146 271 läst · 2 396 svar
146k läst
2,4k svar
Papperspåse eller plastpåse när ni handlar ?
Nä sopor får jag inte köra i bilen, däremot får man ju köra mtrl för sortering.Claes Sörmland skrev:
Nu kan jag knappast begära att min hyresgäst ska köra avfall i bil eller ens ha bil så jag söker väl dispens för att ställa tunnorna på den kommunala vändplanen.
Är hela tomten 0,5 meter över gatuplan? Om inte så kan du ju rulla ut de på tömningsdagen. Då du skriver infart så tar jag det som att det går att rulla ut de.F fribygg skrev:
Om din kommun skulle vägra att du kör ut tunnan just på tömningsdagen så motsträvar de ju faktiskt ett fungerande tömningssystem.
Det är så det funkar här nämligen att folk som inte har de i anslutning till vägen kör ut de så att gubbarna kan rulla fram de till bilen. Jag rullar inte ens fram mina utan de står inne på tomten.
Problemet är ju att utfarten/parkeringen är insprängd i berg och mynnar på vändplats med parkeringsförbud, om kommunen anser att fastigheterna som ligger i anslutning till vändplanen får sätta 2 stora tunnor var på vändplanen kommer de säkert godkänna dispensansökan.R Rkarlsson skrev:Är hela tomten 0,5 meter över gatuplan? Om inte så kan du ju rulla ut de på tömningsdagen. Då du skriver infart så tar jag det som att det går att rulla ut de.
Om din kommun skulle vägra att du kör ut tunnan just på tömningsdagen så motsträvar de ju faktiskt ett fungerande tömningssystem.
Det är så det funkar här nämligen att folk som inte har de i anslutning till vägen kör ut de så att gubbarna kan rulla fram de till bilen. Jag rullar inte ens fram mina utan de står inne på tomten.
Jag kan knappast själv rulla ut tunnorna på tömnings dagen varenda gång då fastigheten fn är uthyrd och jag bor 10mil ifrån.
Fotografen skrev:
Jag har precis som Fotografen uppfattat det som att kommunen har monopol på sophanteringen.Claes Sörmland skrev:
Om man däremot transporterar metallskrot till skroten, tomma papperskassar till återvinning eller plastflaskor för att panta dem räknas det inte som sopor.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 953 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 953 inlägg
OK, jag hade uppfattat att kommunen har monopol på även förpackningsinsamling från 1 jan 2024. D v s det måste vara av kommunen upphandlade företag som sköter denna del från årsskiftet. Det är i alla fall infon som har gått ut till min BRF i Stockholm. Till slutet av året går privata företag sköta detta utan att de är upphandlade.F fribygg skrev:
Men jag har i denna tråd använt termen "sopor" för just hushållsopor i en vardaglig mening. D v s allt från tidningar till förpackningar till bananskal eller snorpapper.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 953 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 953 inlägg
Lite OT, men Sopor är samma som Avfall, bara två olika namn.
Dubbelkollade i SAOL.
Lägger jag min mjölkkartong i återvinning blir det återvinningsmtrl och lägger jag den i restavfall blir det sopor till förbränning, men nu blir det komplicerat. Den får bli tändmtrl till kamin istället.😉
Dubbelkollade i SAOL.
Lägger jag min mjölkkartong i återvinning blir det återvinningsmtrl och lägger jag den i restavfall blir det sopor till förbränning, men nu blir det komplicerat. Den får bli tändmtrl till kamin istället.😉
Men fönsterkuvert, eller för den delar plast och papperspåsarna som den här tråden handlar om blir ju inte sopor förrän konsumenten bestämmer det, man får ju återanvända dem eller hitta på nått annat användningsområde för dem om man så önskar.Claes Sörmland skrev: