1 535 873 läst · 5 401 svar
1536k läst
5,4k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Lämnar man plantrester så lämnar man även näring, alla växter vill ha näring för att frodas.
Iaf. Stockholms kommun har bestämmelser om att matriel från Parkslide ska förpackas i genomskinliga plastpåsar och lämnas till sopgubbarna på sopstationerna. Får ej kastas i brännbart eller något annat utan ska tas till förbränning för sig. Det får absolut inte heller läggas i trädgårdsafall!M Marihov skrev:
Nej. Vet den risken. Det har legat en hög med ris och ogräs-rens där runt stammen i mer än 25 är. Jag har bara lagt på lite jord uppå för att få det att se snyggt ut och slängt på gräsfrön.Darling McFluff skrev:
Jag vet om att träd dör om man fyller upp runt om flera decimeter.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Fråga.
Är jätteslide lika illa som parkslide? Eller kanske bättre eller ännu värre?
Är jätteslide lika illa som parkslide? Eller kanske bättre eller ännu värre?
blomknopp skrev:
Så har vi det i Hässleholms kommun också.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 088 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 088 inlägg
Kollade på en husannons idag och under frågorna typ ”finns några defekter på huset som ni vet om?” som mäklaren ställer till säljaren fanns denna fråga med:
”Finns det Parkslide på fastigheten eller i dess närhet? (Parkslide är en seglivad växt med mycket stark spridningskraft och liknar bambu till utseendet.)”
Mycket positivt tycker jag!
”Finns det Parkslide på fastigheten eller i dess närhet? (Parkslide är en seglivad växt med mycket stark spridningskraft och liknar bambu till utseendet.)”
Äntligen börjar informationen tränga igenom, det har tagit tid och många nyblivna husägare har fått en otrevlig överraskning. Nu kan det bara gå framåt.S SueCia skrev:
Den är inte så hemsk som många vill få den till.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Ponera att det finns parkslide och säljaren svarat nej.S SueCia skrev:Kollade på en husannons idag och under frågorna typ ”finns några defekter på huset som ni vet om?” som mäklaren ställer till säljaren fanns denna fråga med:
Vad skulle hända? Måste vara mycket svårt att ställa säljaren till svars även om denne svarar nej. Svårt att kräva botaniska kunskaper om växter.
Den är heller inte så harmlös som många vill få den till.D Daniel 109 skrev:
Med samma argument skulle man kunna komma undan med vad som helst:Darling McFluff skrev:
- Finns det korrekta bygglov?
- Jag hade ingen aaaaning om att man behöver bygglov för ett garage.
Svarar säljaren Nej på en fråga om parkslide så sitter nog köparen i på bra odds i en eventuell rättegång.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Det är inget argument det är en reflektion över ett potentiellt scenario, men du kanske inte är medveten om skillnaden. Ska jag förklara den?S STB skrev:Den är heller inte så harmlös som många vill få den till.
Med samma argument skulle man kunna komma undan med vad som helst:
- Finns det korrekta bygglov?
- Jag hade ingen aaaaning om att man behöver bygglov för ett garage.
Svarar säljaren Nej på en fråga om parkslide så sitter nog köparen i på bra odds i en eventuell rättegång.
Dessutom stor skillnad växter som inte ens är listade som invasiva och bygglov. Så jämförelsen är inte rimlig enligt mig.
Redigerat:
Jag har inte sett många som menar att den är harmlös. Men i trädgårdar är den inprincip det.