Anonymiserad 535817 skrev:
Har inte slipat sönder golvet utan bara grävt i kanten med en kniv och konstaterat att det är svart rakt igenom och att det jäkligt tunt slitskickt… har ingen bild på där jag (läs min fru) har grävt, men det kommer att bli svårt att dölja 🙃
Brukar katter kissa så i kanten? Tror inte riktigt på det. Är det månne någon annan fukt som kommer upp där?
 
  • Gilla
katho75 och 6 till
  • Laddar…
Nissens
Anonymiserad 535817 skrev:
Är inte det svindyrt, många hundra per kvadratmeter
Den där skadan ser inte ny ut…
 
  • Gilla
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Brukar katter kissa så i kanten? Tror inte riktigt på det.
en hankatt som markerar revir kan
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Anonymiserad 535817 skrev:
Här är en bild
Leta rätt på en duktig snickare/golvläggare som får fixa skadan åt dig
 
  • Gilla
Lintto1 och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
T Thomas_Blekinge skrev:
Brukar katter kissa så i kanten? Tror inte riktigt på det. Är det månne någon annan fukt som kommer upp där?
Okastrerade hankatter, vilket man inte bör ha inomhus om man inte gillar kisslukt, sprayar rakt bakåt, mot väggar eller andra vertikala ytor. Bl a därför jag som kattälskare ändå avskyr grannar som inte kastrerar sina katter och jag ständigt får bilens däck, sladdvindor mm nerpissade. Jag har en hona (steriliserad, men oftast inget problem ändå) och en kastrerad hane som aldrig kissar på det sättet.

Du tänker antagligen på kastrerade hanar eller honkatter som sitter ner och kissar som vanligt. Dock är den absoluta majoriteten av sådana katter kloka nog att använda kattlådan. Mycket sällan det går fel och sker oftast vid extrem stress eller sjukdom. Edit: Eller misskötsel där lådan inte rengörs regelbundet.
 
  • Gilla
katho75 och 3 till
  • Laddar…
A
T Thomas_Blekinge skrev:
Brukar katter kissa så i kanten? Tror inte riktigt på det. Är det månne någon annan fukt som kommer upp där?
Har sett henne in action och den lukten tar man inte miste på. Hon har kissat på mattan efter att vi la dit den för att skydda
 
Nissens
Anonymiserad 535817 skrev:
Har sett henne in action och den lukten tar man inte miste på. Hon har kissat på mattan efter att vi la dit den för att skydda
Men skadan i golvet ser verkligen gammal ut. Den kan inte ha uppstått plötsligt…
 
  • Gilla
katho75 och 3 till
  • Laddar…
Anonymiserad 535817 skrev:
Har sett henne in action och den lukten tar man inte miste på. Hon har kissat på mattan efter att vi la dit den för att skydda
Henne? Är det en honkatt?
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Men skadan i golvet ser verkligen gammal ut. Den kan inte ha uppstått plötsligt…
Jag håller med. Om man även tittar på golvlisten ser det ut som att fukten har kommit underifrån. Kanske burspråket läcker.
 
  • Gilla
katho75 och 4 till
  • Laddar…
Nissens
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag håller med. Om man även tittar på golvlisten ser det ut som att fukten har kommit underifrån. Kanske burspråket läcker.
Håller med, känns inte realistiskt att en katt orsakat detta med en kissning nyligen.

Ser snarare ut som något som fuktat i många år. Parketten har ju svartnat. En läcka i burspråket alternativt dålig dränering om det är nära mark.
 
  • Gilla
katho75 och 2 till
  • Laddar…
A
Talvan Talvan skrev:
Varför känner du blåst?

En sån liten skada som på bilde är just knappast något man avstår köpa ett hus på grund av

Mer sannolikt att priset är för högt för marknadslägetfolk tycker att huset känns slit
Nissens Nissens skrev:
Håller med, känns inte realistiskt att en katt orsakat detta med en kissning nyligen.

Ser snarare ut som något som fuktat i många år. Parketten har ju svartnat. En läcka i burspråket alternativt dålig dränering om det är nära mark.
Nja, sällan det läcker från grunden på övervåningen va? Inga rör där heller och fasaden är i betong. Känns orealistiskt att det uppstår över en natt precis efter att katten kissar där? Även konstigt att det bara är slitskicktet som är fuktigt och att det är torrt under. Har dessutom brutit upp och ersatt de fuktiga plankorna och kan konstatera att det är torrt under. Himla tillfällighet att det bara läcker där katten kissar också?? Och att läckan luktar kattkiss?
Katten ha kissat vid listen och fukten har tagit sig in under lacken från sidan när det runnit under listen. Trät blir mörkt för att det reagerat med kisset, så det är ingen vanlig fuktfläck
 
A
T Thomas_Blekinge skrev:
Henne? Är det en honkatt?
Japp
 
MultiMan
Har er honkatt kissat så mycket så bör ni nog undersöka varför, det är inte normalt. Har haft många olika katter (15+) och att en honkatt kissar sådana mängder utanför lådan tyder på något större problem.
 
A
MultiMan MultiMan skrev:
Har er honkatt kissat så mycket så bör ni nog undersöka varför, det är inte normalt. Har haft många olika katter (15+) och att en honkatt kissar sådana mängder utanför lådan tyder på något större problem.
Ja, det känns inte bra
 
Nissens
Anonymiserad 535817 skrev:
Nja, sällan det läcker från grunden på övervåningen va? Inga rör där heller och fasaden är i betong. Känns orealistiskt att det uppstår över en natt precis efter att katten kissar där? Även konstigt att det bara är slitskicktet som är fuktigt och att det är torrt under. Har dessutom brutit upp och ersatt de fuktiga plankorna och kan konstatera att det är torrt under. Himla tillfällighet att det bara läcker där katten kissar också?? Och att läckan luktar kattkiss?
Katten ha kissat vid listen och fukten har tagit sig in under lacken från sidan när det runnit under listen. Trät blir mörkt för att det reagerat med kisset, så det är ingen vanlig fuktfläck
Nu skrev jag faktiskt ALTERNATIVT, och OM det var nära marken.

Eftersom det inte är marknära återstår burspråket. Ett golv svartnar inte på det viset av en nyligen gjord kattkiss, det är mer sannolikt att det är en skada sedan en längre tid.
 
  • Gilla
katho75 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.