Hej,

Har ett uttag på en vägg, nu behöver jag två till uttag i samma rum, en till höger om den och en till vänster. Är det möjligt att dra el från befintligt uttag till två andra nya uttag?

Tack på förhand :)

Ja, det är möjligt.
Gäller att välja rätt material mm.

• Gilla
Dennis86s
  • Laddar…
K
D Dennis86s skrev:
Hej,

Har ett uttag på en vägg, nu behöver jag två till uttag i samma rum, en till höger om den och en till vänster. Är det möjligt att dra el från befintligt uttag till två andra nya uttag?

Tack på förhand :)
Bör inte vara något problem.
Ska du sätta upp två utanpåliggande eller öppna upp väggen?

K Kardan79 skrev:
Bör inte vara något problem.
Ska du sätta upp två utanpåliggande eller öppna upp väggen?
Tack!
Två utanpåliggande, köpt schneiders. Kan man koppla två kablar i samma eller bör jag använda klämmor/wago? Om klämmor, antar att jag i så fall behöver 3 st, en för varje (brun,blå,grön/gul) eller?

Är det första uttaget infällt? Dvs det finns en dosa bakom?

K krambriw skrev:
Är det första uttaget infällt? Dvs det finns en dosa bakom?
Ja, den första är infälld och används idag

Vissa vägguttag har bara anslutningar för två ledare av varje (2 fas, 2 nolla & 4 jord), vissa har anslutningar för fyra ledare av varje (4 fas, 4 nolla & 4 jord).

Demmpa Demmpa skrev:
Vissa vägguttag har bara anslutningar för två ledare av varje (2 fas, 2 nolla & 4 jord), vissa har anslutningar för fyra ledare av varje (4 fas, 4 nolla & 4 jord).
Förstår, får helt enkelt kolla. Men om det bara finns 2 av varje, är det klemma som gäller då?

D Dennis86s skrev:
Förstår, får helt enkelt kolla. Men om det bara finns 2 av varje, är det klemma som gäller då?
Oavsett om det går eller ej så koppla med typ Wago bakom uttaget, det gör det hela så mycket enklare för det blir rätt knöligt när man har uttaget som "kopplingsplint".

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Ev. sätta en förhöjningsram på det befintliga uttaget så blir det mera plats och jag tycker det är lättare att få till snygga anslutningar, även mera plats i dosan.

• Gilla
PetterFlodberg och 1 till
  • Laddar…
Grymt!
Men om du ser den här bilden. Hur drar jag el från detta uttag till två nya uttag? Finns enbart plats för totalt två bruna/blåa/gulgröna. Alltså Vägguttag med blå, brun och gulgrön kabel ansluten, halvt utdraget ur väggen. Frågan om hur man drar el till fler uttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ett uttag till?

Koppla allt med exempelvis 3st Wago 5:surprised:r bakom uttaget med en liten kabelstump mellan uttaget och kopplingsklämma. Sen ansluter du dina nya vägguttag till kopplingsklämman bakom första uttaget

D Dennis86s skrev:
Grymt!
Men om du ser den här bilden. Hur drar jag el från detta uttag till två nya uttag? Finns enbart plats för totalt två bruna/blåa/gulgröna. Alltså[bild] ett uttag till?
Saknar den apparatdosa?

J J-banan skrev:
Saknar den apparatdosa?
Har en dosa i metall (gammal)

W Willmanh skrev:
Koppla allt med exempelvis 3st Wago 5:surprised:r bakom uttaget med en liten kabelstump mellan uttaget och kopplingsklämma. Sen ansluter du dina nya vägguttag till kopplingsklämman bakom första uttaget
Tack!
Har wago 3. Kan jag använda 3 st, en för varje färg? En för vardera uttag och sen en som hår från klämman in i befintligt uttag?

• Gilla
gustgust
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.