Tjena, är mitt uppe i att bygga dubbelgarage, när jag skulle upp och lägga råspont så reagerade jag på att hela stommen vinglade. Är detta normalt?
Även nu när all råspont är på så vinglar det en del, kommer detta fixa sig med fasaden eller när det blir lite mer tyngd pga takpannor?

Jag blir lite orolig att jag missat något som jag borde ha satt dit haha, jag bifogar en del bilder så ni kan se hur stommen är uppbyggd.

Förövrigt så tänker jag att råsponten inte nödvändigtvis behöver gå hela vägen upp i nocken, den lilla glipan på ca 5-7cm som jag har nu kan man väl täcka över med papp, sedan sätter jag ju nockbrädshållare, nockbräda och nockisolering över där så känns onödigt att lägga den tiden på att få det perfekt där, vad tror ni?

Edit: antar att syllisoleringen som är ca 1 cm skumgummi kan göra det hela lite vingligare?
 
  • Byggarbetsplats för ett hus med träkonstruktion och byggmaterial under en solig dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träkonstruktion, takbjälkar, isoleringsskivor, byggarbetsplats, dagsljus, tekniska markeringar, säkerhetsnät, oavslutad byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träkonstruktion av en byggnad under uppförande, takstolar synliga, soligt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träkonstruktion på hus, takstolar, luftventiler, blå himmel, ingen isolering ännu, ofärdigt bygge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trästomme för byggnad under konstruktion, isoleringsmaterial synligt, byggplats, takstolar, dagtid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trästomme till byggnad under konstruktion, byggmaterial och verktyg på marken, gråmulen himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Düsseldorff
Nej det är inte normalt. Stommen ska vara stabil.
 
  • Gilla
HeyJon och 1 till
  • Laddar…
Det finns ingenting på bilderna som skyddar mot skjuvrörelse. Sätt på några snedslår
 
  • Gilla
Risarvaren och 33 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Nej det är inte normalt. Stommen ska vara stabil.
Kan du se något uppenbart som jag missat?
 
Byurn Byurn skrev:
Det finns ingenting på bilderna som skyddar mot skjuvrörelse. Sätt på några snedslår
Är det något som man sätter mellan takstolarna då?
 
A abiz skrev:
Är det något som man sätter mellan takstolarna då?
Sätt på insidan av stommen. På snedden över några fack. En vanlig bräda
 
  • Gilla
Risarvaren och 7 till
  • Laddar…
Byurn Byurn skrev:
Sätt på insidan av stommen. På snedden över några fack. En vanlig bräda
Jaha okej så det är bara något tillfälligt?
Bör inte fasaden ha samma effekt när den kommer på? Men absolut det ska jag göra tills fasaden är på.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
D
A abiz skrev:
Jaha okej så det är bara något tillfälligt?
Bör inte fasaden ha samma effekt när den kommer på? Men absolut det ska jag göra tills fasaden är på.
Spänn hålband på alla väggsidor också

https://www.biltema.se/bygg/byggbeslag/halband/
 
  • Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
Fasaden kommer att hjälpa. Hade du satt utegips eller asfaboard istället för duk så hade det tagit hand om det hela. nu hade jag satt hålband under duken. minst ett kryss per sida
 
  • Gilla
Risarvaren och 5 till
  • Laddar…
M Mats skrev:
Fasaden kommer att hjälpa. Hade du satt utegips eller asfaboard istället för duk så hade det tagit hand om det hela. nu hade jag satt hålband under duken. minst ett kryss per sida
Funkar det bra att montera den på insidan och sedan låda den sitta där under osb och gips? Eller det blir ju iofs under installationskittet.
 
  • Gilla
mango78
  • Laddar…
D
A abiz skrev:
Funkar det bra att montera den på insidan och sedan låda den sitta där under osb och gips? Eller det blir ju iofs under installationskittet.
Jag hade inte enbart velat få stadga av ytterpanelen. Om nån i framtiden vill byta ut den kanske kåken rasar. Investera några hundra i hammarband / hålband.
 
  • Gilla
Risarvaren och 5 till
  • Laddar…
D datja skrev:
Jag hade inte enbart velat få stadga av ytterpanelen. Om nån i framtiden vill byta ut den kanske kåken rasar. Investera några hundra i hammarband / hålband.
Ja det får bli det. Jag funderar bara på om jag kan sätta den på insidan fast innan installationskittet kommer på, vad tror du om det?
 
  • Gilla
Månskensbyggare
  • Laddar…
A abiz skrev:
Funkar det bra att montera den på insidan och sedan låda den sitta där under osb och gips? Eller det blir ju iofs under installationskittet.
ja det ska funka. Ta galvat/rostfritt band för säkerhetsskull
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Katastrof det saknas det vesäntligaste för att inte byggnaden ska rasa helt, det måste till strävor i båda hörnen som inte har portar, se bild och gör det omgående innan Trästomme och isolering i en byggnad under konstruktion, med röda markeringar som pekar mot takbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trästomme och isolering i en byggnad under konstruktion, med röda markeringar som pekar mot takbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
det rasar ihop över dig
 
  • Gilla
Björnivan och 22 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.