Ja, det gör den.

Sent from my HTC Desire S using Byggahus

Hur mycket komprimeras stenmjöl när man paddar? Dvs, om jag lägger på 30 mm, sen paddar. Hur tjockt är det då? 25? 15?

Mikael_L
Vad mycket svar som dråsade in. :)

Och jag vet inte heller. En ren gissning från min sida är 30mm -> 20-25 mm.

Men hur noga är det? Ska du nå en viss höjd på millimetern?

• Gilla
Sjödin
  • Laddar…
Instämmer med föregående talare. Det är svårt att mäta millimeter innan det är packat. Det är därför man fyller för högt och sedan justerar med rör och planka.

Prova dig fram.

Menar du att man justerar med rör och planka efter man paddat? Är inte det svårt?

Ja, det är bara att ta i lite. Annars fyller du upp och paddar till någon centimeter under färdigt. Det sista justerar du med planka och packar med fötterna ett par omgångar.

Finns det någon nackdel med att padda för mycket (för många överfarter) eller använda sig av en FÖR tung padda?

Nej.

...om man inte paddar i direkt anslutning till källare, stödmur, kulvert eller något annat.

Om man måste intill källare horisontalstämpar man...

P
Dränerat om för 3 år sedan och fyllt upp med ca 20cm 0-16 och har nu fyllt på med ytterligare 5-10 cm 0-16. Ska nu lägga 3-5cm gårdsgrus på största delen av ytan och plattor på en mindre del, räcker det att vattna samkrosset eller måste vi padda allt?

Hej!
Det beror väl på ändamålet. Av din fråga framgår att på en del av ytan/sträckan tänker du lägga plattor. Där hade jag nog satsat på att säkra underlaget. Själv har jag också lagt plattor längs med huset efter dränering och då gick jag till väga enligt följande:
-Markduk på de ytor plattorna skulle ligga.
-Ca 10 cm bärlagergrus (0-32 mm fraktion) som packning.
-packat ordentligt med handstötta (köpt på Hornbach 199 kr om jag minns rätt).
-jämnat av med stenflis (2-5 mm fraktion)
-markplattor 35X35 cm en rad. Sitter fint efter 2 år även om det är kort tid förstås!

Tilläggas skall att ca 1 meter från markyta består det återfyllda metriskt av uppschaktad jordmassa.

Mvh
Alle

P
Kanske ska ta och hyra en padda en dag och köra över den yta som plattorna ska ligga på för säkerhets skull. Markduk ligger redan sedan tidigare under bärlagret och det har ju legat i 3år nu så det borde vara väl packat.

Hej

Jag har schaktat med grävmaskin för ett år sen ovanpå leran lades ett lager om ca 30-40 cm kross i olika dimensioner. Nu har jag tänkt göra klart och har tänkt först lägga ut duk, sen fylla och jämna av uppfarten ca 150 kvadrat meter med kross 0-32 cirka 10 cm. Därefter tänkte jag padda denna ytan och göra ytan helt plan. Efter detta 4-5 cm gårdsgrus 8-11 eller 8-16 och padda igen.

Ser ni några fel i detta, ligger duken rätt? Är djupen och kombination av materialen bra?

Behöver svar innan torsdag då kross är beställt till fredag och jag tror jag skall ha duk innan.

Snälla hjälp mig med detta.

Det är korrekt! Fiberduk finns i olika klasser (n1 till n4) beroende på vad för jobb som ska utföras. I ditt fall behöver du inte mer än N2.
Som info så används fiberduk för att separera materialet. Tänk dig ju högre friktionsmtrl man använderju mer "hålrum" blir det i materialet efter packning. Och det resulterar i att det andra materialet som hamnar ovanpå (mindre o mindre friktion ju högre upp - logiskt) trillar ner och då skapas till sist en sättning. Detta är lite petigt in i detalj men det kan vara bra för er att veta :)

satsa på den mängden 8-11 lr 8-16 (tyckes fråga rent utseendemässigt) som du skriver för att inte riskera att få upp bärlagermaterialet som ligger under.
Att packa de materialet med hög friktion är tyvärr inte till någon nytta, du får det hårt men efter att du bara går i det, kommer de bli som "opackat".
eftersom du inte har någon 0mm friktion i det uppstår ingen direkt packningsgrad.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Lägg gärna fiberduk innan singeln överst också, för att inte få upp det i ytan - fult!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.