17 475 läst · 63 svar
17k läst
63 svar
Pågående badrumsrenovering - fackmannamässigt utfört?
Hej! Det jag kunde hitta var att insepktionslucka/serviceöppning ej får sitta i plats för bad eller dusch. Där ska finnas en duschvägg i glas bredvid - så kanske klarar vi kraven?boihus123 skrev:
Ojdå. Here we go again…Whitewater skrev:Hej!
Vi har haft många turer i renoveringen av vårt badrum och väldigt länge orört. Vi har avtal enligt Hantverkarformuläret och VVSaren har säkervatten behörighet och plattsättaren/snickaren BKR.
Jag har varit ifrån en dag och helt plötsligt var skivor uppe och rör dragna. Så jag har inte hunnit fota undertill, men tänkte fråga hantverkarna om det/en beskrivning. Ser detta fackmannamässigt utfört ut enligt er? Det är tegelvägg och en spontad vägg. Tycker det var så mycket fogskum.
Nej jobbet ska du stoppa och ta en fördjupad undersökning. Stora glipor ner mot golv, inspektionslucka i duschutrymmet? Bristfälliga genomförningar osv osv.
Fogskum fixerar bra och håller även över tid om den inte utsätts för ljus.
Om de ändå är sten bakom så hade murbruk varit "snyggare" men fogskum är definitivt snabbare.
Ska där sen en gipsskivor till så klarar sig även reglerna enligt vad man kan se på bilderna.
Så även om det i detta skede ser skumt ut så finns det fortfarande en chans att de är okej. Även om den chansen är liten.
Kolla hur fallet ser ut på golvet så brukar du ha svaret
Om de ändå är sten bakom så hade murbruk varit "snyggare" men fogskum är definitivt snabbare.
Ska där sen en gipsskivor till så klarar sig även reglerna enligt vad man kan se på bilderna.
Så även om det i detta skede ser skumt ut så finns det fortfarande en chans att de är okej. Även om den chansen är liten.
Kolla hur fallet ser ut på golvet så brukar du ha svaret
Tycker det mesta är bedrövligt. Betala för fan inte en krona! Visst kan man limma gips men då ska man se till att det är fullt bakom och med tanke på deras tillvägagångssätt med fogskum så tvivlar jag starkt på deras kunskap. Det som såg ”rätt” ut är att dom har bytt brunn. Frågan är om det ligger i våg och i bra höjd så det inte blir ett trappsteg in till badrummet efter flytspackling.Whitewater skrev:
Vänta lite nu! Är det inte för sådana här situationer som den dyra totalentreprenadslösningen faktiskt kan vara värd varenda krona. Alltså. Skall inte TS snacka med administratören av entreprenaden istället för med de till synes förvirrade proffsen?Whitewater skrev:
Det kan ju vara bra att ha lite kött på benen om man inte är sakkunnig.Intet skrev:
Steg ett borde vara att klaga hos "kontaktmannen". Vill det sig väl säger han: -"far åt helvete, vad det ser ut. Jag skickar nya gubbar"!F Fjonken skrev:
Först ifall det inte funkar kan det vara läge att betala en besiktningsman.
Med tanke på hur det ser ut så hade jag bara nämt att en besiktning kommer utföras så dom har nån dag eller två på sig att åtgärdaIntet skrev:
Då återstår problemet att du måste kunna stå vid ditt hot. Har du ingen besiktningsman redo faller din pondus pladask.F Fjonken skrev:
Som sagt. Snacka med chefen först.
Hej Fjonken! Tack. Är på väg åt det hållet. Vi har avtal enligt hantverkarformuläret. Vi har inte skrivit in att vi ska ta in en besiktningman. Kan det bli problem, får vigöra det?F Fjonken skrev:
Hantverkaren förolämpad?
Hej! Tack så mycket. Kan hantverkaren säga nej till en besiktningsman?F Fjonken skrev:Tycker det mesta är bedrövligt. Betala för fan inte en krona! Visst kan man limma gips men då ska man se till att det är fullt bakom och med tanke på deras tillvägagångssätt med fogskum så tvivlar jag starkt på deras kunskap. Det som såg ”rätt” ut är att dom har bytt brunn. Frågan är om det ligger i våg och i bra höjd så det inte blir ett trappsteg in till badrummet efter flytspackling.