Gokväll alla glada....
Läste lite längre upp om vattnets kvalite'. Jag har tagit vattenprov som ej visar något fel, visserligen kan vattnet skifta i kvalite' ganska fort, men tog ett vattenprov i somras och då var det ok.
Orsaken jag blev misstänksam var att jag bytte offeranod i september och den visade sig vara helt orörd efter tre år. Dom föregående anoderna har alltid varit delvis uppätna, men vvs-firman förklarade det som att tanken var "mättad"....
Men där började jag ana oråd... eller har jag fel i mina funderingar?

Har idag varit hos vvs-firman som börjat skriva på "rep-rapporten, ber. kostnad för nyinstallation, m.m"
Bad honom ta i ordentligt så att försäkringsbolaget ej tar till i underkant...
Fråga: Kan jag begära av försäkringsbolaget att dom skickar ut en besiktningsman som ser på eländet?
Borde vara lättare för dom att se skadans omfattning i verkligheten än att se på bilder..
Vad tror ni?
 
Det tror jag inte behövs, är de intresserade kommer de varken du vill det eller ej.
 
Klart jag vill att dom kommer o tittar på det.
Börjar bli segt att dra historien om o om igen på telefon när man blir runtskickad till olika handläggare....

Någon längre upp skrev att det torde bli dramatisk avskrivning på sån gammal panna...
Jo, dom ersätter oftast bara upp till 15 år gamla grejer, och pannan +tank är från 1993, men har läckt (tror jag) i flertalet år.
Och åldersavdraget är 72% + självrisk.
 
Det här händer i alla skruvförband plåt/packning/plåt när plåten är slät utan förstärkningskant,

plåten deformeras något svarta på bilden
grönt packning
ljusgrönt där packningens kompression är lägre
 
v-g skrev:
Syftade på kopparrören i "panninstallationen". Vad man har för rör i övrigt varierar ju men det är här jag ser som störst risk att ha presskopplingar. Alltså måste man om man har pex i övrigt dricka ur acctanken för att få i sig koppar :) Iofs tror jag det var mest farligt för gravida med kopparrör men då ska det vara nåt fel på vattnet så det löser ut kopparen.
Jag syftade på alla fuktskador som uppstått p.g.a. läckande kopparrör som försäkringsbolagen och därmed vi alla (=samhället) ersatt.

Hälsoaspekten är en annan femma, skadorna av kopparärg i vattnet (kanske) samt mögelsporer i luften (fakta) på grund av fuktskador går ej att mäta i pengar.

mbos-ingen kopparvän
 
Tjusig bild du har ritat pr95 synd att inte Baxis ingenjörerna inte har samma kunskap går du in på deras hemsida så ser du att de lagt packningen innanför hålen i plåten,det begrep Henry Ford för snaret 100 år sedan att packningen måste gå utanför hålen på en topplockspackning men inte konstruktörena på Baxi i dag
 
pr95 skrev:
Om jag nu förstått allt rätt?

Ser det ut som om packningen runt luckan slutat hålla tätt

Det är ju en solklar brist av tillverkaren att använda undermåligt material i konstruktionen, eftersom pannan "lever" värms o avkyls får man spänningar i skruv-tätningsförbandet (som ser ut att vara utfört UTAN förstärkningsfläns) vilket leder till att det uppstår en läcka, har man dessutom ett tryck som varierar påskyndar det uppkomsten av dylika fel.

Vi får hoppas att alla ägare av dylika konstruktioner håller ett vakande öga på att det inte läcker någonstans (om panna/system ofta behöver fyllas för att bibehålla trycket har man troligtvis ett läckage.

Håller med Matss om att det borde gå att ersätta den bort rostade delen(svetsning+ ny lucka) då resten av pannan torde vara i gott skick,en svetsare/reparatör kan säkert konstatera om det går?? håller pannan då15år till ????
tanken ställer jag mig dock tvivlande till om det är lönsamt att reparera.

mvhpr95

Jag tror inte ens att man behöver svetsa utan bara göra rent och dit med en ny packning med lite packningssilikon. Jag ser inga hål i plåten på bilderna. Men det kanske Pling kan fota? Det ska mycket till att rosta genom 7 mm plåt. Om man behöver svetsa så är det bara att lägga en lapp uppepå. Luckan har ju ingen funktion mer än att man ska kunna montera VV-beredare/kylslinga så det finns ingen anledning att sätta dit en en lucka igen. För en lekman kan det se besvärligt ut, men det är bara nåra timmars jobb för en svetskunnig. Och det håller lika bra som nytt. Då menar jag inte kompisen som "kan svetsa".

Utan att nämna nåt fabrikat så svetsas det ofta på en viss panna där dom inte får till svetsarna på fabriken. Efter reparation så håller det.

Sen kan man ju tycka att dom har lyxat till det i onödan med luckan, varför inte bara svetsa igen med eller utan slinga?

Orsaken är till 100% att packningen sjunkit/torkat ihop, att luckan saknar förstyvningar har inget med problemet att göra, det behövs inte på så grov plåt. Jag har monterat 2 sådana pannor begagnat ca 15 år gamla, på bägge behövdes luckan efterdras men hade inte läckt.

Sen undrar man livslängden på pannorna som har kylslingan i stål? Hur är deras garanti?? Eller värmepumpen som havererar efter 7 år och inte "lönar sig" att laga, där är det sällan garanti.
 
Ser ut som om dom glömt en punkt: misslyckade lösningar!!
Nog om detta problem,alla gör vi våra misstag synd bara att en del av dem inte upptäcks i tid utan hinner ut på marknaden där slutanvändaren får betala, i många fall med dyra försäkringar som sedan inte täcker skadan.
I det här fallet har man lust att säga :jag har glömt mera än ingenjören kan( kanske han ändå bara var en sketen tekniker som jag?)
Matss du måste ändå hålla med om att något är fel om man måste efterdra luckan?
 
Redigerat:
Matss skrev:
Jag tror inte ens att man behöver svetsa utan bara göra rent och dit med en ny packning med lite packningssilikon. Jag ser inga hål i plåten på bilderna. Men det kanske Pling kan fota? Det ska mycket till att rosta genom 7 mm plåt. QUOTE)

Jo, det är lövtunt på några ställen, har gått igenom när jag knackade lite, som jag skrev i ett tidigare inlägg.
Och kanske lite svårt att få dit en ny packning när inte ens bultarna finns kvar i igenkännligt skick, då är det inte så lätt att hitta luckan.

Men vad vet väl jag? Är varken svetsare eller rörmokare, men ganska uppgiven.

Just för tillfället får jag väl säga: tacka vet jag oljeeldning!!
Har fått låna en liten "Pulsonex"-oljepanna....

Man börjar bli bortskämd med att det är varmt o gott i huset och jag kan åka bort utan att vara stressad för vedeldningspassning hela tiden.
Minus är väl att oljan ej är billig och miljövänlig.
 
Hur har det gått med försäkringsbolaget mm.?

KOM IHÅG ATT STÅ PÅ DIG!!

mvh pr95
 
Matss skrev:
Utan att nämna nåt fabrikat så svetsas det ofta på en viss panna där dom inte får till svetsarna på fabriken. Efter reparation så håller det.

NU blir man ju inte bara lite nyfiken! :eek:
Sitter du inne med kunskap om att det finns undermåliga pannsvetsare på fabrik tycker jag verkligen inte att du ska hålla dem om ryggen! :mad: Det är din medborgeliga plikt att berätta för oss alla om sådana klåpare! För du har väl inte intressen i mer än en tillverkare? :cool:
Jag tror inte att någon skulle tro att du hackade ned på en annan tillverkare obefogat även om du är "ganska" varm förespråkare av en viss panntillverkare. För även om du kan vara lite partisk så är i alla fall mitt förtroede för din kunskap orubbligt! Tänk på det du! ;)

Tänk också på trådskaparen som köpte en bra anlägging och fick så väl skräptank om skräppanna på grund av otur, otillräcklig tillverkningskontroll. Detta pga att det är svårt som lekman att hålla kontinuerlig kontroll på sin anläggning pga all inklädnad och isolering.

Så...nu väntar jag och förmodligen alla som läser här, med spänning på vilken tillverkare som har problem (som går att reparera om man vet om felet - som alltid).

Ta bladet från munnen och tala klarspråk!
 
Har också en baxi som jag upptäckte läckte vid luckan. Upptäckte det lyckligtvis i tid. Visade sig vara packningen som krupit. Fick utan kostnad en ny packning. Dock av en annan modell som gick runt skruvarna. Fick någon förklaring att den gamla packningen inte var bra. Problemet är att upptäcka läckage då pannan oftast är varm och vattnet ångar bort. På sommaren kan det vara ide att kolla läckage då pannan kan vara kall längre perioder.

Hoppas det löser sig med försäkringen.
 
Nu är pannan o tanken utplockad på gården och gården är uppgrävd för bergvärme....
Borrningen är gjord, grävning till pannrummet pågår och det ska i stort sett bara kopplas ihop.
Bifogar lite bilder....
 
  • CIMG1165.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • CIMG1166.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • CIMG1168.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • CIMG1170.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du ordnat försäljning? Annars kan jag lägga ett bud på grejerna.
 
Hur mycket vill du ge? Jag finns på Gotland..

Har även en ny isolsten askluckepackning (ännu i kartong) till undre luckan..
Keramiken invändigt bytt för tre år sen, så den är relativt fin..
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.