295 048 läst · 469 svar
295k läst
469 svar
Paddningstråden
När man kör på mark med för mycket vatten i sig så pressar paddan upp vattnet till markytan o denna ¨lervälling¨ uppstår, paddan slutar ¨hoppa¨ framåt o det blir ¨gung¨i ytan. Du får helt enkelt vänta tills vattnet i marken sjunkigt undan lite o padda då istället.
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Jag tror att "asfaltspadda" har lite mer special än bara en skillnad på vikt, typ.
Att vibrationsplattan är kanske lite eljest utformad, att det kanske finns en vattentank för att vattenbegjuta asfalten ???
Alltså jag vet inte riktigt, men har fått för mig det.
Men det går att padda tunnare lager grus med en asfaltspadda såvitt jag vet.
Att vibrationsplattan är kanske lite eljest utformad, att det kanske finns en vattentank för att vattenbegjuta asfalten ???
Alltså jag vet inte riktigt, men har fått för mig det.
Men det går att padda tunnare lager grus med en asfaltspadda såvitt jag vet.
Redigerat:
Asfaltpadda är bara ett begrepp över en vibratorpadda som är utrustad med en vattentank.
För att man ska ha vattentillskott vid asfaltering för att det inte ska fastna under.
En asfaltpadda väger cirka 70-80kg utan fylld vattentank.
Den som är på bilden väger bara cirka 45kg och gör absolut inget bra resultat pga sin låga vikt.
Sedan vad prisskillnaderna är kan jag tyvärr inte svara på. Men ska du investera i en vibratorpadda så satsa på en som ligger kring 70-80kg och beroende på prisnivåer så är det inte alls nödvändigt att den är utrustad med vattentank.
För att man ska ha vattentillskott vid asfaltering för att det inte ska fastna under.
En asfaltpadda väger cirka 70-80kg utan fylld vattentank.
Den som är på bilden väger bara cirka 45kg och gör absolut inget bra resultat pga sin låga vikt.
Sedan vad prisskillnaderna är kan jag tyvärr inte svara på. Men ska du investera i en vibratorpadda så satsa på en som ligger kring 70-80kg och beroende på prisnivåer så är det inte alls nödvändigt att den är utrustad med vattentank.
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Ok, jag tänker inte lägga asfalt men har rätt mycket marksten och en lägre men lååång stödmur att bygga.
Hade varit fint med en padda hemma så man kan jobba någon/några timmar /kväll och på helger utan att hela tiden behöva planera och förbereda för nästa gång man ska hyra padda. Dom jag hittar till försäljning i ett prisläge som känns drägligt (under 5000 verkar alla väga max 70kg.
Hade varit fint med en padda hemma så man kan jobba någon/några timmar /kväll och på helger utan att hela tiden behöva planera och förbereda för nästa gång man ska hyra padda. Dom jag hittar till försäljning i ett prisläge som känns drägligt (under 5000 verkar alla väga max 70kg.
Jag har en padda enligt bilden ovan. Den funkar utmärkt till stenmjöl inför plattsättning och liknande småjobb. Ska man packa bergkross får man köra några centimeter i taget vilket är oerhört tidsödande, och det blir inte lika bra som med en tyngre padda.
I ditt läge skulle jag se till att göra underarbetet för markstenen i ett svep och då hyra en rejäl dieselpadda. Stödmuren tycker jag du ska göra en grundgjutning för, då slipper du paddandet.
I ditt läge skulle jag se till att göra underarbetet för markstenen i ett svep och då hyra en rejäl dieselpadda. Stödmuren tycker jag du ska göra en grundgjutning för, då slipper du paddandet.
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Kan du utveckla grundgjutning? Typ en armerad 5cm platta man ställer murstenarna på?MathiasS skrev:Jag har en padda enligt bilden ovan. Den funkar utmärkt till stenmjöl inför plattsättning och liknande småjobb. Ska man packa bergkross får man köra några centimeter i taget vilket är oerhört tidsödande, och det blir inte lika bra som med en tyngre padda.
I ditt läge skulle jag se till att göra underarbetet för markstenen i ett svep och då hyra en rejäl dieselpadda. Stödmuren tycker jag du ska göra en grundgjutning för, då slipper du paddandet.
Snarare 15-20cm med fyra stål i så den tål lite böjning utan att spricka. Som sagts förut, jag har aldrig sett en mur utan rejäl gjutning under som inte sätter sig efter några år.... Sist jag gjöt så grävde jag ur och hällde betong direkt i "gropen" utan att formsätta. För att få det helt jämt använde jag 3m aluminium rätskiva och upplag att dra av mot var 2,5te meter ungefär. Hur brett man gjuter beror ju lite på vad man har för mursten.
Ska bygga ett trädäck för att ställa en pool på. Du tomten lutade lite grann så schaktade vi bort ca 3 dm av jord och lera, la på en duk och la på makadam 8-16 till det var 1 dm till ytan, dvs jämnat ut lutningen hyfsat.
Där är vi nu. Tanken var att padda makadamen och sen på med ny fiberduk och på med stenmjöl 0-8 sista dm. Jämna ut detta och sedan padda detta. Därefter lämna bärlinorna till trädäcket direkt på stenmjölet (reglarna av NTB/A) och cc 30 för att klara belastningen.
Nu till min fråga, behöver man padda. Makadamen lägger sig väl ändå sten mot sten och om jag förstått det rätt inte sjunker ihop vid paddning. Stenmjölet har jag läst "paddas" även om man bara vattnar på den. Är paddningen onödig eller blir det bättre med padda?
Där är vi nu. Tanken var att padda makadamen och sen på med ny fiberduk och på med stenmjöl 0-8 sista dm. Jämna ut detta och sedan padda detta. Därefter lämna bärlinorna till trädäcket direkt på stenmjölet (reglarna av NTB/A) och cc 30 för att klara belastningen.
Nu till min fråga, behöver man padda. Makadamen lägger sig väl ändå sten mot sten och om jag förstått det rätt inte sjunker ihop vid paddning. Stenmjölet har jag läst "paddas" även om man bara vattnar på den. Är paddningen onödig eller blir det bättre med padda?
Du har rätt i tänket.
Makadam som är utan nollfraktion packar sig ganska marginellt då man paddar. Men det är inte så att jag själv skulle skippa att padda vid mer kritiska ställen, men vid vissa tillfällen kan väl paddning av t.ex. 8-16, 16-32 osv anses som relativt onödigt
Att vattna ner är också en packningsmetod, men den kräver i princip att det finns finmaterial som kan rinna ner och fylla upp hålrummen.
Makadam som är utan nollfraktion packar sig ganska marginellt då man paddar. Men det är inte så att jag själv skulle skippa att padda vid mer kritiska ställen, men vid vissa tillfällen kan väl paddning av t.ex. 8-16, 16-32 osv anses som relativt onödigt
Att vattna ner är också en packningsmetod, men den kräver i princip att det finns finmaterial som kan rinna ner och fylla upp hålrummen.
Tack för svaren.
Att lägga bärlinorna direkt mot marken är för att de då fördelar trycket från poolen mot marken bättre alternativt får man ju ha väldigt många markplattor.
Så paddningen gör jobbet bättre, säkrare och snabbare. Så dumt att hoppa över?
Att lägga bärlinorna direkt mot marken är för att de då fördelar trycket från poolen mot marken bättre alternativt får man ju ha väldigt många markplattor.
Så paddningen gör jobbet bättre, säkrare och snabbare. Så dumt att hoppa över?
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Har numera också enMathiasS skrev:
Det nämns på lappar och manualen att den levereras dränerad på olja. Och man innan start ska fylla på olja. Jag tolkar detta som motorolja men det finns ju 0,25l även i själva excentern. Ska man fylla på där också?