Intet Intet skrev:
Steg ett borde vara att klaga hos "kontaktmannen". Vill det sig väl säger han: -"far åt helvete, vad det ser ut. Jag skickar nya gubbar"!

Först ifall det inte funkar kan det vara läge att betala en besiktningsman
Har pratat med honom idag. Han är högst involverad i arbetet själv och säger att "allt är under kontroll" Frågade specifikt om rörgenomföringen och han sa att alla rör var fixerade i en metallskena enligt säkert vatten.

Har hittat en besiktningsman Roger på råkoll.se rakoll.se . Har hantverkaren rätt att sätta sig emot detta?
 
Intet Intet skrev:
Då återstår problemet att du måste kunna stå vid ditt hot. Har du ingen besiktningsman redo faller din pondus pladask.
Som sagt. Snacka med chefen först.
Hot? Det är väl en säkerhet för beställaren att allt går rätt till. Tolkar man det som ett hot vet man ju om att man har fuskat
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Whitewater Whitewater skrev:
Hej! Tack så mycket. Kan hantverkaren säga nej till en besiktningsman?
Absolut inte!
 
  • Gilla
Daggew
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Fogskum fixerar bra och håller även över tid om den inte utsätts för ljus.
Om de ändå är sten bakom så hade murbruk varit "snyggare" men fogskum är definitivt snabbare.
Ska där sen en gipsskivor till så klarar sig även reglerna enligt vad man kan se på bilderna.

Så även om det i detta skede ser skumt ut så finns det fortfarande en chans att de är okej. Även om den chansen är liten.
Kolla hur fallet ser ut på golvet så brukar du ha svaret
Hej Alex! Detta låter bra, jag vill ju väldigt gärna att det ska vara rätt. Ska inte på fler skivor, dessa är det. Jag hoppas det är okej.
Det ser ut som att det är ett bra fall in mot golvbrunnen, men jag är ingen expert.
 
Om du trycker i alla hörn på gips skivan , sviktar de då ,, ? Antar du skall ha kakel ? Fallet i badrummet ej klart än , om folk zoomar in på brunn , skall spacklas 1 gång till ,

El rören skall vara hårdplast utstickande , ej godtjänt med flex rör lämgre,

Luckan är i faro zon , om de inte flyttar den se till att de monterar tätskiktet riktigt över luckan , vatten vandrar åt sidorna
 
A Alexn72 skrev:
Fogskum fixerar bra och håller även över tid om den inte utsätts för ljus.
Jo men är det ett godkänt underlag för tätskiktet? Det är ju en avsevärd yta som upptas av fogskum. Som sagt jag vet inte, men det känns som en sak att kontrollera.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Dom måste haft bråttom för gipsen är in färdigskruvad.

Hur sätter man gips på en tegelvägg?
lätt som en plätt att göra använd gips och dot and dab mins vad det heter på svenska nu
 
D Dr Benz skrev:
Jo fast jag har kvar klisterlappen på blindlocket till min gjutjärnsbrunn som jag hittade under golvet. Ungefär lika smutsigt. Därav frågan.
Jafobrunnarna är gråa numera
 
Whitewater Whitewater skrev:
Ja det kändes som att det var brått. Vad menas med att gipsen inte är färdigskruvad? Vad jag kunde se ser det ut som att de fäst med hjälp av fogskum? Men det är för att det är så mycket fogskum överallt. Kan de ha limmat mot teglet?
Jag reagerade på skruvmönstret i till vänster om rören i duschutrymmet, bild 3 (och 2).
De sitter regelbundet och sen är det uppehåll. Varför?

Vad finns bakom?
Utbildat för rören antar jag. Dumt att skruva där, så jag pudlar lite…

Hur skruvar man fast duschblandaren?

Lite praktiska funderingar.
Hur mycket är du villig att lägga om det görs saker utöver det överenskomna avtalet och ev tvist?

Stoppa jobbet och invänta nån besiktning är väl vettigt, men beaktning enligt vilka regler?

(Jag har limmat gips på betongvägg men då med nån sorts cementbaserat lim jag fick rekommenderat i bygghandeln, så limma gips har jag inga problem med).
Gips med papp mellan kakel/tätskikt och tegel/betongvägg är jag lite tveksam till. Funkar ång/fuktvandring från papp till betong?

Mixat fogskum och skruv, vet inte…men det är ju på nått vis ett smart sätt att fylla upp ojämnheter efter kakel bilats bort.

/kommentarer av en amatör
 
H hempularen skrev:
Jo men är det ett godkänt underlag för tätskiktet? Det är ju en avsevärd yta som upptas av fogskum. Som sagt jag vet inte, men det känns som en sak att kontrollera.
Menar du ytorna vid/runt rören och om de tänkt sig tätskikt på fogskummet?
Hur stor yta som har fogskum bakom går knappast att ta reda på, men knappas hela ytan.
Jag skulle tippa på att man lagt strängar så det kan expandera åt sidorna utan att pressa ut gipset.
Om de har lagt strängar med fogskum cc 30 kanske det blir stabilt nog, men regel cc 60 med enkel gips är väl inte ok i våtrum som skall kaklas.

Första gången jag hörde en snickare säga ”fuska lagom” tänkte jag…VA FUSKA?!
Men han hävdade att det inte var till nytta för kunden att pilla med alla detaljer och regler om man bara gör jobbet tillräckligt bra, eller hur han nu uttryckte sig.

Så då är väl frågan vad som är tillräckligt bra och hur mycket TS är villig att betala för att göra om helt ”by the book” av någon av de bransch standarder som finns.

Hade man putsat väggen hade man väl sluppit gips?
Det går iofs att limma gips på betong (jag har gjort det, men inte med fogskum).
Smart eller dumt…?
 
Whitewater Whitewater skrev:
Jag funderade också på detta. Blir det problem vid tätskikt/kakling?
Kan inte svara på det, men vet att hörnorna är utsatta och man behöver ha stöd där.
 
M maria01 skrev:
lätt som en plätt att göra använd gips och dot and dab mins vad det heter på svenska nu
Fick svenska träffar på dubbel häftande tejp och foamkuddar.
Den utrikiska länken handlar dock om gipsning
https://materialsmarket.com/articles/what-is-dot-and-dab/

En grej de varnar för är stabiliteten, att man kan knäcka skivan då det blir en luftspalt bakom…
 
blackarrow blackarrow skrev:
Fick svenska träffar på dubbel häftande tejp och foamkuddar.
Den utrikiska länken handlar dock om gipsning
[länk]

En grej de varnar för är stabiliteten, att man kan knäcka skivan då det blir en luftspalt bakom…

inga problem
 
M maria01 skrev:
[media]
inga problem
Man ska inte klicka upp gipsen i badrum.
Om man ska limma gips så ska det vara fullt bakom. Reglerna för hållfastheten är lika som att det ska vara rätt ccmått.
 
  • Gilla
micke tällberg och 1 till
  • Laddar…
Whitewater Whitewater skrev:
Hej Alex! Detta låter bra, jag vill ju väldigt gärna att det ska vara rätt. Ska inte på fler skivor, dessa är det. Jag hoppas det är okej.
Det ser ut som att det är ett bra fall in mot golvbrunnen, men jag är ingen expert.
Lite knepigt läge.
Sen verkade inte golvet vara färdigt så fallet idag spelar ingen roll
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.