K
Nissens Nissens skrev:
Absolut, men enligt TS är det svart ”rätt igenom”, och sådant tar tid.

Det lär inte ha skett av en kissning alldeles nyligen. Tydligen hittade någon i tråden huset online och ett protokoll som säger att skadan är i markplan medan TS säger att det inte är i markplan…

Så det känns som att det är flera parametrar som inte stämmer riktigt.
Jag har också läst besiktningsprotokollet och jag skulle faktiskt inte skylla på katten. Jag tror mer på läckage och då skulle jag börja med att kika på infästning av balkongräcket som är uppe på burspråket, som är i markplan.
 
  • Gilla
katho75 och 2 till
  • Laddar…
Anonymiserad 535817 skrev:
Vi har lagt ut vårt hus till försäljning och precis innan besiktningsmannen kommer och tittar på huset väljer katten att kissa på flera ställen i burspråket. Vi har fått en anmärkning på fläckarna i besiktningsprotokollet och alla som har tittat på huset verkar vara väldigt skeptiska till fläckarna och tycker att det är en stor grej. Vi har bestämt oss för att göra något åt saken innan nästa visning men när börjar slipa golvet så visar det sig att parketten som vi trott att vi hade i hela huset bara är fanér och bara är några millimeter tjock… vad fan gör man? Känner mig blåst då vi köpte huset i tron att det var kvalitativ parkett.
OM säljaren eller mäklaren skrivit i kontrakt eller säljmaterial att det är massiv parkett, ÄR det ett dolt fel, som kan reklameras i upp till 10 år. OM inte är det inget du kan göra, dina "förväntningar" skulle du ha kollat upp innan köpet.

Väldigt få parketter idag, är massiva, de flesta har bara några millimeter fint trä, tillräckligt för att slipa en eller två gånger om det görs försiktigt.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Hänger det inte mycket på ålder hos folk då? Jag är strax över 50 och i mina ögon är parkett massivt trä, stavparkett alltså. Allt modernt lookalike kallar jag för laminat. Tycker bara det känns fånigt när folk kallar sånt för parkett..
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Hänger det inte mycket på ålder hos folk då? Jag är strax över 50 och i mina ögon är parkett massivt trä, stavparkett alltså. Allt modernt lookalike kallar jag för laminat. Tycker bara det känns fånigt när folk kallar sånt för parkett..
Laminat är ju dock plast som slitskickt.
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
K
S Stefan1972 skrev:
Hänger det inte mycket på ålder hos folk då? Jag är strax över 50 och i mina ögon är parkett massivt trä, stavparkett alltså. Allt modernt lookalike kallar jag för laminat. Tycker bara det känns fånigt när folk kallar sånt för parkett..
Laminat är ju något helt annat. Plastigt, halt, kallt och billigt.
Tror rätta ordet du kanske tänker på är lamellparkett.
Massivt trä och stavparkett är ju också olika saker.

Varken ålder eller kön har något med kunskap att göra. Det är bara fånigt 😀
 
Redigerat:
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Fast laminat är det ju oavsett material? Att produkten är gjord av flera olika skikt som sammanfogats buntar ju ihop de flesta moderna golvprodukterna. Jag menar bara att parkett för mig som passerat några år mer är de trägolv man fann i äldre 50-60tals hus. Massiva stavar alltså.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K
S Stefan1972 skrev:
Fast laminat är det ju oavsett material? Att produkten är gjord av flera olika skikt som sammanfogats buntar ju ihop de flesta moderna golvprodukterna. Jag menar bara att parkett för mig som passerat några år mer är de trägolv man fann i äldre 50-60tals hus. Massiva stavar alltså.
Laminat och lamellparkett är absolut inte samma sak.
Men, men… nu är det ju inte det tråden handlar om så skapa en ny tråd om du vill diskutera olika uppbyggnader av olika golvmaterial vettja 😀
 
S Stefan1972 skrev:
Fast laminat är det ju oavsett material? Att produkten är gjord av flera olika skikt som sammanfogats buntar ju ihop de flesta moderna golvprodukterna. Jag menar bara att parkett för mig som passerat några år mer är de trägolv man fann i äldre 50-60tals hus. Massiva stavar alltså.
När det kommer till just laminatgolv så är det ganska väldefinierat hur dessa ska vara uppbyggda. Där ytskiktet nämligen är papper med en plastfilmsyta.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Ja fast nu pratar jag inte om de exakta betydelserna i allt. Mer att olika personer uppfattar ordet "parkett" olika.......Jag beskrev hur jag uppfattar det och "tänker"...
 
S Stefan1972 skrev:
Ja fast nu pratar jag inte om de exakta betydelserna i allt. Mer att olika personer uppfattar ordet "parkett" olika.......Jag beskrev hur jag uppfattar det och "tänker"...
Parkett kan jag delvis köpa att äldre generationer som inte ”hängt med” under modern tid anser alltid vara stavparkett.

Laminatgolv är dock alltid något helt annat än lamellparkett, oavsett ålder. Man kan dock ha fel och tro att det är samma sak.
 
K
S Stefan1972 skrev:
Ja fast nu pratar jag inte om de exakta betydelserna i allt. Mer att olika personer uppfattar ordet "parkett" olika.......Jag beskrev hur jag uppfattar det och "tänker"...
Ja, det gjorde du och du har fel i dina benämningar och kan man inte så kan man också bara skippa att försöka svara för det blir liksom lite vilseledande för de som ställer frågan och heller inte kan. Därför de ställer frågan juh 😀
 
A
Nissens Nissens skrev:
Nu skrev jag faktiskt ALTERNATIVT, och OM det var nära marken.

Eftersom det inte är marknära återstår burspråket. Ett golv svartnar inte på det viset av en nyligen gjord kattkiss, det är mer sannolikt att det är en skada sedan en längre tid.
Ok, vi kan konstatera att du har fel 🤷🏻 Noll kunskap och hundra procent killgissning helt enkelt
 
Nissens
Anonymiserad 535817 skrev:
Ok, vi kan konstatera att du har fel 🤷🏻 Noll kunskap och hundra procent killgissning helt enkelt
Ändå står det tydligen i besiktningsprotokollet att skadan är i markplan. Känns konstigt att du uppger felaktiga uppgifter här. Svårt att se att du har något att villa på det om du nu vill ha hjälp…
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Lägg inte överdrivet mycket energi på detta. Är där en köpare som är intresserad av huset så tror jag inte det står och faller på detta, då får du snarare gå ner i pris för vad det kostar att lägga nytt golv, vilket väl kan vara helt rimligt. Särskilt i dessa tider.

Du kan ju ta dit en golvläggare eller finsnickare för att för att se om skadan går att laga. Att lägga ett annat golv i burspråket tror jag inte på, det kommer se billigt ut och det kommer nog en spekulant också tycka.

Det borde gå att laga på något vis kan jag tycka, men det gäller att hitta en som är skicklig som kan göra det så att det inte syns så mycket. Till en rimlig kostnad.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Nissens
C Chokladmonster skrev:
Lägg inte överdrivet mycket energi på detta. Är där en köpare som är intresserad av huset så tror jag inte det står och faller på detta, då får du snarare gå ner i pris för vad det kostar att lägga nytt golv, vilket väl kan vara helt rimligt. Särskilt i dessa tider.

Du kan ju ta dit en golvläggare eller finsnickare för att för att se om skadan går att laga. Att lägga ett annat golv i burspråket tror jag inte på, det kommer se billigt ut och det kommer nog en spekulant också tycka.

Det borde gå att laga på något vis kan jag tycka, men det gäller att hitta en som är skicklig som kan göra det så att det inte syns så mycket. Till en rimlig kostnad.
Det kan ju eventuellt vara en läcka har det ju visat sig, så det kan ju vara idé att utreda det först.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.