52 710 läst · 230 svar
53k läst
230 svar
Påbörjat garage vinglar
Bandet brukar sitta på utsidan. Man fäster från högt upp på kanten av andra sidan och drar runt knuten och ner snett till mitten på bjälken längst ner. Tror det låser bättre. Bygger bara 1 mm så du kan strunta i om det stör nästa lager. Innan du har fått ditt det bör du redan ikväll skruva fast några längre snedsträvor på alla sidor (se till att ha lod först). Jag tycker också att det verkar läskigt att bjälkarna längst upp är skarvade i mitten men det kanske är ok, jag vet inte.A abiz skrev:
Här en friggebod i påskas med tillfälliga snedsträvor och permanenta hålband förutom på sidan närmast kameran (för bandet tog slut) så då platssågade vi snedsträvor, där den ena är på plats, den andra under inmåttning.
Redigerat:
Tilläggas ska väl vara att stommen i detta läge inte är i lod nu. Att använda band är inget för mig, det kan töjas några mm och då svänger stommen. Oavsett vad du gör så dit med strävorna direkt, spelar ingen roll om dom sitter på rätt ställe just nu. Bara att dom går snett och häller stommen på plats. Kommer det en stormby så vrider sig nog alltihop och du har fått kaminved.
Medlem
· Blekinge
· 10 588 inlägg
Ja jag var precis ute och satte upp massa läkt på insidan så det blev riktigt stadigt.J jonaserik skrev:Tilläggas ska väl vara att stommen i detta läge inte är i lod nu. Att använda band är inget för mig, det kan töjas några mm och då svänger stommen. Oavsett vad du gör så dit med strävorna direkt, spelar ingen roll om dom sitter på rätt ställe just nu. Bara att dom går snett och häller stommen på plats. Kommer det en stormby så vrider sig nog alltihop och du har fått kaminved.
Men stommen är förövrigt rak och fin ändå 😄
Ska införskaffa massa plåtband imorgon.
Rimligen kan inte bygget vara rakt och i lod överallt just nu. Se till att få alla längder och diagonaler rätt när du fixerar med banden. Det har du igen sen. Kan bli lättare om du har medhjälpare.A abiz skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 17 911 inlägg
Men du ska ha OSB och gips på insidan det kommer att staga mer än plåtbanden.
skruva några OSB på insidan medan du gör utvändigt klart sedan kan du ta bort en skiva i taget medan du isolerar.
Protte
skruva några OSB på insidan medan du gör utvändigt klart sedan kan du ta bort en skiva i taget medan du isolerar.
Protte
Ja jag tycker det med. Tycker även att det var konstigt att jag inte har sett något alls om stålband på någon guide på nätet.prototypen skrev:
För de som undrar hus fasiken jag kunde missat det så beror det antagligen på att jag inte är snickare utan lekman. 👍
Om du skall ha installationslager så kan du sätta snedsträvorna permanent och skippa banden. Kan bli problem att få väggarna på gavlarna raka när du satt panelen men det märker du.
Jag har lärt mig av svärfar och av hustruns yrkessnickarkusiner. Snedsträva eller hålband ska man ha. Man vill att stommen ska bära sig själv också utan OSB och ytterpanel. De där spännbanden ska bli spända som fiolsträngar och låser förbluffande väl. Snedsträvor tar mer tid men är såklart lika bra.A abiz skrev:
Ska man bara dra fast det med en spik i hörnet och så ta hjälp utav någon som drar hårt i andra änden då, räcker det?D datja skrev:Jag har lärt mig av svärfar och av hustruns yrkessnickarkusiner. Snedsträva eller hålband ska man ha. Man vill att stommen ska bära sig själv också utan OSB och ytterpanel. De där spännbanden ska bli spända som fiolsträngar och låser förbluffande väl. Snedsträvor tar mer tid men är såklart lika bra.
Produkter som diskuteras: "Ankarskruv"
Ankarskruv
Ankarskruvar är speciella skruvar som används främst för att fästa och förankra byggbeslag och andra konstruktionskomponenter. Dessa skruvar är kända för deras styrka och stabilitet.
Läs mer
Använd skruv och fäst på varje stolpe längs väggen (men ta stolparna sist). Börja längst upp i knuten och sen går du till mitten på nedersta bjälken. Där skall du spänna rejält och skruva lite snett utåt så skruvningen spänner ut ytterligare. Sen skruvar du rakt några skruv och tar bort spännskruven sist.
A abiz skrev:
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 939 inlägg
Justera stommen i lod och skruva 2st OSB skivor i varje hörn så är det stabilt.
Panelen räcker inter till, över tid så glider den och huset faller sakta i sidled
Panelen räcker inter till, över tid så glider den och huset faller sakta i sidled