tihimasmo skrev:
Det är inte ofta jag är här inne och tittar, så det var tur att jag bara kom elva dagar efter ditt inlägg.

Ja i ditt fall borde det räcka med en 100-kilos på 20 cm 8-16. Materialet kan inte packas speciellt mycket och kör du några varv extra för säkerhets skull så funkar det.
Vad gäller krossen så är det bara att köra med tio centimeters lager och padda med 100-kilos paddan. Kom ihåg att du skall separera krosslagret från singel eller lera med fiberduk. Är det ett krossmaterial där redan innan så behövs ingen duk.
Du skulle kunna sätta på epost-notifiering vid svar på dina inlägg.....;)

100kg på 8-16 blev lite tunnt, jag borde ha kört detta i två omgångar. Tror dock att slutresultatet blir tillräckligt bra.

Till garageuppfarten finns ju som du säger möjligheten att padda flera gånger och då kanske en 100kg funkar, även om en 200kg maskin skulle kännas lite stadigare.
 
Var får man tag på en jungfru, lokala uthyrningsfirman såg ut som ett frågetecken när jag jag frågade efter en. Kan tilläga att jag bor i Staffanstorp.

mvh

/Andreas
 
byggareandy skrev:
Var får man tag på en jungfru, lokala uthyrningsfirman såg ut som ett frågetecken när jag jag frågade efter en. Kan tilläga att jag bor i Staffanstorp.

mvh

/Andreas
Det låter ju iofs rätt rimligt att maskinuthyrningen inte ägnar sig åt sådan ljusskygg verksamhet, inte ens i Staffanstorp.

;)
 
T
Du får nog svetsa ihop din egen jungfru. En bit grovt stålrör svetsa lock för ena änden. Slitsa andra änden några gånger. Fyll i blyhagel (inte fullt). Stick i klent stålrör i öppningen. Banka ihop slitsarna runt klena röret. Svetsa ihop. Svetsa ett T-handtag med ännu en bit klent rör. Slipa rent. Hammarlacka.
 
Fråga: Kan man använda en stamp inom grunden på ett hus dvs när man t.ex grävt ut källaren. Finns det risk att man spräcker grunden. Har ett hus från 1949.

/Staffan
 
Stampen slår djupt men inte särskilt brett. Håll dig ca 30cm ifrån grunden så skall det vara lugnt. Om du vill padda kanterna efteråt så kan du använda en rundpadda.

Har du anledning att tro att grunden är skör? Är den sprucken?
Om så är fallet kanske du får be någon titta på grunden innan du gör något.
Om du inte har någon anledning att tro sådant så borde det heller inte vara något problem.
 
Går det bra att padda om det regnar?
 
Jajjamensan. Du märker själv om det blir för blött, eftersom materialet börjar flyttas i sidled eller paddan kör fast. Då är det dags att ta kaffe och spika den där gamla listen i hörnet av köket, som frugan alltid gnäller om.
 
  • Gilla
Hanan och 1 till
  • Laddar…
Hur visste du att jag har en ospikad list i köket som frugan gnäller om?!?! :)
Tack för ett snabbt svar.

Ska man gräva ner kantstöden (mursten) i bärlagret innan man paddar eller ska man padda nåt varv först så att det blir paddat även under dessa och sen gräva ner dom? Vill ju inte att paddan (150 kg) ska flytta dom när man väl satt dom på plats?
 
  • Gilla
Musken
  • Laddar…
För att få bästa fördelning av trycket skall du göra en gemensam bädd för bärlager och mur. Lägg bärlager på en och samma höjd som murens underkant. Padda så att det blir homogent. Sedan sätter du muren. För att inte flytta muren så kan du fylla tunna lager och padda, t e x om du har 50 cm mur så kan du fylla 10 cm åt gången och padda ordentligt.
Börja padda i mitten av ytan och gå längs med. Sedan rör du dig mot motsatta kanten och tillbaka till mitten. Sist rör du dig mot muren och tar en halv paddbredd åt gången. Spara 30-40 cm till muren och padda allt annat riktigt ordentligt, varefter du sakta och försiktigt tar varv efter varv lite närmare muren tills du är framme vid den. Ser du att det börjar röra sig så lägger du av och låter vädret padda den sista biten.
 
Tack tihimas för ett utförligt svar!
Du med din kunskap borde (om du orkar och känner för det) göra en markarbetstråd om grunderna inom markarbeten. Givetvis ska den i sådana fall klistras precis som den här eminenta tråden.
 
Det är svårt att lära ut grunderna i markarbete. Får man prova på allt så tar det ungefär två år för en jävligt vaken person att lära sig lite om allt. Har man inte gjort något på länge så är det lätt att glömma bort små men ack så viktiga detaljer.

Kom gärna med önskemål om ett specifikt område eller moment, så skall vi tillsammans försöka tömma ut det och sedan försöka få tråden klistrad.
 
Snailman
ska padda 20- 30 cm samkross 0-19 med en ca 450 kilos padda, runt kanterna är det lagt markduk och makadam 16-32 ( räcker denna som stöd för samkrossen när den ska paddas?) , när jag paddat samkrossen ska det på markduk och 15cm tjockt med 16-32 överallt där borde väl en ca 200 kilos padda räcka? sen blir det 5cm med 4-8 (paddas ej) där kallvattnet (rör i rör) kommer att läggas och kantelementen att ställas...

fuktighetshalten på samkrossen (när man paddar) är den viktig? det har ju varit en del regn och så... Här står det ju att samkrossen helst ska vara torr när man paddar med en storpadda, medan jag på andra ställen läst att den även kan paddas blöt och att man tom kan vattna den innan:confused:

Kan det vara lämpligt att vänta med att padda tills det varit torrt väder några dagar innan?
 
Makadam är ett dåligt stöd för kanterna. Väldigt dåligt. Du skall sträva efter att få materialet homogent. Makadam och andra material utan nollfraktion blir aldrig homogena. Om du fortfarande har möjlighet tycker jag verkligen att du skall ta bort makadamen och köra bara med kross.

Du kan padda när det är blött. Du märker själv när det är för blött. Det kostar inget att prova. Märker du att paddan börjar gräva ner sig så är det bara att slå av den och vänta på bättre väder.

Man kan vattna ytan innan paddning om det är torrt ute, för att undvika jättelika dammoln som svävar flera kvarter bort och täcker bilar och byggnader. Definitiv grogrund för osämja grannar emellan. När jag skall göra dammiga jobb hemma så erbjuder jag alltid grannarna en avspolning av deras bilar. På arbetsplatsen får man antingen vattna eller skärma av.
 
Snailman
under hela grunden och ca en dm till runt om (i ovankant) är det bara kross, samt att krossen sluttar ca 45grader utåt, utanför det är det makadam (för dräneringen) , jag hoppas det går att padda krosset utan att det händer för mycket konstigheter vid kanterna...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.