Alfredo Alfredo skrev:
Lättlöst? Hur löser man det med en existerande kåk med soprum inomhus och ingen möjlighet att bygga något nytt på fastigheten? Jag är genuint intresserad av förslag på lösning!
Är ju ett Byggahus forum, öppna en tråd och förutsättningar. Det mesta går men kräver kompromiss.

R Rkarlsson skrev:
Om de anser att du har fel i tunnan så kommer de inte att ta det hur mycket du än påpekar att de måste ta det :)
Har inte personligen varit med om det, men hyreshuset jag bodde i förr fick erfara det. Gubbarna tömde inget till sist och vaktmästarna fick snällt sortera själva och köra iväg. Efter den gången så låste de snabbfacken på sophuset och vi fick gå in med nyckel.
Jadu...det är ju så att vaktmästarna bröt mot lagen om de körde iväg det, för ingen annan än monopolet får köra sopor...

• Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Lättlöst? Hur löser man det med en existerande kåk med soprum inomhus och ingen möjlighet att bygga något nytt på fastigheten? Jag är genuint intresserad av förslag på lösning!
Nej det är inte "lättlöst" och de här förbannade förpackningarna ställer till det ännu mer.

Regelverket:
I byggreglerna ställs det krav på att det ska finnas utrymmen eller anordningar för hantering av avfall. Det ställs inga detaljerade krav om antalet behållare för olika avfallsfraktioner. I de kommunala renhållningsordningarna finns lokala regler om detta för de avfallsfraktioner som kommunen ansvarar för. Ju fler fraktioner avfallet sorteras i desto större utrymme krävs i regel. Enligt två nya förordningar om producentansvar påbörjas 2021 införandet av en bostadsnära insamling av förpackningar och returpapper för att vara fullt utbyggd 2025.

https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/regler-om-byggande/boverkets-byggregler/driftutrymmen/

• Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Min 80-20% tes i detta är att de 20% som ser problem ändå kan kompromissa till 18-19%, sedan är det 1-2% som inte vill.😉
Så är livet, bara att konstatera.
Allt förändras över tid, vi är bara olika i att acceptera det.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Min 80-20% tes i detta är att de 20% som ser problem ändå kan kompromissa till 18-19%, sedan är det 1-2% som inte vill.😉
Så är livet, bara att konstatera.
Allt förändras över tid, vi är bara olika i att acceptera det.
Njau... det finns ju ett parti med miljöideologi som inte vet vad ordet kompromiss är.
Jag hoppas att många kraftigt ifrågasätter det här med förpackningar och miljöminister Romina agerar.
Det är troligen massvis med soprum som måste byggas om och vem betalar det?

P paralun skrev:
Det är troligen massvis med soprum som måste byggas om och vem betalar det?
Ägaren, och därmed hyresgästerna i förlängningen om det är hyreshus.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Ägaren, och därmed hyresgästerna i förlängningen om det är hyreshus.
Jovisst eller de som äger andelar i en BRF. Bara att betala ihop med allt annat "elände".
Till på köpet för något som man inte tydligt kan visa miljövinsten med.

Men förpackningsindustrin skulle ju betala det här? Eller fanns det någon mysko EU fond?

Claes Sörmland
Nej, det är BRFen som får betala för sina soprum/återvinningsrum. Eller om man vill ha behållare på gården eller kanske den kommunala gatan utanför fastigheten.

Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Ytterst lite obebyggd mark.
Då får man gräva sig nedåt har jag förstått.

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
P paralun skrev:
de som äger andelar i en BRF.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nej, det är BRFen som får betala för sina soprum/återvinningsrum.
Och skillnaden i praktiken för de boende är?

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Då får man gräva sig nedåt har jag förstått.
Under källaren? 😮

Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Och skillnaden i praktiken för de boende är?
Ingen skillnad, de boende får betala. Ingen förpackningsindustri som @paralun hoppades på.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
P paralun skrev:
Men förpackningsindustrin skulle ju betala det här? Eller fanns det någon mysko EU fond?
Det är ändå du som konsument som får betala...

Papperspåsarna har väl skapat mer betalt lönearbete i Sverige än vad plastpåsarna gjorde och sopsorteringen skapar mycket arbete, om det är bra,meningsfullt och något som vi igentligen borde pyssla med vet jag inte... Tänk så många soptunnor som kasseras när 4facksystemet innförs, tänk så många sopbilar som måste tillverkas för att klara de nya tunnorna. Så många transporter till Motala för att sortera plasten och så många transporter därifrån, kanske kommer den sorterade plasten åka lastbil och färja till Gotland även i fortsättningen då plast är ett utmärkt bränsle som används vid cement tillverkningen.

Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Under källaren? 😮
Låter som tätare bebyggt än Gamla stan. Ligger detta bygge i Västernorrland?

• Haha
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.