KristinaRT
Och från samma abstract, meningarna innan det du citerar;
We documented further support from studies of malignant lymphoma incidence in mice treated with pure glyphosate, as well as potential links between glyphosate / GBH exposure and immunosuppression, endocrine disruption, and genetic alterations that are commonly associated with NHL or lymphomagenesis.

För att kunna tolka denna artikel rätt och riktigt behövs man en viss grad av vetenskaplig skolning. Att citera sista meningen i abstractet räcker inte riktigt som ”sanning” här. Att mata möss m koncentrerat GBH är INTE representativt för exponering av människor. Användningen av ordet ”suggests” (antyder) betyder att de inte kan säga något säkert, men att man inte heller kan utesluta något.

Därmed inte sagt att ämnet inte har potentiellt skadliga konsekvenser och att man ska vara försiktig. Kanske inte dricka det i koncentrerad form, helst späda ut det och handskar.

Tillägg: impact factor för tidskriften (mutation research) är ca 2,5 och detta evt samband som antyds av metastudien gäller BARA non-Hodgkin Lymfom (en rel ovanlig form av cancer där körtelfeber är en stor riskfaktor).
 
Redigerat:
  • Gilla
Nordkapp
  • Laddar…
Skulle vi kunna bryta ut diskussioner om glyfosat till en egen tråd?
 
  • Gilla
thomas33 och 2 till
  • Laddar…
KristinaRT
Kanske även värdering av vetenskaplig litteratur ;).....
 
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
Växt med långsmala blad och rödaktiga stammar som liknar Parkslide i trädgårdsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Växt med långa smala blad och röda stammar som liknar Parkslide, växer i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hittar dessa på gården nu, är det någon släkting till Parkslide månne?
Stammarna är väldigt lika men bladen lite längre och smalare.
Jag har ju haft två bestånd Parkslide som jag rycker upp några enstaka skott fortfarande från...
Har inte sett denna tidigare dock...
 
anders07 anders07 skrev:
[bild]
[bild]

Hittar dessa på gården nu, är det någon släkting till Parkslide månne?
Stammarna är väldigt lika men bladen lite längre och smalare.
Jag har ju haft två bestånd Parkslide som jag rycker upp några enstaka skott fortfarande från...
Har inte sett denna tidigare dock...
Ser ut som pilört. Googla på det.
 
  • Gilla
elsa stina andersson
  • Laddar…
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Ser ut som pilört. Googla på det.
Ja, det stämmer bra! Tack!
Ruggigt lik Parkslide på många sätt och har växt upp otroligt snabbt...
 
anders07 anders07 skrev:
Ja, det stämmer bra! Tack!
Ruggigt lik Parkslide på många sätt och har växt upp otroligt snabbt...
Ja den är väldig lik och växtsättet med och det kan ju bero på att den hör till släktet slideväxter.
Den ska inte vara lika svår att få bort.
Nyp av blommorna och elda upp dom för dom frösår sig lätt och gror tidigt på våren.
Bäst är att aldrig låta dom gå i blom och så ryck upp och ryck upp. Lycka till (y)

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/polygona/welcome.html
 
Hittade ett inlägg i en växtgrupp som var från juni 2011 där någon hade fått skott av Parkslide och blev varnad för den.

Ett svar löd:.
Den är invasiv i Sverige, och har spritt sig explosionsartat bl.a. i Skåne. Åtminstone några kommuner har planer för bekämpning av Parkslide, och bl.a. Djurgårdens förvaltning här i Stockholm försöker sedan länge utrota den.

Citerar detta från Vägverkets hemsida:
"Vägverket har ett generellt förbud mot kemiska bekämpning av växtlighet, men jätteloka, park- och jätteslide samt flyghavre är undantagna från förbudet och får bekämpas eftersom alla tre ger stora, ofta lokala problem. "

Är det någon som vet hur det har gått för Djurgårdens förvaltning att få bort Parksliden?
Dom har ju hållit på länge, redan sedan innan 2011?
 
Raggsockan Raggsockan skrev:
För dom som aldrig sett parkslide så rekommenderar jag Furuviksparken för där har den spridits sig enormt, fanns i stortsett i var och varannat hörn :/ märkligt att inte parken göra något.
Ja, jag såg det när vi var där. Det som började som "ett litet bambubuskage" i den asiatiska hörnan har i stort sett tagit över alla rabatterna runt det mysiga caféet bredvid och sprider sig mer och mer.
 
5
B Bichonen skrev:
Hittade ett inlägg i en växtgrupp som var från juni 2011 där någon hade fått skott av Parkslide och blev varnad för den.

Är det någon som vet hur det har gått för Djurgårdens förvaltning att få bort Parksliden?
Dom har ju hållit på länge, redan sedan innan 2011?
Varför inte fråga Djurgårdsförvaltningen direkt?
 
B Bichonen skrev:
Är det någon som vet hur det har gått för Djurgårdens förvaltning att få bort Parksliden?
Dom har ju hållit på länge, redan sedan innan 2011?
För två år sen hade de iaf parkslide kvar kring Hagaslottet ut mot Brunnsviken.
 
  • Ledsen
Bichonen
  • Laddar…
Efter att ha sett den här tråden och tänkt att "huh, verkar sjukt drygt" lyfte jag blicken idag och ser att grannen ovanpå sin komposthög en meter från tomtgräns planterat den här saken. Tycker den ser grönare ut på stammen än parkslide, och den har inte riktigt brett ut sig som man fått bilden av att parkslide gör. Även bladen har lite fel form, och den skall tydligen vara köpt på en plantskola, men det vet man aldrig om det stämmer. Vad tror ni, kommer mitt tilltänkta grönsaksland förstöras helt eller är det något mindre farligt än den förhatliga parksliden?
Gröna bladväxter ovanpå en komposthög nära tomtgränsen, osäkerhet kring växtens art.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag blir också misstänksam ... :rolleyes:.

Vad är det för något som växer lite bakom, till höger på bilden?
 
Jag tycker att det ser ut som jätteslide. Men lite svårt att se
 
En slideväxt är det, syns på stammarna. Jätteslide har mera hjärtformade blad så troligen parkslide som syns på bilden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.