16 701 läst · 77 svar
17k läst
77 svar
Panna+ ack-tank rostat sönder...
pr95: Ska lämna in en reparatörsrapport till förs.bolaget. Dom ville ha förklarat varför det inte går att reparera skadan(!!) och nypris, faktisk kostnad m.m....
Och Baxi har jag inte hört nåt ifrån, men tänkte be rörfirman ligga på lite.
Känns svårare som konsument att slåss mot ett stort företag ensam.[/quote] Det är bara "konstgjord andning" att försöka lappa ihop.Stå på dig mot fb,så hoppas vi du får ut ersättning.Sen så har du chansen att investera i en ny rejäl annläggning.
Och Baxi har jag inte hört nåt ifrån, men tänkte be rörfirman ligga på lite.
Känns svårare som konsument att slåss mot ett stort företag ensam.[/quote] Det är bara "konstgjord andning" att försöka lappa ihop.Stå på dig mot fb,så hoppas vi du får ut ersättning.Sen så har du chansen att investera i en ny rejäl annläggning.
Om jag nu förstått allt rätt?
Ser det ut som om packningen runt luckan slutat hålla tätt
Det är ju en solklar brist av tillverkaren att använda undermåligt material i konstruktionen, eftersom pannan "lever" värms o avkyls får man spänningar i skruv-tätningsförbandet (som ser ut att vara utfört UTAN förstärkningsfläns) vilket leder till att det uppstår en läcka, har man dessutom ett tryck som varierar påskyndar det uppkomsten av dylika fel.
Vi får hoppas att alla ägare av dylika konstruktioner håller ett vakande öga på att det inte läcker någonstans (om panna/system ofta behöver fyllas för att bibehålla trycket har man troligtvis ett läckage.
Håller med Matss om att det borde gå att ersätta den bort rostade delen(svetsning+ ny lucka) då resten av pannan torde vara i gott skick,en svetsare/reparatör kan säkert konstatera om det går?? håller pannan då15år till ????
tanken ställer jag mig dock tvivlande till om det är lönsamt att reparera.
mvhpr95
Ser det ut som om packningen runt luckan slutat hålla tätt
Det är ju en solklar brist av tillverkaren att använda undermåligt material i konstruktionen, eftersom pannan "lever" värms o avkyls får man spänningar i skruv-tätningsförbandet (som ser ut att vara utfört UTAN förstärkningsfläns) vilket leder till att det uppstår en läcka, har man dessutom ett tryck som varierar påskyndar det uppkomsten av dylika fel.
Vi får hoppas att alla ägare av dylika konstruktioner håller ett vakande öga på att det inte läcker någonstans (om panna/system ofta behöver fyllas för att bibehålla trycket har man troligtvis ett läckage.
Håller med Matss om att det borde gå att ersätta den bort rostade delen(svetsning+ ny lucka) då resten av pannan torde vara i gott skick,en svetsare/reparatör kan säkert konstatera om det går?? håller pannan då15år till ????
tanken ställer jag mig dock tvivlande till om det är lönsamt att reparera.
mvhpr95
Bland dom första inläggen sa jag att det är ren idioti att ha kvar denna packning än idag,Skumpen skrev:
så baxi har jag redan skällt på, blir inte bättre av att sitta och förarga sig över det.
Tyvärr tror jag inte riktigt på presskopplingarna heller då dom också innehåller
gummi.
Dom som pressar "hetsidan" i en installation kan räkna med problem snabbare än
man tror.
På KV och VV håller det säkert bättre.
Tillför kanske inte detta problem något men det tål att tänkas på.
Vad gäller svets så tror jag tyvärr inte att det går av bilderna att dömma.
Anledningen är att pannor helt enkelt är ett hälsingland att svetsa. Jag provade på min och ja, bortkastad tid för 2 veckors eldning kan man ju sammanfatta det hela som. Man måste skära bort rejält med plåt för att få dels rejält gods och dels få bort rosten.
Problemet här är att det legat och dragit under isolering vilket medfört att det rostat inunder färgen. Troligt är alltså att man måste ta bort mer än vad man tror och då är det fort gjort att man kommer över en inre skarv, ett hörn eller liknande.
På min panna var det ett väldigt litet hål men det gick ändå inte att laga pga värmespänningar. Det höll tätt i några dagar sen kom syndafloden. Man skadar också plåten när man svetsar och tillför en massa spänningar som inte var där innan plus att det blir mer rostbenäget. Har man då tunt gods på en plats så kan ni ju räkna ut resten själv.
Det man _KAN_ göra är köpa sig lite tid för att hitta ett alternativ men inget mer, en svetsad panna är som sudden death i hockey det kan ta slut när man minst anar det.
Frågan är också om ni har koll på vattnet? Kanske det är surt eller liknande och därmed främjar rost? Värt att kolla upp kanske?
_ap_:Dyra pannor kan alltså bli VÄLDIGT dyra visar det sig. Tror heller inte på gummi. Koppar lött mot koppar däremot det litar JAG på
Gjutjärn DET är grejjor det
Anledningen är att pannor helt enkelt är ett hälsingland att svetsa. Jag provade på min och ja, bortkastad tid för 2 veckors eldning kan man ju sammanfatta det hela som. Man måste skära bort rejält med plåt för att få dels rejält gods och dels få bort rosten.
Problemet här är att det legat och dragit under isolering vilket medfört att det rostat inunder färgen. Troligt är alltså att man måste ta bort mer än vad man tror och då är det fort gjort att man kommer över en inre skarv, ett hörn eller liknande.
På min panna var det ett väldigt litet hål men det gick ändå inte att laga pga värmespänningar. Det höll tätt i några dagar sen kom syndafloden. Man skadar också plåten när man svetsar och tillför en massa spänningar som inte var där innan plus att det blir mer rostbenäget. Har man då tunt gods på en plats så kan ni ju räkna ut resten själv.
Det man _KAN_ göra är köpa sig lite tid för att hitta ett alternativ men inget mer, en svetsad panna är som sudden death i hockey det kan ta slut när man minst anar det.
Frågan är också om ni har koll på vattnet? Kanske det är surt eller liknande och därmed främjar rost? Värt att kolla upp kanske?
_ap_:Dyra pannor kan alltså bli VÄLDIGT dyra visar det sig. Tror heller inte på gummi. Koppar lött mot koppar däremot det litar JAG på
Kan det vara så att man tar ut för mycket effekt och vill ha för bra verkningsgrad, att värmen kryper i mellan plåten och isoleringen,men ventlerar ej ut rökavgaserna tillräkligt snabbt sedan är det för dåligt matrial i luckan + dåligt skruvförband så att den vrider sej eller packningen torkar ut av värmen,det skulle vara intresant och mäta temp. mellan luckplåten och isoleringen under ett fullt vedinlägg
[/quote] Jo visst fanken,eller vad va det nån sa i en gammal tråd? "Bättre en rostig bil än en rostig vedpanna".
Känner bara att jag måste få säga mitt när det gäller svetsning.v-g skrev:Vad gäller svets så tror jag tyvärr inte att det går av bilderna att dömma.
_ap_:Dyra pannor kan alltså bli VÄLDIGT dyra visar det sig. Tror heller inte på gummi. Koppar lött mot koppar däremot det litar JAG på![]()
Då jag har svetsat 10år och har det som jobb kan jag garantera att det går att svetsa pannan, det går ju att bygga en helt ny om man vill.
Problemet många gör är att dom tar bort för lite av det gammla materialet och då blir det
jäkligt rackligt att svetsa dit det nya.
Att plåten blir skadad och att spänningarna skulle påverka resultatet är en lite överdrift,
för "hobbybruk" spelar spänningar inte så stor roll.
Nu handlar ju tråden inte om det heller men helt klart går det.
Vad riktigt har det att göra med nu när det är packningen som läckt?Skumpen skrev:
Tror inte felet är mer komplicerat än att packningen torkat och böjat läcka,
ev läckt redan från början pga dåligt åtdragna muttrar.
Då panntoppen är vattenmantlad är det nog lite risk att plåten "slagit" sig
då tempen sällan/aldrig varit mer än 100°
_ap_:Självfallet så _GÅR_ det att svetsa. Jag hade en kompis som också är "duktig" men ändå gick det inte. Detta pga att man som du säger inte kunde skära bort nog stor bit. Sen finns det ju också såna ställen där det är svetsat på insidan och kommer man över ett sånt ja då blir det också svårt.
Svetsa ihop fräsch plåt är en barnlek, det är när det tar emot som det visar sig vem som kan. (Jag är hyffsad men inte bra).
mbos:Syftade på kopparrören i "panninstallationen". Vad man har för rör i övrigt varierar ju men det är här jag ser som störst risk att ha presskopplingar. Alltså måste man om man har pex i övrigt dricka ur acctanken för att få i sig koppar
Iofs tror jag det var mest farligt för gravida med kopparrör men då ska det vara nåt fel på vattnet så det löser ut kopparen.
Svetsa ihop fräsch plåt är en barnlek, det är när det tar emot som det visar sig vem som kan. (Jag är hyffsad men inte bra).
mbos:Syftade på kopparrören i "panninstallationen". Vad man har för rör i övrigt varierar ju men det är här jag ser som störst risk att ha presskopplingar. Alltså måste man om man har pex i övrigt dricka ur acctanken för att få i sig koppar