14 329 läst · 52 svar
14k läst
52 svar
Parallellkoppla vägguttag
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 757 inlägg
Nöjaktigt, det är jul...
Nej, men jag baserar min bedömning på alla goda råd @Bo.Siltberg gett tidigare i andra sammanhang. Men en sak är jag säker på; vad som görs här är inte tillåtet utan behörighet. Friskt vågat, hälften brunnet
Ser ut som att ytterhöljet på kablarna kommer komma utanför uttagets ytterhölje.D Dennis86s skrev:
Egentligen ska kablarna bara vara uppskalade den biten som är inne i dosan, extra viktigt är det när det är en plåtdosa.
Vik även de uppklippta kanterna på dosan och/eller täck doskanten med något lämpligt.
Nä det finns inte 4or när man talar om Wago 221. Det finns andra Wago toppklämmor som har fyra anslutningar men de kan inte användas till alla typer av ledare.E elmont skrev:
Jag har faktiskt varit i kontakt med Wago om detta för några månader sedan och det är produktnyheter på gång under 2025. Lite svävande svar på exakt vad men de skulle iaf baseras på befintligt sortiment och vara i två rader. Tänk dig 2st 3or rygg mot rygg så det blir en 6a.
Härliga nyheter. Klåparen som ägt mitt hus för 30 år sen var väldigt glad i att trycka in alldeles för mycket i dosorLitenskit skrev:Nä det finns inte 4or när man talar om Wago 221. Det finns andra Wago toppklämmor som har fyra anslutningar men de kan inte användas till alla typer av ledare.
Jag har faktiskt varit i kontakt med Wago om detta för några månader sedan och det är produktnyheter på gång under 2025. Lite svävande svar på exakt vad men de skulle iaf baseras på befintligt sortiment och vara i två rader. Tänk dig 2st 3or rygg mot rygg så det blir en 6a.
Det jag helst skulle se är en 4a. I mitt hus är elen draget helt obegripligt bitvis.I Inver skrev:
Som exempel ett vägguttag i vardagsrummet är draget genom väggen in i sovrummet till ett eluttag, till takdosa i sovrummet, till takdosa för fönsterbelysning i vardagsrummet, till takdosa mitt i vardagsrummet, till dosan för strömbrytaren i vardagsrummet, till en kopplingsdosa i köket ovanför skafferiet, sen tror jag den går till centralen men jag har inte rotat i det längre än så.
Väldigt vanligt att det behövs 4or till tex neutral när jag sätter in shelly enheter.
Inkommande, till lampa, till shelly och vidare till nästa dosa.