hordak
Håller på att fylla igen hemma för en krypgrund till ett uterum, 3x5 meter. Har lagt markduk under och fyller 20-30 cm makadam 8-16, därefter xps isolering och gjutning av sockel, på vilken jag sedan murar block till rätt höjd. Behöver jag padda makadamen maskinellt eller räcker det att trampa?
Grundarbete för krypgrund med markduk och makadam 8-16 i framsteg för uterum på 3x5 meter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
hordak
Då får det bli så, tack för svar!
 
Om man stampar alltså typ hoppar, inte bara trampar så kan man få till det rätt bra.
Då det blir stor kraft på liten yta, jämför vikt och storleken på plattan på en padda med vikten på en person och skosulan.

En slägga i järn modell större med långt handtag går att använda att packa gruset med.

Man kan även använda en regelbit som man stöter änden på ner i gruset.

Alla metoderna ovan är rätt jobbiga så det är inget man gör på en större yta.

Om du skall packa för hand så fyll absolut inte mer än max 10cm mellan packningarna.
 
Skulle nog köra en jordstamp till det där. Men är det inte lite smalt?
 
hordak
Det är ca 60 cm brett så en isolerskiva går ner, sockeln blir 40x20 cm
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Det blir sällan bra packat utan att stryka av det med finare material. Vissa säger padda ändå. Men jag är tveksam till att det har någon effekt på enbart grovt.
 
  • Gilla
hordak
  • Laddar…
Det är helt meningslöst att padda makadam, och om du försöker trampa till det eller stöta med något kommer du bara att flytta runt materialet.
 
Själva makadamen packas till viss del men desto viktigare så packas makadamen mot schaktbotten.
 
  • Gilla
hordak och 1 till
  • Laddar…
hordak
Efter att ha sprungit fram och tillbaka med fulla skottkärror över befintlig makadam kan jag konstatera i princip 0 nivåsänkning och iom att makadamen ligger i ett väl avgränsat utrymme blir det ingen utflyttning. Har därefter kört med jordstamp över de små områden som inte blivit översprungna med kärran. Lasterna kommer ju även att bli rätt utbredda då jag kommer att isolera med 60 cm bredd och gjuta 40 cm bred sockel.
 
  • Gilla
Bo Rås och 2 till
  • Laddar…
Hej
Runt huset idag ligger ett ca 40cm tjockt lager av 16/32 makadam som är paddat. Under det är jag osäker men tror att det är mer makadam eller samkross. Skall nu lägga plattor och behöver höja ca 5cm till innan sättlager och plattor.
Är det ok att lägga kross 0/18 direkt på och padda?

Tänker att det kan bli lite svajigt med markduk under när kross lagret bara är 5cm men samtidigt orolig för sättningar längre fram om det fina i krossen sipprar ner i makadammen.
 
D09
O OSTRUNE skrev:
Hej
Runt huset idag ligger ett ca 40cm tjockt lager av 16/32 makadam som är paddat. Under det är jag osäker men tror att det är mer makadam eller samkross. Skall nu lägga plattor och behöver höja ca 5cm till innan sättlager och plattor.
Är det ok att lägga kross 0/18 direkt på och padda?

Tänker att det kan bli lite svajigt med markduk under när kross lagret bara är 5cm men samtidigt orolig för sättningar längre fram om det fina i krossen sipprar ner i makadammen.
Funkar det inte med 2-5 iomed den låga höjningen? :)

Då borde man kunna slippa markduk samtidigt som det inte åker ner 0 material?
 
Tänkte använda 3 cm 2-5 som sättlager istället för sand. Men eftersom jag vill höja ytterligare 5cm så tycker jag det blir för mycket (8cm) att köra med bara 2-5. Tror det blir för stabbigt.
 
Fyll på med 5cm 16-32 och sen 2-8. 0-fraktionen behövs inte och du slipper padda om du kör makadam
 
  • Gilla
Tina E
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
...du slipper padda om du kör makadam
Varför skulle man inte behöva padda bara för att det är makadam?

Stenarna ändrar ju position när de belastas senare så det är väl självklart att även makadam behöver paddas för att inte få sättningar. Däremot kanske sättningarna är mindre jämfört mot vid nollfraktion där mer material kan komprimeras. Skulle vilja se hur många som struntar att padda när de tex gjuter bottenplatta för hus ovanpå lagret med makadam.
 
  • Gilla
Bo Rås
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.