Du skulle behöva minst 4 hål, in uttag höger, uttag vänster, och det befintliga uttaget. Och då blir det en 5:a. för jag tror inte det finns 4 or.

E elmont skrev:
Du skulle behöva minst 4 hål, in uttag höger, uttag vänster, och det befintliga uttaget. Och då blir det en 5:a. för jag tror inte det finns 4 or.
Det stämmer ju, jag som tänker galet 😀

Tack! Då har jag ett projekt senare idag 😀

• Gilla
newmountain
  • Laddar…
D Dennis86s skrev:
Har wago 3. Kan jag använda 3 st, en för varje färg? En för vardera uttag och sen en som hår från klämman in i befintligt uttag?
Det funkar väl också? För du har ju en ledig för fas och nolla på befintliga uttaget, ser inte skyddsjorden men finns troligen en ledig där också

Smaksak känns det som

K krambriw skrev:
Det funkar väl också? För du har ju en ledig för fas och nolla på befintliga uttaget, ser inte skyddsjorden men finns troligen en ledig där också

Smaksak känns det som
Ja, har en ledig i befintlig. Då borde jag exempelvis kunna sammankoppla L från de två nya i en klämma och sen in i den befintliga med en kabel?

• Gilla
Konungtoba
  • Laddar…
D Dennis86s skrev:
Ja, har en ledig i befintlig. Då borde jag exempelvis kunna sammankoppla L från de två nya i en klämma och sen in i den befintliga med en kabel?
Så skulle jag ha gjort, men jag saknar utbildning för detta så ta mitt svar för vad det är.

Edit: Jag är dock lite nyfiken på hur man löser dragningen ut från befintlig eldosa (den i metall) och vidare till utanpåliggande kablar och uttag på korrekt sett. Räcker det att gröpa hål genom dosan och väggen, snygga till med fog eller liknande och klamma på, eller finns det färdiga och "godkända" produkter för detta?

Redigerat:
  • Gilla
Dennis86s
  • Laddar…
K krambriw skrev:

Smaksak känns det som
Det är säkrare att koppla till wago sedan en ledare från wago till uttag

• Gilla
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Det är säkrare att koppla till wago sedan en ledare från wago till uttag
Så jag tänker. Men går set att koppla till wago 3? Dvs kabel från de två nya uttagen och sen från wago in i befintlig

Göra det med samtliga 3 kablar(blå/brun/gulgrön)

D Dennis86s skrev:
Så jag tänker. Men går set att koppla till wago 3? Dvs kabel från de två nya uttagen och sen från wago in i befintlig

Göra det med samtliga 3 kablar(blå/brun/gulgrön)
Du ska ha 1 ström in, 2 ström ut. Så ja det räcker, om du ska koppla från 1 uttag till 2 olika håll behöver du en 5-vägs wago. Till sista uttaget om du skulle koppla 2 så behöver du bara koppla rakt in i uttag

J J-banan skrev:
Du ska ha 1 ström in, 2 ström ut. Så ja det räcker, om du ska koppla från 1 uttag till 2 olika håll behöver du en 5-vägs wago. Till sista uttaget om du skulle koppla 2 så behöver du bara koppla rakt in i uttaj
J J-banan skrev:
Du ska ha 1 ström in, 2 ström ut. Så ja det räcker, om du ska koppla från 1 uttag till 2 olika håll behöver du en 5-vägs wago. Till sista uttaget om du skulle koppla 2 så behöver du bara koppla rakt in i uttag
jag har ett uttag idag. Från den ska jag dra el till två andra uttag som ligger på varsin sida av det uttag jag har idag. Om jag förstått dig rätt måste jag ha 3 st wago5?

Lostmoose Lostmoose skrev:
Så skulle jag ha gjort, men jag saknar utbildning för detta så ta mitt svar för vad det är.

Edit: Jag är dock lite nyfiken på hur man löser dragningen ut från befintlig eldosa (den i metall) och vidare till utanpåliggande kablar och uttag på korrekt sett. Räcker det att gröpa hål genom dosan och väggen, snygga till med fog eller liknande och klamma på, eller finns det färdiga och "godkända" produkter för detta?
Sätt en förhöjningsring så är det enkelt för en ovan att dra ut en utanpåliggande kabel.

• Gilla
Kardan79 och 2 till
  • Laddar…
Heter nog förhöjningsram om man söker på sådan och väljs utifrån vilket vägguttag man har.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Ser detta rätt ut? Eluttag under installation med exponerade kablar och kopplingsklämmor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en hand som håller en elektrisk väggkontakt med synliga sladdar i olika färger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Bara lite (eller mycket) amatörmässigt att koppla både i Wago och dubbelt på uttaget.

• Gilla
Willmanh och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Bara lite (eller mycket) amatörmässigt att koppla både i Wago och dubbelt på uttaget.
Ok!
Jag förstår, är det fel att göra så här?
Hur borde jag ha gjort istället?

Alla uttag fungerar i alla fall

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.