17 475 läst · 63 svar
17k läst
63 svar
Pågående badrumsrenovering - fackmannamässigt utfört?
Hej! Tack. Jag har försökt, men det är väldigt mycket regler att sätta sig in i - och svårt att argumentera med en erfaren hantverkare.T torplover_3000 skrev:
Ok men då verkar du vara på banan med vad du vill.Whitewater skrev:
Det finns ju några VVS rävar här inne som kanske borde ge sin input också. Dom vaknar nog snart.
Ja det är dessutom radiatorrören. Ännu dummare ställe att dom kommer ut väggen. Då skall dem ju samsas med tillkommande vatten osv..
Dom har nog inte tänkt alls…
Är inspektionsluckan tänkt att vara jämte duchen? Bör de inte vara regler den inte få vara i våtrumzon 1?
Golvbrunnen svårt att se men är den 50 cm från väggarna ?
Vad är de för grå slang som kommer ut ur väggen på bild 2 ovanför inspektionsluckan?
Sitter inte dörröpningen för närra väggen?
Golvbrunnen svårt att se men är den 50 cm från väggarna ?
Vad är de för grå slang som kommer ut ur väggen på bild 2 ovanför inspektionsluckan?
Sitter inte dörröpningen för närra väggen?
50cm ifrån behöver det inte vara..boihus123 skrev:
Dom måste haft bråttom för gipsen är in färdigskruvad.
Hur sätter man gips på en tegelvägg?
Hur sätter man gips på en tegelvägg?
Hej,Whitewater skrev:Hej! Tack snälla för svar
Då ska jag följa upp det med hantverkaren också.
-kommer det gå att fästa tätskikt vid en sådan väggvinkel som inspektionsluckan är i?
-är skummet godkänt som underlag för tätskikt. Och är rörgenofmöringarna fixerade i en bakomliggande skiva? Dusch rören kan vara det men ser ej ut att vara OSB bakom
Wc rör.
Vet ej hur jag ska säga till hantverkaren att detta ser helt klåpigt utfört ut och att de får riva.
Som sagt, de är certifierade men de verkar inte kunna reglerna? Kan man vända sig till branschorganisationen om det blir diskussion eller ska man ta in en oberoende besiktningsman?
Vi gör en jättestor renovering av hela lgh där det är en totalentreprenad. Vill ogärna hamna i konflikt då jag vill att de ska göra resten av lgh bra också. Alternativt får vi bryta med denna, men det vill jag ogärna också.
På väggen där det ska vara tvättställ och kommod vet jag inte ännu om de är klara. De har inte rivit allt kakel. Får kaklet vara kvar eller slarvar de?
Vi är i fart med renovering av badrum och anlitade en oberoende besiktningsman från start för kontroll av rördragning, tätskikt och sedan slutbesiktningen. Kostsamt men vill tro det är väl värt pengarna - iaf för oss som inte är särskilt kunniga inom området. Dels får besiktningsmannen ta diskussionen med entreprenören (du blir ej den krångliga) och man kan sedan sova gott med vetskapen att bygget gjorts korrekt.
Hoppas det ordnar sig för er!
Tack! Vem anlitade ni? Fick ni några anmärkningar som löste sig under arbetets gång?A Ajoken skrev:Hej,
Vi är i fart med renovering av badrum och anlitade en oberoende besiktningsman från start för kontroll av rördragning, tätskikt och sedan slutbesiktningen. Kostsamt men vill tro det är väl värt pengarna - iaf för oss som inte är särskilt kunniga inom området. Dels får besiktningsmannen ta diskussionen med entreprenören (du blir ej den krångliga) och man kan sedan sova gott med vetskapen att bygget gjorts korrekt.
Hoppas det ordnar sig för er!
Ja det kändes som att det var brått. Vad menas med att gipsen inte är färdigskruvad? Vad jag kunde se ser det ut som att de fäst med hjälp av fogskum? Men det är för att det är så mycket fogskum överallt. Kan de ha limmat mot teglet?blackarrow skrev: