D
Diagonaler från varje hörn som redan påtalats. 8st föreslår jag, de ska gå från golv till "tak", alltså övre delen av väggen.

Sedan kanske det även behövs diagonaler i taket.

Sen klappar du på skivor också i slutet så är det stabilt som en makrillburk.

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
A
Bara en tanke, du nämner syllisoleringen är tjock, är själva stommen bultad ner i plattan eller står dom bara på syllisoleringen? För kan inte se några bultar på dina bilder

D
Pal92 skrev:
Bara en tanke, du nämner syllisoleringen är tjock, är själva stommen bultad ner i plattan eller står dom bara på syllisoleringen? För kan inte se några bultar på dina bilder
Det ska ändå inte kunna göra stommen vinglig.

• Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
A
D Bubblebubb skrev:
Det ska ändå inte kunna göra stommen vinglig.
Skulle nog påstå att en stabil syll är lila viktigt som ett stabilt hammarband, jag har inga snedsträvor eller diagonala plåtband i mitt garage och när det hade tak men ingen panel så var det hur stabilt som helst

D
Pal92 skrev:
Skulle nog påstå att en stabil syll är lila viktigt som ett stabilt hammarband, jag har inga snedsträvor eller diagonala plåtband i mitt garage och när det hade tak men ingen panel så var det hur stabilt som hels
Givetvis är det viktigt men stommen ska inte vingla oavsett den är infäst i mark eller ej. Den står i början tillräckligt stabilt av egentyngden.

Nej man måste inte ha snedsträvor, man kan lösa det på annat sätt också.

• Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
Pal92 skrev:
Ja jag har borrat och slagit i expanderspik 8x110 varje meter så den lär sitta.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
ankarskruv är rätt sak för att fästa hålband. Drar man dem lite vinklat så kan man spänna dem rejält.
Behöver man dra stommen rätt så är ett vanligt 2 ton spännband rätt användbart. Bara ta steg för steg tills man är nöjd och sen dir med strävor eller hålband

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
F
Fast dra inte hålbanden för kung och fosterland så du drar hela stommen sned. Talar av egen erfarenhet. Kontrollmäta alla vinklar efter hålbanden är på plats.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
B
A abiz skrev:
Jaha okej så det är bara något tillfälligt?
Bör inte fasaden ha samma effekt när den kommer på? Men absolut det ska jag göra tills fasaden är på.
sätt en plyfa på väggarna poå insidan så blir det stabilt

• Gilla
vefyra och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Jag byggde mitt garage själv, det är 7x10 meter. Du behöver inte överarbeta med hålband. Jag satte enkla spikläkt(gles) som snedsträvor på insidan, byggde klart allt på utsidan och typ 10 år senare vinterbonade jag insidan, och då tog jag bort strävorna. Några hålband behövs inte.

• Gilla
twoody och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag byggde mitt garage själv, det är 7x10 meter. Du behöver inte överarbeta med hålband. Jag satte enkla spikläkt(gles) som snedsträvor på insidan, byggde klart allt på utsidan och typ 10 år senare vinterbonade jag insidan, och då tog jag bort strävorna. Några hålband behövs inte.
Helt klart att det håller, om panelen är stående så blir det säker 45X45 liggande att fästa i och då är hela paket säkrat

• Gilla
Svenno 55 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
J jonaserik skrev:
Helt klart att det håller, om panelen är stående så blir det säker 45X45 liggande att fästa i och då är hela paket säkrat
Det behöver det inte vara, och panelen håller inte emot vridning, bara krafter upp och ner.
Snedsträvorna i sig räcker för att stå emot de krafterna. Senare när man sätter skivmaterial på insidan så ersätter de strävorna.

Förresten, varför i herrans namn har du 1cm skumgummi under syllen? Vad är det för fel på syllpapp?

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A abiz skrev:
Tjena, är mitt uppe i att bygga dubbelgarage, när jag skulle upp och lägga råspont så reagerade jag på att hela stommen vinglade. Är detta normalt?
Även nu när all råspont är på så vinglar det en del, kommer detta fixa sig med fasaden eller när det blir lite mer tyngd pga takpannor?

Jag blir lite orolig att jag missat något som jag borde ha satt dit haha, jag bifogar en del bilder så ni kan se hur stommen är uppbyggd.

Förövrigt så tänker jag att råsponten inte nödvändigtvis behöver gå hela vägen upp i nocken, den lilla glipan på ca 5-7cm som jag har nu kan man väl täcka över med papp, sedan sätter jag ju nockbrädshållare, nockbräda och nockisolering över där så känns onödigt att lägga den tiden på att få det perfekt där, vad tror ni?

Edit: antar att syllisoleringen som är ca 1 cm skumgummi kan göra det hela lite vingligare?
Det verkar inte finnas en enda vindsträva mellan reglarna så det är inte så konstigt om det vinglar…

Nissens Nissens skrev:
Det behöver det inte vara, och panelen håller inte emot vridning, bara krafter upp och ner.
Snedsträvorna i sig räcker för att stå emot de krafterna. Senare när man sätter skivmaterial på insidan så ersätter de strävorna.

Förresten, varför i herrans namn har du 1cm skumgummi under syllen? Vad är det för fel på syllpapp?
Det var den syllisoleringen som k-bygg skickade med i leveransen.

• Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Nissens
A abiz skrev:
Det var den syllisoleringen som k-bygg skickade med i leveransen.
Aha, lite nyfiken på vad den gör som är bättre än syllpapp. 🙂

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.