Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hysterin kring invasiva arter och parkslide eldas ju på genom politiska påverkansoperationer, massmedia och t o m medarbetare på myndigheter så risken är nog rätt stor att parkslide har en negativ inverkan vid försäljning av en fastighet. Och det tycks ju inte som att kunskap, rationalitet och ett lösningsorienterat synsätt kommer att ta över i denna fråga de närmsta åren i alla fall. Att alla dessa personer som drivit detta en dag ska vakna upp med insikten att de har överdrivit och piskat upp orimligt rädsla för denna växt. Mitt ekonomiska råd är således: ta bort parksliden från fastigheten redan idag.
Jo nu vet jag inte vad det är för påverkansoperationer?

Högsta ansvariga myndighet skriver så här.
https://www.naturvardsverket.se/amn...er/arter-som-ej-omfattas-av-regler/parkslide/
Utan att vara "hysteriskt" så är det en mycket oönskad invasiv art.

Sen angående bekämpning:
"Kemisk bekämpning med produkter som innehåller glyfosat är bevisat effektivt men har många restriktioner. Den är till exempel inte tillåten att använda i närheten av vatten. Kemisk bekämpning får bara utföras av personer med behörighet att använda växtskyddsmedel. Även denna metod måste upprepas under flera år. "

https://www.naturvardsverket.se/vag...a-land/bekampning-och-hantering-av-parkslide/

Så oredan beror ju mer på Naturvårdsverket och flummiga direktiv.
 
Parkslide och en hel del andra växter är stora problem som bara växer. När de sprider sig i naturen, på en villatomt är inte dessa växter ett stort problem. Många gånger är de önskade.
 
  • Gilla
  • Haha
returen och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Parkslide och en hel del andra växter är stora problem som bara växer. När de sprider sig i naturen, på en villatomt är inte dessa växter ett stort problem. Många gånger är de önskade.
Nej Parkslide är klart oönskat!
Sedan är jag helt övertygad om att den överväldigande majoriteten av husägare alldels utmärkt skulle klara av att hantera Glyfosat med en mycket tydlig vägledning. Utmaningen är dessa "toksprayare" och användning vid fel tidpunkt.
 
  • Haha
returen
  • Laddar…
Claes Sörmland
P paralun skrev:
Jo nu vet jag inte vad det är för påverkansoperationer?
En politisk påverkansoperation är när en grupp människor, t ex i en organisation, i ett politiskt parti eller i en åsiktsgemenskap försöker påverka opinionen i en fråga genom en operation. Det kan ske t ex i form av kampanjer, propaganda eller att lyfta frågan mer eller mindre systematiskt i olika sammanhang och föra fram människor som gynnar saken.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
En politisk påverkansoperation är när en grupp människor, t ex i en organisation, i ett politiskt parti eller i en åsiktsgemenskap försöker påverka opinionen i en fråga genom en operation. Det kan ske t ex i form av kampanjer, propaganda eller att lyfta frågan mer eller mindre systematiskt i olika sammanhang och föra fram människor som gynnar saken.
Jo men jag har inte noterat någon "påverkansoperation", däremot så ser jag ju tydligt vad ansvarig myndighet skriver inkl grön flummighet samt att man "omyndigförklarat" svenska husägare från att hantera Glyfosat.
 
  • Haha
returen och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Nej Parkslide är klart oönskat!
Sedan är jag helt övertygad om att den överväldigande majoriteten av husägare alldels utmärkt skulle klara av att hantera Glyfosat med en mycket tydlig vägledning. Utmaningen är dessa "toksprayare" och användning vid fel tidpunkt.
Ja, det är den i allmänhet. Men det finns många invasiva växter som är önskade i trädgårdar. Att en växt är invasiv har inget att göra med hur den är att ha i trädgården.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, det är den i allmänhet. Men det finns många invasiva växter som är önskade i trädgårdar. Att en växt är invasiv har inget att göra med hur den är att ha i trädgården.
Jo men per definition så är det klart oönskat med Parkslide och precis som ansvarig myndighet skriver.
https://www.naturvardsverket.se/amn...er/arter-som-ej-omfattas-av-regler/parkslide/
Sen borde man ju få "häcken ur vagnen" med att formellt klassa Parkslide som invasiv.
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hysterin kring invasiva arter och parkslide eldas ju på genom politiska påverkansoperationer, massmedia och t o m medarbetare på myndigheter så risken är nog rätt stor att parkslide har en negativ inverkan vid försäljning av en fastighet. Och det tycks ju inte som att kunskap, rationalitet och ett lösningsorienterat synsätt kommer att ta över i denna fråga de närmsta åren i alla fall. Att alla dessa personer som drivit detta en dag ska vakna upp med insikten att de har överdrivit och piskat upp orimligt rädsla för denna växt. Mitt ekonomiska råd är således: ta bort parksliden från fastigheten redan idag.
Du verkar ha noll koll på parkslide.
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
P paralun skrev:
per definition så är det klart oönskat med Parkslide
Var hittar man den definitionen och vem har gjort den?
 
  • Gilla
Zodde och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Var hittar man den definitionen och vem har gjort den?
Jo läs hos Naturvårdsverket.

"Parkslide, släktingen jätteslide och hybriden hybridslide är alla seglivade växter med mycket stor spridningskraft. De kan snabbt ta över stora områden och tränga ut andra arter."

Sen har man då inte formellt klassat Parkslide som invasiv av någon outgrundlig anledning?

"Parkslide ingår inte i EU-lagstiftningen som handlar om invasiva främmande arter (EU-förordning nr (1143/2014), vilket innebär att det idag inte finns några förbud för parkslide. Det är tillåtet att odla och plantera parkslide, men Naturvårdsverket rekommenderar att du inte gör det eftersom den skapar problem i naturen.

Parksliden är föreslagen att vara med på en nationell förteckning över invasiva främmande arter. Om regeringen beslutar att parkslide ska vara med på förteckningen kommer arten omfattas av olika förbud."

Så vem vill ha den här "skiten" på sin tomt?

https://www.naturvardsverket.se/amn...er/arter-som-ej-omfattas-av-regler/parkslide/
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
Det lär vara Tyskland som satt sig på bakhasorna vad gäller att få upp sliden på listan. Den är så utbredd att den nu lär vara försent att få bort.

Från motorvägen i norra Tyskland kan man lätt se att den fått rejält fäste.
 
yonna yonna skrev:
Det lär vara Tyskland som satt sig på bakhasorna vad gäller att få upp sliden på listan. Den är så utbredd att den nu lär vara försent att få bort.

Från motorvägen i norra Tyskland kan man lätt se att den fått rejält fäste.
Jo förvånar mig inte ett dugg och i just Tyskland har det varit en mycket het debatt om Glyfosat.
 
Att en växt är klassad som invasiv har inte med någon förbudslista att göra. Det finns en hel del invasiva växter som folk vill ha i sina trädgårdar. Syren, vintergröna, spirea plymspirea, snöbär för att nämna några som jag sett bre ut sig i naturen på ett problematiskt sätt.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Nissens
D Daniel 109 skrev:
Syren, vintergröna, spirea plymspirea, snöbär för att nämna några som jag sett bre ut sig i naturen på ett problematiskt sätt.
På vilket sätt breder de växterna ut sig i naturen på ett problematiskt sätt?

Jag tillbringar mycket tid i naturen sedan ett antal decennier, och har aldrig sett något problem med dom.

Ser fram emot ett uttömmande svar efter ditt självsäkra påstående att du själv sett det.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ja, jag har sett det själv. I allmänhet är det i omgivningarna på väl etablerad bebyggelse på landsbygden. Men det kan även vara dumpningsplatser utan närhet tillbebyggelse. Det är arter som har förmåga att tränga undan annan växtlighet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.