1 503 läst · 42 svar
2k läst
42 svar
Parallellkoppla expansionskärl - vettigt?
Håll dig till principen i din skiss A den är som sagt bra och håller du överkant lika kan du blanda storlekar fritt som du vill.S sallad skrev:Jo så funkar det i mitt huvud också när jag tänker. Den totala volymen.
Men ponera att vattnet svalnar och "krymper" och nivån går ner... och den mindre tanken töms, vilket kanske inte är troligt, fast då borde det fortfarande finnas 25 liter kvar i den större tanken 🤔
Men då har det gått från 175 liter ner till 25 dvs 150 liters "omfång" vilket vid 5% skulle motsvara 3000 liters vattenvolym i hela systemet. Alltså borde det funka.🤓
Syresättning ökar givetvis med större yta i kärlen men det är inte avgörande. Diffusion mot vattenytan går väldigt långsamt och tränger inte långt ner så blandar du inte om vattnet genom snabba förändringar eller cirkulation kan du bortse från det.
Har du möjlighet att dra ett nytt rör dit kan du kallkoppla och slipper i stort problem med syresättning och avdunstning.
Så har jag, samt ett vid sidan.Demmpa skrev:
Om det finns utrymme för att ha bägge expansionskärlen i serie efter varandra så hade jag troligen gått på den lösningen, fördelen är att det blir mindre vattenyta.
Ja, det övre kärlet blir tomt på vatten när temperaturen i systemet är nere i botten men det gör inget.
Här är ett exempel,
[bild]
[länk]
Kallkoppling lät ju intressant, inte så mycket för avdunstningen men med tanke på värmeförlusten. Med ett nytt rör menar du kanske att koppla om röret, inte att det måste bli helt nytt? Och egentligen har det någon betydelse var på systemet nan kopplar på expansionen? Vilket ställe är det lämpligaste. Jag hat möjligheten att sätta det i princip var jag vill. Varför det nu sitter direkt på pannans heta utlopp är för säkerheten om det kokar.GK100 skrev:
Håll dig till principen i din skiss A den är som sagt bra och håller du överkant lika kan du blanda storlekar fritt som du vill.
Syresättning ökar givetvis med större yta i kärlen men det är inte avgörande. Diffusion mot vattenytan går väldigt långsamt och tränger inte långt ner så blandar du inte om vattnet genom snabba förändringar eller cirkulation kan du bortse från det.
Har du möjlighet att dra ett nytt rör dit kan du kallkoppla och slipper i stort problem med syresättning och avdunstning.
Och är rätt plats när det är ett öppet system, det kokar inte i tankar/na.S sallad skrev:Kallkoppling lät ju intressant, inte så mycket för avdunstningen men med tanke på värmeförlusten. Med ett nytt rör menar du kanske att koppla om röret, inte att det måste bli helt nytt? Och egentligen har det någon betydelse var på systemet nan kopplar på expansionen? Vilket ställe är det lämpligaste. Jag hat möjligheten att sätta det i princip var jag vill. Varför det nu sitter direkt på pannans heta utlopp är för säkerheten om det kokar.
Kan du ordna ett nytt rör är det ju självklart bäst om inte annat för att undvika diskussioner kring sk imrör osv. Oberoende punkt bör man sträva efter en som inte stängs av via ventiler i något normalt driftfall. Lämpligt är tex returen från ack före ev laddomat e.dyl alltså en punkt som så länge som möjligt ligger lågt i temperatur.S sallad skrev:Kallkoppling lät ju intressant, inte så mycket för avdunstningen men med tanke på värmeförlusten. Med ett nytt rör menar du kanske att koppla om röret, inte att det måste bli helt nytt? Och egentligen har det någon betydelse var på systemet nan kopplar på expansionen? Vilket ställe är det lämpligaste. Jag hat möjligheten att sätta det i princip var jag vill. Varför det nu sitter direkt på pannans heta utlopp är för säkerheten om det kokar.
Du bör tänka på möjligheten att samla gaser och avlufta på ett bra sätt om du bygger så den vanliga vägen från topp och varma sidan som normalt går upp iexpansionen inte längre finns. Att säkra med en SÄV på den sidan är också vettigt eller om man ska vara sån nödvändigt.
Vid kopplingar likt de som visades tidigare oavsett ett eller flera kärl kan du optimera genom att låta expansionen gå rakt upp genom taket till kryckan och med ett T-rör ansluta botten till kärlen proppa toppen och skvallerrören ihop. Använd koppar för delen på vinden där vatten står så slipper du den typiska risken för igensättningar där.
Finns många gamla trådar för 10-15 år sen som tar upp det mesta kring eldning, ved, ackar och olika kopplingar osv bara att söka.
Tack för kloka råd! Hade isär de gamla kopplingarna för att mäta dimensioner mm. Kopplingen till luftningsröret såg inte kul ut så det blir nog kopparrör på vinden. Det blev några bitar över från bygget av acktankarna.GK100 skrev:
Kan du ordna ett nytt rör är det ju självklart bäst om inte annat för att undvika diskussioner kring sk imrör osv. Oberoende punkt bör man sträva efter en som inte stängs av via ventiler i något normalt driftfall. Lämpligt är tex returen från ack före ev laddomat e.dyl alltså en punkt som så länge som möjligt ligger lågt i temperatur.
Du bör tänka på möjligheten att samla gaser och avlufta på ett bra sätt om du bygger så den vanliga vägen från topp och varma sidan som normalt går upp iexpansionen inte längre finns. Att säkra med en SÄV på den sidan är också vettigt eller om man ska vara sån nödvändigt.
Vid kopplingar likt de som visades tidigare oavsett ett eller flera kärl kan du optimera genom att låta expansionen gå rakt upp genom taket till kryckan och med ett T-rör ansluta botten till kärlen proppa toppen och skvallerrören ihop. Använd koppar för delen på vinden där vatten står så slipper du den typiska risken för igensättningar där.
Finns många gamla trådar för 10-15 år sen som tar upp det mesta kring eldning, ved, ackar och olika kopplingar osv bara att söka.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som tur är så verkar expansionskärlen ha nån typ av standard så jag slipper en massa adaptrar.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Återstår att se vilka storlekar de gamla rören har och om det blir separata grejer för pannans kokrör och expansionen.
Okej, tack. Ännu en sak att ta med i ekvationen. Småland, ingen värme på kattvinden på övervåningen.GK100 skrev:
Jag kan inte se att något av alternativen skulle vara bättre eller sämre. Funktionen blir exakt samma.S sallad skrev:Det var många saker att tänka på.
Jag gjorde ett par skisser med mins funderingar. De kärl jag råkar ha har olika volym och höjd, dock med samma diameter. Serielopoling är tyvärr omöjligt på grund av utrymmet på kattvinden.
Här har jag två olika idéer:
A. Båda tankarna i samma nivå med ihopkopplade rör dvs ren parallellkoppling. Volymen blir ju större men nivån samma.
[bild]
B. Tankarna på lite olika höjd för att simulera seriekoppling, och att få höjd på vattenstapeln där det nedersta kärlet oftast är dränkt och skvallerröret på den "övre". En sorts "kvasiseriekoppling"
Är det helt galet tänkt?
Då får du lyfta blicken lite och se längre. Finns alltid några för/nackdelar att fundera över och även om det är marginellt som i alternativen här kommer A före om man ska vara sån.B Bjober skrev:
Du har ju en tanke där som går åt rätt håll. Du kan säkert komma på fler. De flesta pekar mot A det är svårt att hitta några rationella för B man kan givetvis hitta på något men blir inte helt självklart så.B Bjober skrev:
En annan mer intressant diskussion kan vara om TS verkligen behöver den volymen. Tumregler slår oftast fel åt överdimensionerade hållet.
Tumregeln är ju som bekant 5% av den totala volymen. Om jag tänker rätt är vattnets teoretiska expansion från ca 0,01 till 100°C 4,3% alltså är 5% väl tilltaget. Sen måste man ju lägga till lite för att kompensera för tomrummet där skvallerröret går ut och variationer i verkligheten.GK100 skrev:
Du har ju en tanke där som går åt rätt håll. Du kan säkert komma på fler. De flesta pekar mot A det är svårt att hitta några rationella för B man kan givetvis hitta på något men blir inte helt självklart så.
En annan mer intressant diskussion kan vara om TS verkligen behöver den volymen. Tumregler slår oftast fel åt överdimensionerade hållet.