Jag har teflonminne så jag minns inte riktigt. Är rätt säker på att den enda olja jag fyllde var motorolja.

I övrigt - starta med full choke både varm och kall motor så startar den alltid lätt (förutom när man glömmer tändningen, då får man kämpa lite).
 
Behöver padda 8/16 där jag inte kommer åt med maskin (direkt under timmerstomme).
Vad ska jag använda för teknik då?
När man stampar med skon så känns det mer som man gräver ner skon än att packa...
 
Prova med järnspett eller med en träregel
 
Supertråd! Här är min fråga:

Jag håller på med grund till garage, ska bli gjuten platta. Har gott om tid. Nyss grävt ut ner till lera (stenhård när den är torr, mycket sand i enligt grävaren vilket var bra) och fyllt med sprängsten (extra fint sprängd enligt sprängaren, mycket stenar runt 1-3 dm tillsammans med mycket större).

Planerar att fylla ut mellan sprängstenen med 0-32, padda och sen på med 8-16. Tänker jag rätt eller ska jag ha grövre dimensioner? Vill helst inte bygga så mycket. Har fått råd att köra 8-16 rakt av men jag vill ha nåt med 0 i då min amatör-känsla är att det blir så instabilt utan 0.

Vilken storlek på padda klarar jag mig på? Har tillgång till lastare som skulle kunna lägga ut gruset i omgångar.
 
Hej!
Det finns ingen anledning att lägga ut alla de friktioner som du skriver, en massa onödigt arbete för dig.
Beroende på vilket färdigt golv ni tänkt er så hå ner på rätt djup i terrassen (leran), rulla ut fiberduk och lägg sedan på 200mm 8-16. Det blir perfekt!
 
Har en liknande fråga som ett tidigare inlägg.

Har hört alla möjliga varianter men vad är bäst.

Jag håller på med grund till en verkstad/garage jämte befintligt garage, ska bli gjuten platta. Har nyss sprängt och planerat ut all sprängsten som ligger på berg och lite natursand som finns kvar när det gamla garaget planerades.
(bra sprängt enligt sprängaren, mycket stenar runt 1-3 dm tillsammans med mycket större).

Planerar att fylla ut mellan sprängstenen med 0-32 eller 0-35 precis jäms med sprängstenen med stor padda 400kg för att stabilisera och även pressa ner sprängstenen för att inte bygga för mycket i höjd.

Sedan på med tunn avjämning 8-16 eller mindre innan man sätter ut grundelementen. Tänker jag rätt eller ska jag ha grövre dimensioner?

Vill helst inte bygga så mycket på höjden för då måste jag gräva bort en 10-20cm för att återfylla med makadam och det känns lite onödigt.

Har sett många råd på nätet att köra 8-16 rakt av men jag vill ha nåt med 0 i då min amatör-känsla är att det blir instabilt utan 0.

Eller kan man lägga markduk mellan det paddade 0-35 och 8-16 för att kompensera höjden så det inte bygger för mycket.

Huset och befintligt garage ligger uppe på en kulle/berg med sprängsten makadam och naturgrus och har inte haft minsta problem med sättning fukt ifrån berg eller liknande.
 
Har en ca 150 m2 husgrund där ren natursand/sandstrand är framgrävt som schaktbotten.

- Avloppsrören grävs ner i natursanden.
- Markduk ovanpå natursanden.
- 60 cm 0-90 kross upp på natursanden/fiberduken.
- fiberduk igen
- 20 cm tvättad makadam.
- sedan cellplast/form för platta.

Jag kan nog få tag på en 450kg padda att köra 0-90 med. Hur många överfarter kan det krävas? Och behöver jag oroa mig över påverkan på avloppsrören som ligger överst i natursanden? Ska jag packa det i omgångar under tiden materialet kommer dit eller kan jag lägga dit 70 cm kross i ett svep och packa allt samtidigt?
 
Redigerat:
Mikael_L
ltz skrev:
Jag kan nog få tag på en 450kg padda att köra 0-90 med. Hur många överfarter kan det krävas? Och behöver jag oroa mig över påverkan på avloppsrören som ligger överst i natursanden? Ska jag packa det i omgångar under tiden materialet kommer dit eller kan jag lägga dit 70 cm kross i ett svep och packa allt samtidigt?
Fyll med 30 cm 0-90, kör 4 -6 överfarter, fyll 30 cm igen och avsluta med 4-6 överfarter.

En 450kg padda packar inte effektivt djupare än ca 40 cm.


edit:
Och visst, du ska kanske fylla med 35cm istället, som kanske blir runt 30 efter packning.

Eller varför inte 40 cm i första lagret och sen kollar du hur mycket det gick ihop sig så du fyller för att träffa så rätt som möjligt med andra lagret.
 
Redigerat:
Jag kommer vara delaktig i byggandet av plattan till vårt hus och vill lära mig och förstå varför vi skall göra det vi kommer göra. Jag har några frågor som jag inte riktigt hittat svar på här. Sakerna benämns men inte i detalj. Jag är nybörjare (kanske därför jag inte kunnat utläsa det jag söker i de tidigare trådarna).

Så, en platta 10x12 meter, golvvärme. Berg ligger kanske mellan 1-2 meter ner i marken, vi schaktar bort matjorden. Marken under tolkar jag är ganska väl dränerande.
Så några frågor om detta, och nej, jag vill bara förstå principerna, inte att någon skall gå i god för de råd som ges.
1. Jag antar att det finns ett minimum av tjocklek av makadam som man skall fylla med innan man lägger isoleringen. Vad beror den på? Förutom att man kanske vill upp en viss höjd i förhållande till markytan.
2. Makadam 16-32? Makadam 8-16? Stenmjöl 0-8? 0-32 kross? Vad är nollfraktion? Bärlager?
a. Varför ska vi använda det ena eller det andra?
b. Bör man börja med den ena och avsluta med nåt annat?
c. Hur tjocka lager av respektive i så fall?
3. Hur tjockt lager lägger man innan man paddar? (för att sen ev. lägga ytterligare lager och padda). Beror det kanske på storlek på paddan?
4. När använder man duk? Kommer vi använda oss av det i bygget av vår platta?
5. Är det lika noga med detta arbete vid sidan av grunden där vi skall isolera ett lager, en rad med frigolit?
Mycket tacksam för era synpunkter!
Förhoppningsvis kommer det dagboksbilder för byggtiden, inte bara vad gäller plattan!
 
Beror på vem du frågar är min erfarenhet när jag läst på... Försöker svara som amatör:

1. 50 mm minimum för att tjänstgöra som kapillärbrytande skikt dvs hindra att plattan suger upp fukt.
2. Siffrorna indikerar storleken på materialet t ex mellan 16-32 mm = 16-32.
2a De har olika egenskaper. Material med 0, stendamm, nollfraktion packas och blir tätt.
3. Ja storleken på paddan avgör hur mycket du kan lägga på innan du paddar. Står mycket om detta i denna tråd!
4. Duk används för att skilja av material t ex om du har lera i botten så läggs duk för att första lagret inte ska pressas ner i leran. Då får du sättningar.
5. Ja, du behöver isolera utanför plattan om du ska isolera plattan. Se respektive tillverkare av cellplasten.
 
Tack för svaren! Har förstått att alla har olika erfarenheter och försöker förstå den gyllene medelvägen så att säga.
Följdfråga på fråga 2: någon som kan guida mig i hur man tänker vad gäller val av storlek på makadamet? Själv tänker jag nog 8-16 understa lagret 150-200 mm och sen toppa med något mindre som är lättare att raka i våg och padda fast ordentligt.
Låter det vettigt?

Under matjord vi grävt bort är det jord blandat med sten, kommer det behövas markduk? Lika bra?

Tacksam för alla era tankar. Jag lär mig mycket!
/L
 
Redigerat:
Hej!
Grym tråd! Ny på forumet, hoppas jag hamnat rätt.
Ska stensätta ca 50kvm garageuppfart, och lägger ca 15-20cm bärlager (0-40) underst.
Fråga 1: är det ok att packa i omgångar med en lättare maskin?
Anledningen till att jag frågar är dels för att jag inte kan hantera maskiner som väger flera hundra kilo (lasta av/på släpet etc), och dels för att jag funderar på att köpa en egen billig maskin (och slippa stressen att lämna tillbaka hyrd maskin).
Fråga 2: Finns en 67kilos-maskin på Bauhaus för 3500:-, är det bara dumt att köpa den eller klarar den att packa bärlagret i 2-3 skikt?
Tack!
Mvh
Gustav
 
En lättare maskin har ofta mindre platta så det skiljer inte så mycket i tryck på ytan. Fråga på ett hyrställe hur mycket deras motsvarande klarar att padda per omgång.
 
Låter ju logiskt
Lutar nog åt att köpa en "billig" maskin på Bauhaus, för att sen sälja när projektet är klart.
Eftersom jag bara kan jobba nån timme då och då så blir det stressigt att ha en padda som står o tickar pengar.
Hojta gärna till om det är dömt att misslyckas, tänkte packa 6-7cm i stöten.
Mvh
Gustav
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.