A
Vanliga wago av typen 4-pol fungerar bra både med kabel och fk.

A avh67f skrev:
Vanliga wago av typen 4-pol fungerar bra både med kabel och fk.
Vad då "vanliga" det som är vanliga för dig behöver inte vara samma för mig. Tyvärr är det bara Wago 221 (och 222) som funkar till alla ledningstyper mig veterligen. Medan tex Wago 773 bara kan användas till en och fåtrådiga ledare som ek och fk.

• Gilla
jeppe42
  • Laddar…
Litenskit Litenskit skrev:
Vad då "vanliga" det som är vanliga för dig behöver inte vara samma för mig. Tyvärr är det bara Wago 221 (och 222) som funkar till alla ledningstyper mig veterligen. Medan tex Wago 773 bara kan användas till en och fåtrådiga ledare som ek och fk.
Köp rätt sort av öppningsbara klämmor så finns antalet öppningar wago inte att rekommendera i trånga dosor med mycket tråd har hänt att den fjäderbelastade klämman trycks upp

Använd förhöjnigsram. Många gör åverkan på den infällda dosan och då är den inte godkänd elektiskt längre. Är det dessutom metalldosa så går det inte att undvika vassa kanter.
Gör rätt från start.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
E elveteran skrev:
Köp rätt sort av öppningsbara klämmor så finns antalet öppningar wago inte att rekommendera i trånga dosor med mycket tråd har hänt att den fjäderbelastade klämman trycks upp
Nog citerade du väl ändå fel person nu?

Litenskit Litenskit skrev:
Medan tex Wago 773 bara kan användas till en och fåtrådiga ledare som ek och fk.
Något annan typ ska inte förekomma här, för då har TS valt fel kabel.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Något annan typ ska inte förekomma här, för då har TS valt fel kabel.
Vilket inte är osannolikt när det kommer till hemmapul, utöver det så vad händer i nästa projekt när det faktiskt råkar vara en RK. Med en Wago 221 så är det inga problem men med en 773 är det mer oklart.

Så kan vi snälla enas om att för de som söker hjälp på internet beträffande elinstallationer utan behörighet så är en 221 oftast ett bättre val än en 773 för då är det iaf en sak mindre som kan gå fel.

Du har en poäng i att Wago 221 kan rädda vissa situationer där BH inte varit med och styrt upp så att rätt materiel används. Det är inte alla som fattar varför det är så bängligt att få in en RK 0.75 mm² i en Wago 773.

• Haha
  • Gilla
ErikAdolfsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.