1 539 742 läst · 5 401 svar
1540k läst
5,4k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Det är inte värt riskera. Fick en gång takrengöringsmedel i ögat pga kärvande tryckspruta och det var inget roligt besök på akuten.B Bichonen skrev:Jag var ute och sprayade i går, utan skyddsglasögon eller annan mundering. Bara höga gummistövlar på mig och vanliga kläder. Inte ens handskar
Gick där med min spruta i remmen över axeln och sprayade bara... fick inget på mig.
Ska hjälpa en att behandla på hennes tomt och då tänkte jag i alla fall ta på mig regnstället och vanliga glasögon och kanske handskar. Man får väl se lite seriös ut då kanske
Måste erkänna att det var en skön känsla att gå loss på Parksliden med Roundup. Hade jag haft grannar som behövt hjälp hade jag inte heller stått över att ingripa.
Kanske dags för en sådan här tröja med Parkslide och erbjuda bekämpningshjälp
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Parkslidebusters!!
I Höganäs så går det vist att bekämpa med roundup...
https://www.hd.se/2020-09-06/parkslide-sprider-sig-gift-ska-hindra-dess-framfart-i
Nu var ju artikeln bakom betalvägg men ingressen påvisar ju att det ska gå.
https://www.hd.se/2020-09-06/parkslide-sprider-sig-gift-ska-hindra-dess-framfart-i
Nu var ju artikeln bakom betalvägg men ingressen påvisar ju att det ska gå.
En fråga, Vad brukar ni göra med all parkslide ni klipper och rycker upp?
Fick höra idag att den måste köras till speciella stationer för hantering och inte slängas var som helst då tydligen stjälken kan skjuta nya skott?
Kan man bränna den och i så fall ska den torka?
Fick höra idag att den måste köras till speciella stationer för hantering och inte slängas var som helst då tydligen stjälken kan skjuta nya skott?
Kan man bränna den och i så fall ska den torka?
Jag lilla jag får går i brännbara sopor.S spamb skrev:
Lämna allt på platsen tills plantan är tillräckligt uttröttad och endast skjuter enstaka skott. Då kan man samla det lilla nya i exempelvis välförslutna sopsäckar innan man tar det till återvinningscentral som tar emot det som brännbart farligt avfall ej vanligt som blir kompostjord.
Att bränna det på egen hand är svårt. Krävs rätt temperatur under rätt tid för att den ej ska riskera slå rot på nytt ur askan.
Att bränna det på egen hand är svårt. Krävs rätt temperatur under rätt tid för att den ej ska riskera slå rot på nytt ur askan.
Det är endast rötterna som slår rot.S spamb skrev:
Även om liten rot lämnas på platsen så utgör det ej större risk. Det tar oftast några år innan man blir av med det helt och vid upprepade bekämpning tar du alla nya skott oavsett.
Etablerade plantor är ingen idé att rycka. Det funkar bättre när den är tillräckligt uttröttad och endast skjuter färre skott.
Det är ju redan känt men här i Härryda ser man parkslide lite överallt. Det är extremt tydligt att det kommer med schaktmassor då det ofta förekommer vid nybyggen och längs nybyggda vägar. De värsta ställena är troligen orsakade av kommunens projekt...
Tror mycket av denna spridning hade kunnat förhindras om det ställdes krav på entreprenörer eller infördes någon sorts straff för den som sprider skiten.
Medvetenheten är väldigt låg och många nybyggare jag pratat med och varnat vet inte vad parkslide är och tar gärna emot ett lass med gratis "fylle" med okänt ursprung. Mycket riktigt har också flera av dessa fått små fina buskar med på köpet...
Tror mycket av denna spridning hade kunnat förhindras om det ställdes krav på entreprenörer eller infördes någon sorts straff för den som sprider skiten.
Medvetenheten är väldigt låg och många nybyggare jag pratat med och varnat vet inte vad parkslide är och tar gärna emot ett lass med gratis "fylle" med okänt ursprung. Mycket riktigt har också flera av dessa fått små fina buskar med på köpet...
Man kan låta den ligga kvar eftersom marken redan har parkslide och det inte är någon nackdel om nya plantor etablerar sig. Rötter kan växa från stammar och etablera nya plantor så de skall absolut inte kastas på andra platser. De flesta kommuner tar emot väl förslutna soppåsar i återvinningsstationerna. Skall då slängas i brännbart avfall. Själv låter jag det torka först så väger det bara en bråkdel och ger ett positivt bidrag i förbränningen. Läs gärna mer detaljer i mitt dokument.S spamb skrev:
https://docs.google.com/document/d/16vWv5qG953PPNh9WUIfVYUiZ3OywyDHs00qXsoqXGkA/edit?usp=sharing
Jag har kört med Roundup Q. Nån som vet hur bra den fungerar? Den innehåller glyfosat (plus annat) men om det är tillräckligt. Det är den enda Roundup jag hittar i affären som har nån glyfosat i sig alls. De andra har bara pelargonsyra.
Tyvärr försämrar perlargonsyran effekten av glyfosat på parkslide eftersom pelargonsyran dödar av det ovan jord innan all glyfosat hunnit dras ner till rötterna. Läs gärna mitt dokument för mer detaljer.
https://docs.google.com/document/d/16vWv5qG953PPNh9WUIfVYUiZ3OywyDHs00qXsoqXGkA/edit?usp=sharing
Plockade idag igen. Det va inte mycket som kommit upp sedan sist.T tgr_se skrev:
Ingen som experimenterar med Ecoplug? Dom marknadsför det ju åtminstone via deras facebook så helt overksamt är det nog inte. Sen tycker jag deras egna "tester" lämnar extremt mycket att önska. Dom visar bara att dom lyckas döda en planta, men om roten skjuter nya skott åt alla håll så är det ju inte mycket värt.
Hur som helst, väldigt intressant att höra om någon testat?
Hur som helst, väldigt intressant att höra om någon testat?