Bjelken skrev:
Hej!

Jag har en gammal garageuppfart som har varit belagd med gatsten, när vi köpte huset för 3-år sedan så behövde vi byta avlopp och tog dit en grävare som grävde upp delar av garageuppfarten (en yta på ca 8 m2 och hålet var ca 2m djupt. Hela uppfarten är på 17m2.)

Grävaren valde att återfylla hela detta område med 16-32 makadam som han sedan paddade i flera omgångar.
Han visste att denna yta skulle beläggas med marksten och ansåg att man kunde ha makadamen som bärlager.
Jag räknar med att underarbetet på resten av uppfarten är riktigt gjort med tanke på att gatstenen har legat där i 30 år och såg fortfarande okej ut.

Nu har jag plockat bort resten av gatstenen och planerar att lägga 21*14 cm betongplattor på hela ytan.
ytan i nuläget ligger ca 10 cm under färdig höjd (ovankant nya betongplattor.)

Så fungerar det att göra som grävaren sa: Padda ytan igen, fylla upp med ca 5cm 2-4 makadam och lägga plattorna eller ska man gräva bort makadam och istället lägga tex 0-30 samkross och sedan 2-4 makadam och plattor?

Sålänge det inte varit någon tendens till sättningar så skulle jag säga att det Funkar bra att jämna till den befintliga ytan och padda över det. Sen på med stenmjöl, alltså 0-4 alternativt 0-8 i rätt höjd och vattenpadda det.
 
Försökte i en egen tråd att få lite synpunkter på en grundläggning, men provar i den här tråden istället.
Ska bygga en stuga på ca 47kvm. Min tanke var att gräva och gjuta plintar. Marken består av lera. Plan mark. Killen som ev ska gräva hos mig kom med förslaget att lägga en grusbädd och ställa stugan på flytande plintar istället . Vad tror ni om det? Känns lite som att det är en lösning för lite mindre stugor men jag kanske har fel.
Mattias
 
Är det inte lb-hus som har en liknande metod fast det är balkar ist för plintar?
 
He, behöver man vattna när man paddar 0-63?
 
Massan behöver vara fuktig när du paddar, så beroende på fuktnivå från täckten så behöver du det. Utöver att vattna om du vill slippa damm. Tänk på att ha en stor padda, gärna 250kg
 
  • Gilla
TheCed
  • Laddar…
Hej!
Jag bygger växthus som skall stå på mur.

Jag har därför grävt ur till (typ) frostfritt (*mycket* sprängsten och kommer inte in med maskin så svärgrävt) - 80 - 130 cm (marken sluttar) och skall börja fylla i med makadam (uppskattar 0-32) för att ha som underlag för att gjuta grundsulan där lecablock sedan skall ligga.

Det blir alltså makadam - lecablock - tegelmur.

Frågan är nu om jag bör packa lagret med makadam i botten av "vallgraven" där lecablocken muras upp?
Eftersom "vallgraven" är rätt smal (inte mer än ca 70 cm) får ju ingen stor padda plats. dessutom lite knivigt att få ner/upp en padda?

Eller kan man använda en vibrostamp?

Tacksam för svar.

/P
 
Låter som en bra början på ett skyddsrum.

Jag skulle ta rundpaddan och slå detta med, 20cm åt gången.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Låter som en bra början på ett skyddsrum.

Jag skulle ta rundpaddan och slå detta med, 20cm åt gången.
:)
Tack för tips.

Skyddsrum? Mja, att det är uppskattat 130 cm i ena änden beror ju som sagt på att marken sluttar uppåt, och jag grävt diket i någorlunda våg.
Skall mäta och återkomma - det kan vara siffror med moms...
 
P pero skrev:
:)
Tack för tips.

Skyddsrum? Mja, att det är uppskattat 130 cm i ena änden beror ju som sagt på att marken sluttar uppåt, och jag grävt diket i någorlunda våg.
Skall mäta och återkomma - det kan vara siffror med moms...
Mätte precis - mellan 80 och 130 är nog riktigt.

Handgrävt... 25m2
 
  • Wow
JanneJanne123
  • Laddar…
Låter hemskt, hade inte sprängstenen varit rätt bra att bygga på?
 
Makadam och 0-32 går inte ihop. Makadam innehåller per definition ingen finfraktion.
 
Aumph
Underlaget är väl mer blandat - småsten, mellanstora stenar, stora stenar, jättestora stenar, berg, och däremellan sand, jord och emellanåt asfalt...
Nu är det paddning och fippel som gäller... Och kärra leca och tegel....
 
  • Gilla
Bo Rås
  • Laddar…
Makadam direkt på berg; vad är minsta "tjocklek" på material för att kunna padda?

Jag har (riktigt) dåligt med utrymme på ett ställe där det skall läggas dränerande material / makadam. Ovanpå skall det gjutas en platta. Det är ingen husgrund och då det är en liten förhöjning "mitt under" plattan som sluttar ut mot kanterna tror jag risken är minimal för ev. fukt och är beredd att ta den (tänkte dessutom köra isodrän där).

Läste i en annan tråd där någon hävdade att man "alltid" ville lägga ett lager med kross (typ 0-16 alt. 0-32) i botten på berget för att det skulle gå att padda. Behövs det verkligen? Jag har inte riktigt utrymmet... kan man padda 10cm 8-16 som ligger direkt på berget?

Tacksam för tips, råd och erfarenheter! :)
 
S skyisthelimit skrev:
Makadam direkt på berg; vad är minsta "tjocklek" på material för att kunna padda?

Jag har (riktigt) dåligt med utrymme på ett ställe där det skall läggas dränerande material / makadam. Ovanpå skall det gjutas en platta. Det är ingen husgrund och då det är en liten förhöjning "mitt under" plattan som sluttar ut mot kanterna tror jag risken är minimal för ev. fukt och är beredd att ta den (tänkte dessutom köra isodrän där).

Läste i en annan tråd där någon hävdade att man "alltid" ville lägga ett lager med kross (typ 0-16 alt. 0-32) i botten på berget för att det skulle gå att padda. Behövs det verkligen? Jag har inte riktigt utrymmet... kan man padda 10cm 8-16 som ligger direkt på berget?

Tacksam för tips, råd och erfarenheter! :)
10 cm är inga problem, kanske kommer kännas lite mer stumt där än på resterande men annars inga problem. Du kan ha 5cm med men det är bli studsigt med paddan!
 
Varför ska du padda på berg? Det är väl bara att lägga 16-32 och sen flis
 
  • Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.