BirgitS BirgitS skrev:
det är väl risk för att det blir ändå mer fel med många färger att hålla reda på
Är det inte samma risker med dubbla fyrfackstunnor som jag tror nämndes tidigare i tråden? Sju påsfärger eller åtta fack känns ungefär jämnsvårt. Och en text på påsen borde väl inte kosta mycket om nu "färgtydningen" är ett reellt problem.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Maten äter man väl förhoppningsvis upp, förpackningarna kan ju normalt plattas till
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag gillar egentligen tanken, men samtidigt tänker jag att det svårt att få i exempelvis en pizzakartong i en påse på ett vettigt sätt.
Ta med egen återanvändbar förpackning till pizzerian;)

• Haha
  • Wow
Rejäl och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Är det inte samma risker med dubbla fyrfackstunnor som jag tror nämndes tidigare i tråden? Sju påsfärger eller åtta fack känns ungefär jämnsvårt. Och en text på påsen borde väl inte kosta mycket om nu "färgtydningen" är ett reellt problem.
Har du fel i ett fack tömmer de inte tunnan, så det lär sig folk snabbt.

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
I slutänden är jag ganska övertygad om att sopmonopolet har en skyldighet att transportera bort skiten, hur som haver.

F fribygg skrev:
Ta med egen återanvändbar förpackning till pizzerian;)
Det skulle man haft, gäller att hinna fram innan de lagt pizzan i lådan bara 🤔

R Rkarlsson skrev:
3500 kalorier för att gå 80 meter? Den uträkningen hade ju gjort att jag tappat alla mina 20 kilos övervikt på en helg.
250-500 kalorier beroende på hur stor man är på 10 000 steg däremot.
Du blandar nog ihop kilokalorier, kcal, med kalorier.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Har du fel i ett fack tömmer de inte tunnan, så det lär sig folk snabbt.
Så du menar att de rotar igenom varje fack innan de tömmer?! Verkar rätt orimligt kan jag tycka.

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
MultiMan
Alfredo Alfredo skrev:
Så du menar att de rotar igenom varje fack innan de tömmer?! Verkar rätt orimligt kan jag tycka.
Allt för att skapa nya arbetstillfällen i den gröna ekonomin.

• Haha
  • Wow
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Det skulle man haft, gäller att hinna fram innan de lagt pizzan i lådan bara 🤔
Du snickrar väl egen låda och går till pizzerian och beställer och hämtar om du inte käkar där;)
Transporter orsakar ofta en massa onödiga förpackningar vilket sen innebär en massa sopsortering som sällan är speciellt produktivt.

Alfredo Alfredo skrev:
Nej, men ser de nått som ligger fel i toppen, men visst man kan nog gömma lite under nått annat.

Men de klydderövar som inte gillar fyrfacksystemet fyller ju restavfallet först, och sedan går de kanske vidare i en annan, högst oklart om de är smarta nog att "gömma" det under nått annat, för då måste man sortera från första början.

Nej, men ser de nått som ligger fel i toppen, men visst man kan nog gömma lite under nått annat.
Än en gång, monopolet är skyldiga att hämta, kan inte bara ge fan i det.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Än en gång, monopolet är skyldiga att hämta, kan inte bara ge fan i det.
Jadu, så var det för grannen iaf (inte avsiktligen felsorterat utan en omkullvält tunna en granne "var snäll" och stoppade tillbaka allt i, dessvärre huller om buller).

Sen kanske man hade kunnat hävda sin rätt, men fått en felsorteringsavgift istället.

Claes Sörmland
R Rkarlsson skrev:
Ni framhäver ju sopsortering som något negativt, och jobbigt.

Vi som har haft det i så många år berättar ju för er hur simpelt det är. Men är man mosträvare och inte framåtkompatibel och gillar förr i tiden så kommer det såklart bli jobbigt.

Men det finns pedagogiskt material för de med. [länk]
Nu gör du det igen, framhäver din egen förträfflighet i kontrast mot någon sorts påhittad fiende. En fiende som tydligen är lat, motsträvig, inte framåtkompatibel och tillbakablickande. Varför denna polarisering och varför blir det så personligt för dig?

Som sagt, jag har inte samma känslorörelse för sopsortering som du har. Jag tar mina sopor och slänger dem på anvisad plats. Färdigt! Är det den optimala sophanteringen som mina två kommuner har infört? Inte vet jag, jag orkar inte engagera mig i kommunalpolitiken till den grad att jag alls kan påverka detta. Jag hoppas tjänstemännen har tagit bra beslut och att miljötroende inte har fått styra. (Jag ska erkänna att slänga bioavfallet i PLASTpåsar kändes lite underligt när det infördes för några år sedan.)

• Gilla
  • Älska
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Jadu, så var det för grannen iaf (inte avsiktligen felsorterat utan en omkullvält tunna en granne "var snäll" och stoppade tillbaka allt i, dessvärre huller om buller).

Sen kanske man hade kunnat hävda sin rätt, men fått en felsorteringsavgift istället.
Felsorteringsavgiften är ju införd för att de är tvungna att hämta...🙄

Fotografen Fotografen skrev:
Felsorteringsavgiften är ju införd för att de är tvungna att hämta...🙄
Då fick de en chans att rätta till det istället för att betala.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.