Lämnar man plantrester så lämnar man även näring, alla växter vill ha näring för att frodas.

M Marihov skrev:
Menar ni att det som knips av ovan jord inte behöver förpackas i plastsäckar och lämnas in till förbränning på tippen? Att man bara kan låta det ligga kvar på marken och förmultna utan risk för spridning? Att det bara är rotrester som måste tas om hand varligt?
Iaf. Stockholms kommun har bestämmelser om att matriel från Parkslide ska förpackas i genomskinliga plastpåsar och lämnas till sopgubbarna på sopstationerna. Får ej kastas i brännbart eller något annat utan ska tas till förbränning för sig. Det får absolut inte heller läggas i trädgårdsafall!

• Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Ska du döda trädet också, verkar så när du lagt ny jord mot stammen.
Nej. Vet den risken. Det har legat en hög med ris och ogräs-rens där runt stammen i mer än 25 är. Jag har bara lagt på lite jord uppå för att få det att se snyggt ut och slängt på gräsfrön.
Jag vet om att träd dör om man fyller upp runt om flera decimeter.

Fråga.

Är jätteslide lika illa som parkslide? Eller kanske bättre eller ännu värre?

Sa
Är jätteslide lika illa som parkslide?
Samma sak - när det gäller bekämpning.

blomknopp blomknopp skrev:
Iaf. Stockholms kommun har bestämmelser om att matriel från Parkslide ska förpackas i genomskinliga plastpåsar och lämnas till sopgubbarna på sopstationerna. Får ej kastas i brännbart eller något annat utan ska tas till förbränning för sig. Det får absolut inte heller läggas i trädgårdsafall!

Så har vi det i Hässleholms kommun också.

• Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
S
Kollade på en husannons idag och under frågorna typ ”finns några defekter på huset som ni vet om?” som mäklaren ställer till säljaren fanns denna fråga med:

”Finns det Parkslide på fastigheten eller i dess närhet? (Parkslide är en seglivad växt med mycket stark spridningskraft och liknar bambu till utseendet.)”

Mycket positivt tycker jag! :)

• Gilla
prichard och 8 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
”Finns det Parkslide på fastigheten eller i dess närhet? (Parkslide är en seglivad växt med mycket stark spridningskraft och liknar bambu till utseendet.)”
Äntligen börjar informationen tränga igenom, det har tagit tid och många nyblivna husägare har fått en otrevlig överraskning. Nu kan det bara gå framåt.

• Gilla
Bichonen
  • Laddar…
Den är inte så hemsk som många vill få den till.

• Gilla
S7200 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Behövs kanske balans i diskussionen.

S SueCia skrev:
Kollade på en husannons idag och under frågorna typ ”finns några defekter på huset som ni vet om?” som mäklaren ställer till säljaren fanns denna fråga med:

Mycket positivt tycker jag! :)
Ponera att det finns parkslide och säljaren svarat nej.

Vad skulle hända? Måste vara mycket svårt att ställa säljaren till svars även om denne svarar nej. Svårt att kräva botaniska kunskaper om växter.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
S
D Daniel 109 skrev:
Den är heller inte så harmlös som många vill få den till.

Vad skulle hända? Måste vara mycket svårt att ställa säljaren till svars även om denne svarar nej. Svårt att kräva botaniska kunskaper om växter.
Med samma argument skulle man kunna komma undan med vad som helst:
- Finns det korrekta bygglov?
- Jag hade ingen aaaaning om att man behöver bygglov för ett garage.

Svarar säljaren Nej på en fråga om parkslide så sitter nog köparen i på bra odds i en eventuell rättegång.

• Gilla
Bormax och 2 till
  • Laddar…
S STB skrev:
Den är heller inte så harmlös som många vill få den till.

Med samma argument skulle man kunna komma undan med vad som helst:
- Finns det korrekta bygglov?
- Jag hade ingen aaaaning om att man behöver bygglov för ett garage.

Svarar säljaren Nej på en fråga om parkslide så sitter nog köparen i på bra odds i en eventuell rättegång.
Det är inget argument det är en reflektion över ett potentiellt scenario, men du kanske inte är medveten om skillnaden. Ska jag förklara den?

Dessutom stor skillnad växter som inte ens är listade som invasiva och bygglov. Så jämförelsen är inte rimlig enligt mig.

Redigerat:
Jag har inte sett många som menar att den är harmlös. Men i trädgårdar är den inprincip det.

D Daniel 109 skrev:
Jag har inte sett många som menar att den är harmlös. Men i trädgårdar är den inprincip det.
Ligger kanske i sakens natur att inte störa sig på något som inte stör?

• Gilla
SueCia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.