104 264 läst · 655 svar
104k läst
655 svar
Parkslide, Dolt fel? Inte enligt tingsrätten
Råkade över en i sammanhanget lite lustig dom från MÖD
Länsstyrelsen i Skåne förelade den 25 maj 2021 vid vite om 90.000kr en fastighetsägare att ta död på två "gudaträd" (invasiv och främmande enligt EU) som funnits på fastigheten i ca 65år. Länsstyrelsens föreläggande innehöll krav på fastighetsägaren att använda glyfosat genom glyfosatplugg och/eller glyfosatbehandling av rotskott och stubbar.
Fastighetsägaren överklagade på grunderna att träden inte riskerade sprida sig, att det var dyrt och att träden utgjorde en del av stadsbilden.
MMD beslutade 2022-02-18 att fastställa Länsstyrelsens beslut (dock flyttades datum fram).
Och det är ju nu det blir lustigt. Som MÖD konstaterar i sin dom där föreläggandet revs upp infördes förbud mot växtskyddsmedel på tomtmark 2021-10-01. MMD fastställde alltså något som vid tidpunkten för domstolens beslut var olagligt för fastighetsägaren att genomföra. Även om det "bara" varit olagligt i ca 4 månader vid domstolens beslut kan man ändå förvänta sig mer av rådmannen och tekniska rådet som fattade beslutet i tingsrätten.
Jag är ju av uppfattningen att det begås en hel del tjänstefel vid landets myndigheter och domstolar, och här fick vi nu detta svart på vitt. Tingsrätten bröt både mot domareden (4 kap. 11 § Rättegångsbalken) och 5 § Förvaltningslagen genom sitt beslut. Denna gång blev de "räddade" av MÖD, men ofta ligger beslut av denna typ fast och personerna som drabbas känner kanske inte till att det finns en "tjänstefel och skadeståndsväg" att gå om nästa instans inte hjälper till som här.
Länsstyrelsen i Skåne förelade den 25 maj 2021 vid vite om 90.000kr en fastighetsägare att ta död på två "gudaträd" (invasiv och främmande enligt EU) som funnits på fastigheten i ca 65år. Länsstyrelsens föreläggande innehöll krav på fastighetsägaren att använda glyfosat genom glyfosatplugg och/eller glyfosatbehandling av rotskott och stubbar.
Fastighetsägaren överklagade på grunderna att träden inte riskerade sprida sig, att det var dyrt och att träden utgjorde en del av stadsbilden.
MMD beslutade 2022-02-18 att fastställa Länsstyrelsens beslut (dock flyttades datum fram).
Och det är ju nu det blir lustigt. Som MÖD konstaterar i sin dom där föreläggandet revs upp infördes förbud mot växtskyddsmedel på tomtmark 2021-10-01. MMD fastställde alltså något som vid tidpunkten för domstolens beslut var olagligt för fastighetsägaren att genomföra. Även om det "bara" varit olagligt i ca 4 månader vid domstolens beslut kan man ändå förvänta sig mer av rådmannen och tekniska rådet som fattade beslutet i tingsrätten.
Jag är ju av uppfattningen att det begås en hel del tjänstefel vid landets myndigheter och domstolar, och här fick vi nu detta svart på vitt. Tingsrätten bröt både mot domareden (4 kap. 11 § Rättegångsbalken) och 5 § Förvaltningslagen genom sitt beslut. Denna gång blev de "räddade" av MÖD, men ofta ligger beslut av denna typ fast och personerna som drabbas känner kanske inte till att det finns en "tjänstefel och skadeståndsväg" att gå om nästa instans inte hjälper till som här.
Jag tror också att man överdriver lite kring riskerna med parkslide på tomten. Klipper man gräsmattan så lär det ju knappast tränga in i huset. Men det ser ut att vara väldigt mycket parkslide i reportaget.S Stefan1972 skrev:Fast det känns lite som att det överdrivs om denna växt. Det kan ske mycket men gör det verkligen det? Mina päron har mycket dylikt i sin trädgård och de har aldrig gjort nå utrotningsförsök och det har sett likadant ut i 30 år typ.......I början tyckte morsan att det var fint också..........sen fick hon reda på vad det var men det gjordes väl inget mer för det.
Intressant tråd! Vi har tydligen en liten plätt parkslide på vår tomt. Det var vår nyinflyttade granne som berättade det för oss. Vi har bott i vårt hus i 20 år och har inte ens reflekterat över vad det är som växer där i hörnan. Det har varit ungefär samma plätt sedan vi flyttade in.
Jag kan lätt säg att det aldrig hade slagit mig att informera om det om vi sålt. Speciellt som jag i 20 år inte ens vetat om vad det är 😂😂😂
Jag kan lätt säg att det aldrig hade slagit mig att informera om det om vi sålt. Speciellt som jag i 20 år inte ens vetat om vad det är 😂😂😂
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg
Det är en intressant frågeställning. Om man skulle tycka att det skulle vara upplysningsplikt Eftersom det är inte alls omöjligt att den håller sig på sin plats. Jag tror att de allra flesta har hört talas om parkslide. Men de flesta vet nog inte hur den ser ut. Framförallt hos de som har en liten buske. parkslide blir 3m och växer bara mam tänker parkslide uppps.nu växte det massa parkslide. Nu tittade jag ut så nu är jag inväxt 😋🤣Byggis1976 skrev:Intressant tråd! Vi har tydligen en liten plätt parkslide på vår tomt. Det var vår nyinflyttade granne som berättade det för oss. Vi har bott i vårt hus i 20 år och har inte ens reflekterat över vad det är som växer där i hörnan. Det har varit ungefär samma plätt sedan vi flyttade in.
Alla kommer skiva att det kan finnas spår av parkslide.... På samma sätt som det står kan innehålla spår av nötter på allt godis
Ja, men det är ju svårt att upplysa om saker man inte vet 😂😂😂 Men nu när vi vet så lär vi sälj huset på vår/sommar så det är synligt. Vår lilla buske har aldrig stört mig.Bananskalare skrev:Det är en intressant frågeställning. Om man skulle tycka att det skulle vara upplysningsplikt Eftersom det är inte alls omöjligt att den håller sig på sin plats. Jag tror att de allra flesta har hört talas om parkslide. Men de flesta vet nog inte hur den ser ut. Framförallt hos de som har en liten buske. parkslide blir 3m och växer bara mam tänker parkslide uppps.nu växte det massa parkslide. Nu tittade jag ut så nu är jag inväxt 😋🤣
Alla kommer skiva att det kan finnas spår av parkslide.... På samma sätt som det står kan innehålla spår av nötter på allt godis
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg
Glöm inte att klippa net eventuell växtlighet runt så att den syns. Kanske en skyltByggis1976 skrev:
Därefter en lång uppsats i upplysningen. Massa mumbo jumbo om hur farlig den är...
Kom ihåg att du har fel. Den där växten har du oroat dig sen ni flyttade in.. Dyra psykologräkningar. De har fått en egen diagnos. parkus hysterius...
Tror okunskapen kring parkslide är ganska utbredd även om en förändring successivt sker. Tänker alltid på det när jag ser folk köpa jord från återvinningsstationen. Undrar hur mycket parkslide det är i den jorden? 🫣Byggis1976 skrev:
I Storbritannien kan inte bara husets värde påverkas kraftigt om det växer parkslide i trädgården, det kan även påverka bolåneansökan för köparen. Får se om vi når den punkten i Sverige vid tillfälle.
Vi flyttade in i ett hus i år och upptäckte parkslide i trädgården frammåt vårkanten. Fick lite panik först men det är trots allt bara en växt. Kan man avlägsna mer biomassa än växten kan generera vinner man kampen förr eller senare. I mitt fall är jag igång att gräva ut beståndet. Ganska fascinerande hur enormt rotsystem växten har. Vid första utgrävningen följde jag rötterna för ett litet skott. Det slutade med att jag grävde ut omkring fem meter rötter. Var tvungen att kapa av roten när den nådde grannens mur. Uppskattningsvis är hela rotsystemet enormt. Så snacka om toppen av ett isberg. Nu har jag grävt i fyra omgångar och tror jag börjar börjar ta kol på beståndet. Vi får se...
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg
Jag tror inte vi ska jämföra oss med england. De har lite annat klimat...RobGum skrev:Tror okunskapen kring parkslide är ganska utbredd även om en förändring successivt sker. Tänker alltid på det när jag ser folk köpa jord från återvinningsstationen. Undrar hur mycket parkslide det är i den jorden? 🫣
I Storbritannien kan inte bara husets värde påverkas kraftigt om det växer parkslide i trädgården, det kan även påverka bolåneansökan för köparen. Får se om vi når den punkten i Sverige vid tillfälle.
Vi flyttade in i ett hus i år och upptäckte parkslide i trädgården frammåt vårkanten. Fick lite panik först men det är trots allt bara en växt. Kan man avlägsna mer biomassa än växten kan generera vinner man kampen förr eller senare. I mitt fall är jag igång att gräva ut beståndet. Ganska fascinerande hur enormt rotsystem växten har. Vid första utgrävningen följde jag rötterna för ett litet skott. Det slutade med att jag grävde ut omkring fem meter rötter. Var tvungen att kapa av roten när den nådde grannens mur. Uppskattningsvis är hela rotsystemet enormt. Så snacka om toppen av ett isberg. Nu har jag grävt i fyra omgångar och tror jag börjar börjar ta kol på beståndet. Vi får se...
regn regn lite sol sedan regn. hela året. De har ingen riktig vinter.
Ja, speciellt de som tror att förutsättningarna i Sverige är samma som i Storbrittanien sprider en massa okunskap. I storbrittanien är allt ifrån klimat till byggnader och rörsystem helt annorlunda än i Sverige.RobGum skrev:
Som sagt, förutsättningarna är helt olika här vs Storbrittanien.RobGum skrev:
Många har ju bevisligen blivit av med den, så det löser sig säkert. Jag hade definitivt använt glyfosat om jag blivit drabbad.RobGum skrev:Vi flyttade in i ett hus i år och upptäckte parkslide i trädgården frammåt vårkanten. Fick lite panik först men det är trots allt bara en växt. Kan man avlägsna mer biomassa än växten kan generera vinner man kampen förr eller senare. I mitt fall är jag igång att gräva ut beståndet. Ganska fascinerande hur enormt rotsystem växten har. Vid första utgrävningen följde jag rötterna för ett litet skott. Det slutade med att jag grävde ut omkring fem meter rötter. Var tvungen att kapa av roten när den nådde grannens mur. Uppskattningsvis är hela rotsystemet enormt. Så snacka om toppen av ett isberg. Nu har jag grävt i fyra omgångar och tror jag börjar börjar ta kol på beståndet. Vi får se...
Fin ananlys. 😆Bananskalare skrev:
Poängen var mer att värdet på bostäderna kan påverkas negativt även i Sverige när det växer parkslide i trädgården. Det var ju så hela tråden började. I England har det däremot nått en ny nivå som vi riskerar att nå i framtiden här hemma med.
Nej, det är bara i din fantasi, vissa håller på att utveckla en hysteri kring Parkslide. I verkligheten är den inte skadligare än maskrosor i Sverige. Så sluta med att försöka skrämma upp folk. Varför lyssnar du inte på de som relativt enkelt blivit av med Parkslide I SVERIGE?RobGum skrev:
Huspriser i Sverige kommer inte alls att påverkas av Parkslide eftersom det inte kostar speciellt mycket att få bort den.
Även i England är det klart överdriven rädsla.
Det beror på var den växer. Om beståndet växer nära ett vattendrag ska den inte behandlas med Glyfosat. Ett stort bestånd blir då besvärligt att bli av med. Du kan gräva ut beståndet med maskin men jorden klassas som förorenat avfall och är dyrt att hantera. Många kommuner tar inte ens emot det.Nissens skrev:
Man kan täcka beståndet med markduk men då behöver man gå åtminstone 5 meter ut i alla riktningar och vara beredd att låta den ligga i flera år.
Haha, hur tolkar du mina inlägg egentligen? Med "okunskap" i mitt tidigare inlägg menar jag att många inte har koll på växtens invasiva natur och lägger växten i träsgårdsavfallet. Det är ju så det har spridits i Sverige. Du köper jord med spår av parkslide och vips har du också parkslide.Nissens skrev:
Jämförelsen med Storbritannien handlar mer om vart jag tror vi kan vara på väg i Sverige. Det betyder inte själv är i tron om att parkslide tar sig igenom betong och liknande. Jag menar, jag bekämpar ju mitt eget bestånd här och nu och är helt övertygad om att jag kommer ta kol på det snabbare än de som använder sig av glyfosat.
Om du hade läst på bättre av andras erfarenheter i trådarna så hade du sett att det går fint att bli av med växten utan glyfosat. Nu har jag kommunalt vatten och ingen vattentäkt i närheten, så just i mitt fall hade glyfosat funkat.RobGum skrev:
Vilket verkar vara ett av de mest krångliga sätten att göra det på. Ser sannolikt inte speciellt snyggt ut heller.RobGum skrev:
Det där vet nog de flesta om. Okunskapen visar du främst när du tror att parkslide skulle kunna påverka huspriserna i Sverige.RobGum skrev:
Det är här din fantasi har ett rikligt liv.RobGum skrev:
Bra om du fixar det, i så fall vet du ju att huspriser knappast kommer att påverkas mer av parkslide än av maskrosor…RobGum skrev:
Vilken metod tänker du på? Den vattenbaserade metoden? Mindre bestånd kan man gräva eller rycka skotten på. Läste i Död åt parkslide-gruppen om en kvinna som hade ett bestånd på 200 m2. Hur hade du bekämpat det utan glyfosat eller markduk?Nissens skrev:
Haha, ok. Maskrosor är ju preciiis samma sak.Nissens skrev: