104 247 läst · 655 svar
104k läst
655 svar
Parkslide, Dolt fel? Inte enligt tingsrätten
Känns rätt vinklad. Varför skulle parksliden ta sig in i krypgrunden? Där finns det varken ljus eller vatten… och om man nu vill vara säker på att den inte skall ta sig in där så är det ju bara att lägga ut plast där. Ungefär som man gör när man vill undvika att fukt från marken kommer upp i krypgrunden.RobGum skrev:Läs beslutet som artikeln bygger på. Utdrag:
Kostnaden för att gräva upp och ta bort all parkslide på fastigheten har uppskattats till cirka 545 000 kronor. Denna kostnad är lågt räknad. Det finns rötter från parksliden som befinner sig endast en halv meter från husgrunden. Eftersom huset har en krypgrund är det inte en fråga om huruvida växten kommer att ta sig in i grunden, utan en fråga om vid vilken tidpunkt det kommer att ske. Om växten hinner ta sig in i byggnaden kan kostnaden för sanering och reparation bli ännu större.
Fastighetens värde kan sjunka mycket om förekomsten av parksliden blir känd.
Källa: [länk]
Att gräva ut parksliden är säkert kostsamt, men det finns ju bevisligen bättre och mycket billigare sätt enligt de erfarenheter folk har delat med sig av i forumet…
Det finns exempel där parkslide har tagit sig in via krypgrunder. Här är ett exempel från Död åt parkslide gruppen.Nissens skrev:
Att det kommer rotskott inne i krypgrunder är knappast unikt för parkslide.
Jag håller dock inte med om att trädrötter skulle vara värre än parkslide. Undvik träd och parkslide mm nära huset. Särskilt salix som tex pil.
Det behöver du inte. Jag har sett trädrötter som lyft husgrunder, det skulle aldrig parkslide kunna göra. Jag pratar alltså egen erfarenhet, inte något jag googlat fram. 😊D Daniel 109 skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg
Men det är väl ingen som egentligen förnekat att den krypa in genom ordentliga sprickor. Men det är inte något speciellt för parkslide. Trädrötter genom avloppsrör är inget nytt problem.RobGum skrev:
Jag tror vi kan vara överens om att man varken vill se parkslide växa upp genom köksgolvet eller se trädrötter växa genom avloppsrören när man köper hus.Bananskalare skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg
Jag vill inte se det efter att köpt huset heller 😋🤣RobGum skrev:
Vi kan absolut komma överens om rötter i huset är inget man vill ha. Ingen större tvekan där!
Jag är kaxig och säger att vi även är överens om att man inte blir lycklig av att upptäcka parkslide eller annat riktigt jobbigt ogräs på sin tomt. 😉
Så där gör även bägarranka, humle, vildvin och en mängd andra vanliga trädgårdsväxter som det inte råder någon hysteri kring.Bananskalare skrev:
Meh! läste vildsvin istället för vildvin ... och då blev det en askul mening.H hhallen skrev:
Och även om just vildsvin inte är en växt vill man inte ha in de i trädgården ... då önskar man att det var parkslide...
Har en vän som hade vildsvins problem (och tyvärr inte äger jaktvapen och kan göra en Runar) i trädgården.
Först satte de upp staket .... ignorerade svinen och bökade rakt igenom staketet, så det året blev det ingen skörd från trädgårdslandet.
Nästa år satte han upp 50cm Gunnebostängsel .... det tog sig svinen igenom med. Ingen skörd det året heller.
tredje året lagades stängslet och det planterade de inget alls i trädgården för att se om svinen skulle ignorera trädgården ... men icke!!
Fjärde året anlitade de jägare för att plocka svinen, men se ... det räckte inte, ingen skörd det året heller.
Femte året grävde han ned ett Gunnebostängsel så det gick ned minst 50cm under markytan & 100 över, och väldigt tätt mellan stolparna. Det verkar ha fungerat för jag har inte nått om vildsvinsproblem senaste åren.