1 545 542 läst · 5 401 svar
1546k läst
5,4k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Färska växter brinner väldigt dåligt. Det finns dessutom inget behov av det.
Man testar nu grisar som bl.a. äter upp rötterna. Nu går det väl inte så bra överallt kanske? Många sprutar in med spruta och kanyl koncentrerad Glyfosat i "rören" innan första frostnatten, låter som det bästa. Kaustikssoda är inte provat vad jag vet!Mikael_L skrev:Varför skulle boracol vara effektivt?
Det är ju ett medel mot mögel, svamp och påväxt, jag visste inte att det skulle ha någon effekt på växtlighet ...?
Och Boracol är verkligen dåligt att få ner i jord och ännu värre i grundvatten.
Hur snabbt bryts boracol (bor, borax?) ner? Jag har tyvärr inte koll.
Glyfosat bryts ganska snabbt ner i organiskt aktiv jord och i växter, men inte alls tillräckligt snabbt i vatten eller på oorganiska ytor (typ sten, asfalt, i grusåsar osv) och skall därmed verkligen inte användas så det riskerar att hamna på andra ställen än där det bryts ner.
Bryts boracol ner om den hamnar i Parkslide?
Jag vet att färsk gröda inte brinner snällt, men det verkar finnas behov av att göra sig av med detta jätteogräs.
Kanske får bli de där lössen eller larverna som äter ihjäl växten.
Lite svårt att ha getter och grisar i tättbebyggda områden. Svårmanövrerade också
Kanske får bli de där lössen eller larverna som äter ihjäl växten.
Lite svårt att ha getter och grisar i tättbebyggda områden. Svårmanövrerade också
De multnar snabbt som alla andra örter.
Jo, kaustiksoda är prövat och dödar inte. Det står ganska tidigt i tråden.blomknopp skrev:
Låter otroligt, men om rötterna är så långa som 7m så låter det snarare otroligt att propplösare skulle nå ända ut.
Den tål tydligen både starkt basiskt och surt.
Och tydligen väldigt små bitar av rot skjuter nya skott.
Jo det är ett jävla problem. Inte för mig privat hemma i trädgården.D Daniel 109 skrev:
Men jag jobbar som parkarbetare och ja
Privat nej inga problem för mig.D Daniel 109 skrev:
Som yrkesarbetare jo. Jag får massor av problem som parkarbetare var jag skall göra av eländet.
Hittade mitt tredje skott den här säsongen nu på morgonen.
Skiten har bevisligen blivit kraftigt försvagad sen fighten började för 7-8 år sedan.
Den här lille jäveln har dock krupit upp genom flera centimeter tjock nylagd matjord som jag lagt ut för att jämna ut ytan och täcka skit då ytan har använts som torpets soptipp på tidigt 1900tal.
Platsen där skottet nu dök upp.
Täckt med flera centimeter ny jord för ca 2 månader sedan.
Edit. Tjockleken på nylagd jord varierar mellan ca 5 och 25 cm. Vet ej exakt hur mycket just där skottet kom.
Skiten har bevisligen blivit kraftigt försvagad sen fighten började för 7-8 år sedan.
Den här lille jäveln har dock krupit upp genom flera centimeter tjock nylagd matjord som jag lagt ut för att jämna ut ytan och täcka skit då ytan har använts som torpets soptipp på tidigt 1900tal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Edit. Tjockleken på nylagd jord varierar mellan ca 5 och 25 cm. Vet ej exakt hur mycket just där skottet kom.
Redigerat:
En parkförvaltning med för ju lite andra problem och möjligheter än en trädgård. Jag vill ändå påstå att det i många fall skulle kunna ligga kvar även i parkmark.dalle76 skrev:
Uppfattningen att allt invasivt måste brännas som tycks finnas inom många organisationer är definitivt fel.
Ta tex det sista 10s i den här filmen.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/nya-metoder-ska-testas-for-vattenpest-i-roxen
Det är någon som är proffs på området. Parkslide behöver hanteras försiktigare, men det finns en överdriven skräck för allt invasivt som gör att åtgärder kostar så mycket att man inte gör något alls.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Ska du döda trädet också, verkar så när du lagt ny jord mot stammen.dalle76 skrev:Hittade mitt tredje skott den här säsongen nu på morgonen.
[bild]
[bild]
Menar ni att det som knips av ovan jord inte behöver förpackas i plastsäckar och lämnas in till förbränning på tippen? Att man bara kan låta det ligga kvar på marken och förmultna utan risk för spridning? Att det bara är rotrester som måste tas om hand varligt?
Ligger det kvar på platsen blir det ju ingen spridning även om det skulle slå rot. Jag lämnar även rotbitar om jag lyckas få upp det.
Redigerat:
I sak har du ju rätt, är växten etablerad på ett ställe så är det ingen spridning till nya områden men det blir ju onekligen ett sisyfos arbete att gräva och bekämpa men samtidigt låta avfallet gro, för gror gör det .D Daniel 109 skrev:
Om man läser instruktioner från myndigheter är det just transport av avfall i öppen släpkärra som gjort att parksliden spridit sig vid vägkanter och vidare in i naturen.
Precis, transport i öppen kärra ska undvikas. Ett stort problem är nog främst dumpning.
Men att det är ett problem om något skulle slå rot i bekämpningsområdet håller jag inte med om. De kommer att vara små klena plantor. De är inget problem i sammanhanget.
Men att det är ett problem om något skulle slå rot i bekämpningsområdet håller jag inte med om. De kommer att vara små klena plantor. De är inget problem i sammanhanget.
När vi rensade bort en ”rabatt” med parkslyngel var vi noga med att leta rätt på alla rötter och rottrådar. Använde grep att lossa jorden med. Alla rötter la vi på vedskjulets tak. Där sköt de skott samma sommar och de stora nästa år och de största armstjocka året därpå. Först i vintras vågade jag lägga de på komposthögen.
Lömsk växt!
Lömsk växt!
Skogspromenix skrev: