146 279 läst · 2 396 svar
146k läst
2,4k svar
Papperspåse eller plastpåse när ni handlar ?
Är det inte samma risker med dubbla fyrfackstunnor som jag tror nämndes tidigare i tråden? Sju påsfärger eller åtta fack känns ungefär jämnsvårt. Och en text på påsen borde väl inte kosta mycket om nu "färgtydningen" är ett reellt problem.BirgitS skrev:
F fribygg skrev:
Ta med egen återanvändbar förpackning till pizzerian13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 152 inlägg
Har du fel i ett fack tömmer de inte tunnan, så det lär sig folk snabbt.Alfredo skrev:
I slutänden är jag ganska övertygad om att sopmonopolet har en skyldighet att transportera bort skiten, hur som haver.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 152 inlägg
Du snickrar väl egen låda och går till pizzerian och beställer och hämtar om du inte käkar där13th Marine skrev:
Transporter orsakar ofta en massa onödiga förpackningar vilket sen innebär en massa sopsortering som sällan är speciellt produktivt.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 152 inlägg
Nej, men ser de nått som ligger fel i toppen, men visst man kan nog gömma lite under nått annat.Alfredo skrev:
Men de klydderövar som inte gillar fyrfacksystemet fyller ju restavfallet först, och sedan går de kanske vidare i en annan, högst oklart om de är smarta nog att "gömma" det under nått annat, för då måste man sortera från första början.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 152 inlägg
Jadu, så var det för grannen iaf (inte avsiktligen felsorterat utan en omkullvält tunna en granne "var snäll" och stoppade tillbaka allt i, dessvärre huller om buller).Fotografen skrev:
Sen kanske man hade kunnat hävda sin rätt, men fått en felsorteringsavgift istället.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 963 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 963 inlägg
Nu gör du det igen, framhäver din egen förträfflighet i kontrast mot någon sorts påhittad fiende. En fiende som tydligen är lat, motsträvig, inte framåtkompatibel och tillbakablickande. Varför denna polarisering och varför blir det så personligt för dig?R Rkarlsson skrev:
Som sagt, jag har inte samma känslorörelse för sopsortering som du har. Jag tar mina sopor och slänger dem på anvisad plats. Färdigt! Är det den optimala sophanteringen som mina två kommuner har infört? Inte vet jag, jag orkar inte engagera mig i kommunalpolitiken till den grad att jag alls kan påverka detta. Jag hoppas tjänstemännen har tagit bra beslut och att miljötroende inte har fått styra. (Jag ska erkänna att slänga bioavfallet i PLASTpåsar kändes lite underligt när det infördes för några år sedan.)
Felsorteringsavgiften är ju införd för att de är tvungna att hämta...🙄13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 152 inlägg