Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Fyll på med 5cm 16-32 och sen 2-8. 0-fraktionen behövs inte och du slipper padda om du kör makadam
Tack för iden men jag hade tyckt det känns bättre med kross 0-18. Litar inte riktigt på att det blir stabilt med bara 16-32 och flis (även om det finns flera som kört så).
Ingen som har någon erfarenhet av att lägga kross 0-18 direkt på makadam 13-32 och sedan padda?
 
Om det är makadam underst så måste du ju oavsett dit med en duk för sättlagret. Så jag skulle lägga duk, sedan 5 cm stenkross 0-16 (för att det är stabilt men har ej för stora stenar för att enkelt få jämt) och direkt ovanpå det lägger du sättlagret och 2-5 låter som ett bra val (gärna med stensort som myror inte gillar).

Jag har själv 0-32 underst och kommer lägga ca 10 cm 0-16 ovanpå det för att sedan avsluta med sättlager med fraktion liknande ditt förslag (exakt fraktion beror på vad jag kan få tag på). Fiberduken ligger under 0-32-lagret på de ställen där jag inte har berg.

Ang. sättlagret så har jag läst att man skall vara mycket noga med att det verkligen är ett riktigt jämt lager med 3 cm och att det alltså är lagret innan med 0-16 som man skall vara ytterst noga med att först på jämt och med exakt rätt höjd. Annars kommer sättlagret användas för att fylla upp nivåskillnaderna och därmed ha varierande tjocklek vilket senare leder till att man lättare får sättningar. För mig verkar det helt logiskt men verkar som om många entreprenörer slarvar med detta och inte konstigt kanske eftersom det blir svårt att reklamera senare och tar extra tid för dem att vara noga från början.

Någon som kan bekräfta ovan?
 
Vi pratar om 5cm makadam 16-32 som inte blir paddat, det blir inte någon märkbar skillnad. Det behövs ingen duk mellan 16-32 och 2-8, flisen fyller ut det av sig självt. Jag har så och det håller för att köra bil på med 14x21 stenar.

Vill du ha ett skikt som stoppar vattengenomströmning är 0-fraktion utmärkt.
 
Hej,

Lånar tråden lite med en fråga. Jag håller på att anlägga en uteplats framför huset där jag tänkte ha makadam 8-16 eller 8-12 som översta lager. På uteplatsen ska jag ha ett bord och några stolar. Jag ska även ha lite gångar från garageuppfarten och vidare mot baksidan på huset. På dessa gångar ska man bara gå och inte köra några bilar eller cyklar (möjligtvis en barnvagn med stora hjul).
Jag har grävt bort grässvålen och under gräset är det ren sand. Sanden har jag packat "för hand" dvs att jag har stampat på en spånskiva för att göra det lite plattare och packa ihop sanden.

Nu till min fråga: Behöver man verkligen lägga någon bergskross i botten på en yta som bara ska användas för att gå och sitta på?
Jag kommer ha ca 5cm makadam 8-16 alt 8-12 ovanpå markduken och ska sätta kantsten mot gräset (där jag lägger stenmjöl i botten).

Jag får så mycket olika svar, en markentreprenör som var hemma och byggde nytt avlopp sa att jag inte behövde förstärka underlaget nått, möjligtvis kunde jag hyra en padda och padda sanden och sedan lägga på ett lager stenmjöl och padda. Men när jag pratade med lokala grusbolaget som jag tänkte köpa makadamen från sa han att jag måste ha ett krossmaterial i botten för att få bärighet.

Hur hade ni gjort? Jag vet att kostnaden för krossen inte är så mycket, men jag har lagt rätt mycket tid på att raka av sanden och fylla ut höjdskillnader i grusplanen så känns trist att behöva ta bort 15cm och fylla med kross (ja jag börjar bli lat, jag vet.. :) )

Tankar? Hur hade ni gjort?
Förberedd mark för uteplats, jämnad sandyta framför rött hus med gräns mot gräsmatta, bil i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Område med borttaget grästäcke och jämnad sand inför anläggning av uteplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förberedd yta med packad sand för anläggning av uteplats och gångar, med kantstenar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(bifogar några bilder så att ni kan se hur det ser ut idag, i den ideala värden hade jag bara lagt på markduken, lagt stenmjöl där kanstenen ska vara och sen fyllt på med makadam).
 
Lägg plattorna direkt i sanden. Ska du inte köra bil behövs inget mer avancerat än så.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Lägg plattorna direkt i sanden. Ska du inte köra bil behövs inget mer avancerat än så.
jag ska alltså ha makadam 8-12 eller 8-16. Funkar det med direkt på sanden?
 
Bara sand, du behöver inte makadam alls

Ska du ha upp höjden så skulle jag hellre lägga makadam under sanden då det är svårt att få halvgrov makadam helt slät
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Bara sand, du behöver inte makadam alls

Ska du ha upp höjden så skulle jag hellre lägga makadam under sanden då det är svårt att få halvgrov makadam helt slät
jag kanske är sjukt otydlig, men jag ska alltså ha 8-12 eller 8-16 som översta lager. Alltså det man går på.
 
Jaha förlåt, jag läste lite slarvigt och trodde du skulle lägga plattor.

Då är det mer singel/gårdsgrus du ska ha som toppskikt och kanske inte makadam. Men det får vara en saksak vad du gillar.
Eftersom det ska krattas och så skulle jag vilja ha en hård packad yta under med typ 10cm paddad 0-16
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jaha förlåt, jag läste lite slarvigt och trodde du skulle lägga plattor.

Då är det mer singel/gårdsgrus du ska ha som toppskikt och kanske inte makadam. Men det får vara en saksak vad du gillar.
Eftersom det ska krattas och så skulle jag vilja ha en hård packad yta under med typ 10cm paddad 0-16
hej, ja vi har valt makadam med en röd ton som vi tycker passar bra utan att kosta för mycket. En fundering är om man verkligen behöver kratta makadam? Ligger inte det hyfsat still iom att det är kantigare än singel osv?
 
8-16 är ganska löst så det går inte att cykla i och så, är väl hyffsat att gå på men underlaget bör ju vara stabilt under

Lägg det i betong så ligger det still ;)
 
Jag funderar på att köpa en padda att använda till slut-finish av marksten, helst en ganska liten som främst används för att padda ovanpå de lagda stenarna. Hittat en ganska billig 40-kilos på Bauhaus, där bottenplattan är 28x40 centimeter. Stenarna som ska läggas är vanliga 21x14. Är bottnen på den vibbran för liten? Den kommer inte täcka många av plattorna samtidigt. Går det bra ändå, eller bör jag satsa på en lite större bottenplatta, även om vikten av hela maskinen nog ökar något då?
 
Går i samma fundering, vill padda lite ovanpå men inte så hårt
 
Z zernit skrev:
Jag funderar på att köpa en padda att använda till slut-finish av marksten, helst en ganska liten som främst används för att padda ovanpå de lagda stenarna. Hittat en ganska billig 40-kilos på Bauhaus, där bottenplattan är 28x40 centimeter. Stenarna som ska läggas är vanliga 21x14. Är bottnen på den vibbran för liten? Den kommer inte täcka många av plattorna samtidigt. Går det bra ändå, eller bör jag satsa på en lite större bottenplatta, även om vikten av hela maskinen nog ökar något då?
Inte svar på gällande storlek på bottenplattan men gällande tyngd står följande rekommendation i handboken "Beläggning med plattor och marksten av betong - Projektanvisningar och rekommendationer" från Svensk Markbetong, se sid 65 i pdf:en.

"Lämpliga maskiner vid vibrering av beläggningen, med hänsyn till dess tjocklek, är:
  • 60 mm sten – vibreringsmaskiner med en tjänstevikt på ca 130 kg och centrifugalkraft på ca 18–20 kN.
  • 80 mm sten – vibreringsmaskiner med en tjänstevikt på ca 170–200 kg och centrifugalkraft på ca 20–30 kN.
  • 100 mm sten och mer – vibreringsmaskiner med en tjänstevikt på 200–600 kg och centrifugalkraft på ca 30–60 kN."
Källa: https://www.svenskmarkbetong.se/

40kg padda borde därmed vara för lätt och jag har för mig att för 50mm plattor bör en maskin på runt 100kg användas (borde finnas info tidigare i denna tråd).
 
Egentligen en materialfråga, men eftersom det ska paddas så frågar jag här. Det verkar finnas kunskap nog åtminstone.

Vad är det här? Jag har några kubik som tidigare ägaren fyllt upp mot ett av husens stengrund och som jag gärna gräver bort, då det är i vägen och blöter ner husgrunden. Några lite större stenar i bilden hör nog inte dit då jag tog en näve i ytan.

Nästa fråga är om det är ett bra material att packa ihop och lägga under marksten på uteplatsen. Det vore ju trevligt eftersom alternativet är att frakta bort några kubik av det här och köpa hit något annat till plattorna.

Hand håller krossad sten och grus som potentiellt kan användas till packning under marksten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bortsett från översta lagren är materialet ”rent” och består bara av krossad sten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.