Håller med, det är inte jätteslide. Hade nog tyvärr satsat en peng på parkslide :cry:

• Gilla
elsa stina andersson
  • Laddar…
Finns det verkligen plantskolor som säljer slide idag ... ?

yonna yonna skrev:
Finns det verkligen plantskolor som säljer slide idag ... ?
Tror inte det är förbjudet men känns extremt olämpligt och tyder på mindre vett och mer ovett än det mesta

Magnus E K
Ja, ser ut som helt vanlig parkslide, både på stammar och blad. All parkslide jag sett från min egen till grannarnas, ÅVCs , västkusten och några öde platser har sett exakt likadan ut. Jätteslide (som jag bara observerat en gång, inifrån bil) har mycket större blad.

Jo det är förbjudet, man får inte sälja den.

Det är andrahandsuppgifter att den är köpt, kan vara överkommen på annat sätt.
D Daniel 109 skrev:
Jo det är förbjudet, man får inte sälja den.
Referens? Hittar inget om förbud online.

Jag får erkänna att jag inte heller hittar det. Jag var säker på att jag läst att den förbjudits men att de fick sälja slut på lagret. Men jag hittar inte det nu. Då jag kan minnas fel, det kan ha varit en annan art.

D Daniel 109 skrev:
Jag får erkänna att jag inte heller hittar det. Jag var säker på att jag läst att den förbjudits men att de fick sälja slut på lagret. Men jag hittar inte det nu. Då jag kan minnas fel, det kan ha varit en annan art.
Vilka skulle förbjudit? EU? Riksdagen?

EU har ju inte tagit med den eftersom Tyskland inte vill. Så det är väl Naturvårdsverket som ligger närmast till. Men jag hittar inget om det. Så jag kan minnas fel.

H
jonmo jonmo skrev:
Efter att ha sett den här tråden och tänkt att "huh, verkar sjukt drygt" lyfte jag blicken idag och ser att grannen ovanpå sin komposthög en meter från tomtgräns planterat den här saken. Tycker den ser grönare ut på stammen än parkslide, och den har inte riktigt brett ut sig som man fått bilden av att parkslide gör. Även bladen har lite fel form, och den skall tydligen vara köpt på en plantskola, men det vet man aldrig om det stämmer. Vad tror ni, kommer mitt tilltänkta grönsaksland förstöras helt eller är det något mindre farligt än den förhatliga parksliden?
[bild]
Detta måste vara absolut sämsta stället att plantera den på.

Tänk när grannen hämtar lite kompostjord (som innehåller rötter från ps) och lägger i rabatter. Han kommer få parkslide i hela trädgården.

Brukar du kommunicera med grannen?

yonna yonna skrev:
Brukar du kommunicera med grannen?
Jo, vi har en ok dialog. Håller på att bygga plank, med bygglov, som jag fick hennes påskrift för, så det är inte så farligt. Jag ska snacka med henne imorgon och få fruns uppgifter bekräftade. Låter verkligen konstigt att hon skulle kunna köpa parkslide fortfarande förra året.

Om jag gör min research rätt kan jag säkert övertyga henne om att den måste bort. Men jag är inte säker. Hittills har den inte skjutit några skott åt mitt håll utan ser ut att söka sig syd/sydväst, vilket är bort från oss och in i hennes redskapsbod. Borde vara en schysst väckarklocka. :)

• Gilla
Bichonen
  • Laddar…
Magnus E K
D Daniel 109 skrev:
Jag var säker på att jag läst att den förbjudits men att de fick sälja slut på lagret.
He he, sälja slut på lagret lär ta ett bra tag när det handlar om en självförökande jävulsväxt. Lär ju inte bli någon plötslig stor tillströmning av kunder heller. Lite som att förbjuda försäljning av blåbär fast att det är ok att sälja så länge de finns kvar i skogen.

• Haha
  • Gilla
lilytwig och 2 till
  • Laddar…
Förökning är inte heller tillåten under övergångsperioden. Den gäller ett år efter att en art hamnar på förbudslistan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.