-play?

Svar: Köp Plejd så är du säker på att det kommer att funka. Ingen vill göra något annat än att slå av/på saker hur som helst. Världen är binär och allt är svart eller vitt. Allt som behövs är en styrd utgång och sen kan du koppla vilka laster som helst till Plejdpucken. Ikea har skitsnygga kabelförvaringar i trendig polypropen som kan husera alla kopplingstrådar som behövs, det är nästan så att man får in en isolationstrafo där också. Bara att försegla med eltejp så att ungarna inte pillar på skiten. I värsta fall kan du be elektrikern att fälla in ikealådan i gipsväggen.

TS: Jag har betongväggar. Amazongrejen funkar perfekt. Tack för hjälpen.

Svar: Du har inte funderat på Plejds motsvarighet? Den är snart ute ur betatestning… förväntad leverans Q4 2034… rekommenderas av alla elektriker… inga problem… har hört om en iOS-app som planeras…
Shelly är ju det enda rätta. Det satte förra månaden redan (först på bollen som alltid).

Elektrikern fakturerade bara för 2 timmar a 1200kr snäll som han var.
 
  • Gilla
Matn05 och 2 till
  • Laddar…
Attitudeswe
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Jag köpte ett hus och det visade sig att det är blir damm i hörnen ca en gång i veckan. Städar och sanerar, men nästa vecka kommer det tillbaka. Jag har 14 barn som alla är elallergiker och jag är övertygad att de nu kommer dö en snabb, men smärtsam död. Vems fel är det här, det är uppenbart någon annans. Barnen, tänk på barnen!
Installera ett hemmabatteri på 5kWh för 200.000kr så löser du elallergin när du kopplar bort dig från nätet.
 
  • Gilla
Mats-S
  • Laddar…
JanneJanne123
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Shelly är ju det enda rätta. Det satte förra månaden redan (först på bollen som alltid).

Elektrikern fakturerade bara för 2 timmar a 1200kr snäll som han var.
Komponenterna i Shelly kostar bara 5 spänn på wish. Tycker du ska löda ihop själv istället. Du behöver också programmera en egen kommunikationsstack, alla som redan finns är oanvändbara hemma hos mig.
 
  • Haha
  • Gilla
antett och 3 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Elektrikern fakturerade bara för 2 timmar a 1200kr snäll som han var.
Låter som en bra elektriker! Kom han från de där Elströms Bygg&VVS som det har stått så mycket om på sista tiden i forumet?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Den här tråden har ställt till det för mig. I var och varannan övrig tråd har jag varit på vippen att slänga in någon drypande sarkasm i tron att det är denna tråd... Ännu har jag hejdat mig och hunnit inse att det jag var på väg att kommentera var "på riktigt" och inget dravel i denna tråd. Får väl se när jag missar ...

Det är bara att konstatera att verkligheten ibland överträffar dikten...
Jag har ett liknande problem på facebook där jag är med i grupperna Återbruk är kul, Återbruka mera och Svåra föremål 2.0

(Admin får ta bort om detta inte är okej)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Komponenterna i Shelly kostar bara 5 spänn på wish. Tycker du ska löda ihop själv istället. Du behöver också programmera en egen kommunikationsstack, alla som redan finns är oanvändbara hemma hos mig.
Jag känner mig lite träffad av den....
 
  • Haha
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Ingen nämnd, ingen glömd 😂
 
Mats-S
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Komponenterna i Shelly kostar bara 5 spänn på wish. Tycker du ska löda ihop själv istället. Du behöver också programmera en egen kommunikationsstack, alla som redan finns är oanvändbara hemma hos mig.
Klockren, den har man läst ett antal ggr ;-)
 
Düsseldorff
Hej, jag behöver borra ett 12 000 mm hål genom en atomubåt. Vad behöver jag? Det måste bli ett perfekt hål men måste vara billigt. Och nej, det är inte viktigt varför jag ska borra i en ubåt så jag kommer bli sur när någon frågar. INGET OFF-TOPIC TACK!
 
  • Haha
  • Gilla
antett och 12 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Hej, jag behöver borra ett 12 000 mm hål genom en atomubåt. Vad behöver jag? Det måste bli ett perfekt hål men måste vara billigt. Och nej, det är inte viktigt varför jag ska borra i en ubåt så jag kommer bli sur när någon frågar. INGET OFF-TOPIC TACK!
De vet väl att du behöver ha skepparexamen för att få köra ubåt. ;)
 
  • Gilla
  • Haha
hapazard och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff
R Robert-san01 skrev:
De vet väl att du behöver ha skepparexamen för att få köra ubåt. ;)
INGET OFF-TOPIC TACK! Om du inte vill hjälpa mig kan du vara tyst tack.
 
  • Haha
  • Gilla
hapazard och 13 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
De vet väl att du behöver ha skepparexamen för att få köra ubåt. ;)
Tror de flest på byggahus förespråkar wago över ubåt men hur var det egentligen med behörigheten? Var det sjöfartsverket eller elsäkerhetsverket man skulle fråga för att se om det är behörighetskrävande?
 
  • Haha
  • Gilla
Conqvist och 6 till
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Tror de flest på byggahus förespråkar wago över ubåt men hur var det egentligen med behörigheten? Var det sjöfartsverket eller elsäkerhetsverket man skulle fråga för att se om det är behörighetskrävande?
GAAAAAAAAAHHHHH .det heter inte behörighet det heter aristokratiserad, ----eller nåt.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Düsseldorff
K Keld skrev:
GAAAAAAAAAHHHHH .det heter inte behörighet det heter aristokratiserad, ----eller nåt.
Det är faktiskt bara två H i GAAAAAAAAAHH.
 
Uppdatering: har nu fått ut Spa-badet på balkongen och fyller på för fullt med vatten.

Men, det knakar så konstigt i väggen. Är det ett dolt fel att bjälklaget verkar vara undermåligt?
 
  • Gilla
  • Haha
hapazard och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.