M marmi skrev:
Min uppfattning är att väggen är ca 2m. Några blad har börjat gulna, hur lång tid har man då på sig om man vill använda glyfosat?
[bild]
Det syns tydligt på bilden att det inte är ett äldre bestånd med avseende på tjockleken av stjälkarna samt hur plantan försöker expandera både ut från fasaden och den andra gaveln. Det är dessutom relativt många nya skott trots årstiden.

Det är dessutom ej önskvärt att ha växter så nära fasaden oavsett sort. Detta borde besiktningsmän anmärka på, borde dessutom bli krav på att de även nämner om det även avser invasiva växter. (jag menar de noterar ju om de ser musspillning i vind eller krypgrund vilket är i de flesta fall mindre problem bestående av tillfälliga vinterbesök än Parkslide som sällan hälsar på tillfälligt...)
Kanske blir evanligare i framtiden...

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Klart att det inte är kul med Parkslide men det där lilla är väl inget problem att ta med fysisk bekämpning några somrar?

Jag har en liten undanträngd rugge som jag rykt två somrar nu. Från början kämpade den emot med kraft och skickade upp halvmeters spjut över natten. Men redan den här sommaren har den varit betydligt tröttare och skickar bara några taniga små blad som jag pillar bort vid första anblicken.

Det är tråkigt att folk inte tar Parkslide på allvar och att många är okunniga och sprider växten men det är sällan den katastrof som målas upp i skräckexemplen. Den kan säkert bli mer än mer livskraftig här med ett varmare klimat men just nu spränger den inte husgrunder i Sverige på löpande band.

Låt den stå nu i höst så du vet var du har den i vår. Röj ytan runt den så du kan ha koll på var den skickar upp sina spjut och ryck allt som kommer upp. Det är ju lite tråkigt att du inte kan plantera något vackert i det hörnet på några år men värre än så är det inte. Ska du gräva där får du vara försiktig och inte sprida jorden på något annat ställe i trädgården.

• Gilla
S7200 och 1 till
  • Laddar…
M Modig skrev:
Här finns ett radioinslag där en av Sveriges ledande experter ger rådet "knäck (inte klipp) vid roten och täck":
Lyssnade på inlägget och läste även din länk men jag sakande en förklaring till varför det är bättre att knäcka än att klippa. Jag vill gärna veta anledningen, en biologisk förklaring till att det ena är bättre än det andra.

S
Jag har läst en del av det som Kyrkander skrivit och är inte speciellt imponerad. Det mesta är inriktat på hur stat och kommun skall undvika spridning och i viss mån bekämpa parkslide. Hennes verksamhet är snarast beroende av att sälja sina tjänster till offentliga sektorn så det skiljer sig ganska mycket mot effektiv bekämpning av parkslide i en villaträdgård. 10 minuter med mitt dokument ger mer konkret information angående bekämpning i trädgårdar än hela hennes webbsida och alla hennes intervjuer. Däremot är mitt dokument värdelöst att grunda en policy på för att förhindra spridning vid anläggning av en ny väg.
https://docs.google.com/document/d/16vWv5qG953PPNh9WUIfVYUiZ3OywyDHs00qXsoqXGkA/edit?usp=sharing

• Gilla
Modig
  • Laddar…
Nu har jag inte orkat läsa hela tråden, men har någon provat med Getter?

S
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
O
M marmi skrev:
Hej,

Trots att jag har läste i den här tråden till och från sedan den påbörjades för många år sedan så misstänker jag att jag i år har köpt ett hus med parkslide. Vad säger ni, är det här parkslide?
[bild]
Av nyfikenhet, hur gick det till när du insåg att du troligen har parkslide? Om du läst den här tråden under en längre tid kan jag tänka mig att det var en känsla av att blodet blev till is i någon sekund :)

O olsjo skrev:
Av nyfikenhet, hur gick det till när du insåg att du troligen har parkslide? Om du läst den här tråden under en längre tid kan jag tänka mig att det var en känsla av att blodet blev till is i någon sekund :)
Jag upptäckte den inte på två de två visningarna jag var på och när vi hade besiktningen var det fokus på ytterpanelen som är lite dålig bakom några närliggande buskar och på fönster och fönsterbleck på samma sida, så det gick mig helt förbi. Nu visste jag att hon som bodde i huset innan var trädgårdsintresserad vilket kanske borde ha fått mig att vara lite mer uppmärksam.

Flyttade in för två månader sedan och i början var det full fart så jag kommer inte ens i håg om det var direkt på tillträdet eller lite senare jag började misstänka att det var parkslide. Det var i alla fall stammarna som fick mig att börja reflektera över om det kunde vara parkslide. Det jag vet är att jag efter tre veckor tog bilder för att lägga upp här, men det blev inte av. Hoppades på att det inte skulle komma några typiska blommor... Första gången jag ser ett exemplar i verkligheten. De flesta bilderna här är annars små skott som sticker upp ur marken och här har jag ett riktigt uppväxt exemplar.

Känslan har mest varit att jag har undrat hur jag missade den samt lite olustig känsla för vi hade tänkt oss att dränera källaren och möjligtvis bygga ut och vill inte sprida den vidare i trädgården. Nu går jag och misstänker alla skott i trädgården för att vara parkslide.

Trist, men börja bekämpa den till våren. Gräver ni ut för dränering så får ni hitta en lösning för hur ni ska hantera jorden som kan rymma parkslide rötter. ( lägga i en byggsäck och köra till destruktion?) Det är verkligen ingen katastrof.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
M marmi skrev:
Jag upptäckte den inte på två de två visningarna jag var på och när vi hade besiktningen var det fokus på ytterpanelen som är lite dålig bakom några närliggande buskar och på fönster och fönsterbleck på samma sida, så det gick mig helt förbi. Nu visste jag att hon som bodde i huset innan var trädgårdsintresserad vilket kanske borde ha fått mig att vara lite mer uppmärksam.

Flyttade in för två månader sedan och i början var det full fart så jag kommer inte ens i håg om det var direkt på tillträdet eller lite senare jag började misstänka att det var parkslide. Det var i alla fall stammarna som fick mig att börja reflektera över om det kunde vara parkslide. Det jag vet är att jag efter tre veckor tog bilder för att lägga upp här, men det blev inte av. Hoppades på att det inte skulle komma några typiska blommor... Första gången jag ser ett exemplar i verkligheten. De flesta bilderna här är annars små skott som sticker upp ur marken och här har jag ett riktigt uppväxt exemplar.

Känslan har mest varit att jag har undrat hur jag missade den samt lite olustig känsla för vi hade tänkt oss att dränera källaren och möjligtvis bygga ut och vill inte sprida den vidare i trädgården. Nu går jag och misstänker alla skott i trädgården för att vara parkslide.
Harmagedons svar är det du minst ska lyssna på.
Det är NU du ska bekämpa den och det med glyfosat för nu drar den ner näringen från bladen till roten så den kan växa till och så den får mer kraft att skjuta skott till våren.
När den drar ner näringen från bladen så drar den även ner glyfosat, om ni har sprayat den, som dödar rötterna. Höst är rätt tid. Våren är helt fel då den bara tar näring från roten för att växa upp.

Ska du gräva så är det flera meter djupt som gäller och flera meter utanför där den växer.
Det blir en jäkla massa jord som ska skickas iväg och jag lovar att det kostar fläsk.
Dessutom kan du inte gräva så djupt intill en husgrund för du riskerar att den blir ostabil.
Minsta lilla rotbit som blir kvar skjuter nya skott och det finns ännu inga såna företag som i England som kan sanera från Parkslide på rätt sätt. Helt bortkastade pengar.

Ger du dig på den nu på rätt sätt, med glyfosat utan pelargonsyra, så är den mycket mindre nästa år, troligen bara små bonsaislide som kommer upp om du gör rätt.
Kan ni vänta med dräneringen och att bygga ut så kan ni bli av med den på en par år om ni gör på rätt sätt. Andra har lyckats genom höstbehandling enbart genom att spraya bladen.
Lycka till

Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
S STB skrev:
Getter äter parkslide och jag skulle tro att de är lika effektiva parkslidedödare som robotgräsklippare. Vissa raser av får verkar också tycka om parkslide. Jag känner inte till några fler djur i Sverige som äter parkslide.
[länk]
Jag såg elektricitet nämnas som alternativ i STBs förträffliga dokument. Intrrssant!
Det finns tydligen rejäla ogräsdödare man sätter på traktorer och matar ut sådär 50000W och 15000V. Inget för hemmabruk.
Frågan är hur mycket som behövs för att ha ihjäl enskilda plantor? Lockande med DIY här (om man vet vad man gör)!

De behöver väl inte gräva bort alla rötter för att dränera grunden? Jag menar bara att de måste vara försiktiga med det de gräver upp så att de inte får parkslide över hela tomten. Så där små taniga bestånd är inte särskilt svåra att bli av med. Det går med lite envishet att trötta ut den på några få växtsäsonger och inget man ska ångra sitt husköp över. Det kommer bli bra!

• Gilla
bakterie och 1 till
  • Laddar…
H Harmagedon skrev:
De behöver väl inte gräva bort alla rötter för att dränera grunden? Jag menar bara att de måste vara försiktiga med det de gräver upp så att de inte får parkslide över hela tomten. Så där små taniga bestånd är inte särskilt svåra att bli av med. Det går med lite envishet att trötta ut den på några få växtsäsonger och inget man ska ångra sitt husköp över. Det kommer bli bra!
Synd att du inte var med som rådgivare till familjen i Borlänge som har ett rent helvete nu och som hade ett litet "tanigt" bestånd.
Du har tydligen ingen som helst aning om vad du pratar om :dizzy:
Jag gör ett eget inlägg med bilder om deras helvete.
Den här djävulsväxten ska tas på allvar även om det är ett litet bestånd och speciellt när det står nära en husgrund. Gör man fel kan man på köpet få helt gratis gröna växter inomhus.

Borlänge 1 okt 2020.
Det började med ett litet bestånd på 50x70 cm intill husväggen som dom försökte ta bort.
Runt rören har dom till och med försökt tejpa för att hindra Parksliden från att komma upp i minsta springa. Men det hjälpte inte heller.

(Lägger in frågor och svar som är relevanta för inlägget. Dom började med glyfosat för 1 vecka sedan och har tidigare tagit bort, täckt och försökt gräva bort den, fetar svaren.)

Hos mig har fanskapet tagit sig in i köket. Behöver jag säga att jag är desperat?!
- Oj... Hur ser det ut utanför huset?
- Utanför huset har jag grävt, täckt med duk, tagit bort allt ovan jord och sprutat med glyfosat förra helgen.
- Så det står precis intill huset? Ett stort bestånd?
- en buske som var 3-5 meter hög. Innan jag visste bättre försökte jag gräva bort den, så nu har den spridit sig lite.
- Hur stor var ytan innan du började gräva?
- 50 x 70 cm, kanske!
- Vad säger försäkringsbolag om sånt?
- att det inte finns någon klausul som gör att de ska hjälpa mig. Dessutom har två olika handläggare sagt att de aldrig har hört talas om parkslide...
- Gör anmälan till Länsstyrelsen, bifoga bild.
- har pratat med både länsstyrelsen och naturvårdsverket. Snälla och intresserade, men kan inte hjälpa!
- Får jag fråga vad du har för grund på ditt hus? (Var längre inlägg med hennes egna problem med Parksliden och vad hon skulle göra.)
- krypgrund!
- börja för guds skull inte gräva!
(Svar till frågeställaren som frågade om grunden på huset.)
- Får man fråga om du gjort något med parksliden utomhus för att ”reta” den så den försöker hitta nya vägar upp? Typ täckt med markduk eller liknande.. Eller har den gjort sådär ändå? Hur ser beståndet ut utomhus? Precis in till väggen?
- Jag, jag har retat den på alla upptänkliga sätt och vis! Grävt, klippt, roundup och markduk.
- Allvarligt, vad är det för sorts ”hus” du bor i om vi pratar konstruktion? Ser ut som ett problem som drabbat husvagn eller liknande! Att bo permanent och låta växter frodas så ”INNE” i sitt hem verkar inte trovärdigt.
- krypgrund där den letar sig mot ljus genom att följa rören upp. Sjukt att den är så pass kraftig ändå.
- ett litet gammalt hus med krypgrund. Och tro mig, jag har verkligen inte "låtit" den frodas!! Jag har gjort mitt yttersta för att utrota den!

Direktlänk till inlägget i facebookgruppen Död åt Parkslide!
https://www.facebook.com/groups/325617844518025/permalink/1040500973029705/

Inne i huset ser det ut så här där Parksliden har tagit sig upp i minimala springor i rördragningar från krypgrunden.
Parkslide som tränger upp genom tejpade rördragningar inne i ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Parkslide som växer upp kring vitmålade vattenrör vid en husvägg, trots försök till försegling med tejp.
Skapa konto
Parkslideplanta som växer upp bakom en vit elementradiator inomhus.
Skapa konto
Ett växtskott av Parkslide som vuxit igenom rördragningar och framträder vid en vit elementradiator inne i ett hus.
Skapa konto

Å så här ser det ut i krypgrunden. HJÄLP!!
- Där hade jag sprayat med glyfosat
- vi gjorde det i helgen, men det är lite trångt och läskigt att spruta därinne. Känns inte hälsosamt!
https://www.facebook.com/groups/325617844518025/permalink/1040501663029636/

Parkslideväxters grenar som trängt sig in i en krypgrund, synliga i en smal spricka, ett resultat av invasiv tillväxt trots försök att utrota den.
Skapa konto
En bild av en krypgrund där Parksliden har tagit sig in, med synliga rötter och en liten planta bredvid rördragningar.
Skapa konto
Parkslide som trängt sig in i krypgrund med synliga rör och stenar.
Skapa konto

Misstänkte att det inte stod rätt till under täckduken...
https://www.facebook.com/groups/325617844518025/permalink/1040509833028819/

Rötter från Parkslideväxten som har grävts upp, ligger utspridda på marken intill en husvägg.
Skapa konto
Parkslideväxter som tagit sig upp längs husvägg och rottrassel på marken.
Skapa konto
Utgrävda parkslide-rötter intill en röd husvägg, visar det invasiva växtens genomträngande kraft.
Skapa konto

Redigerat:
  • Ledsen
  • Wow
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.