R
K kest skrev:
Om de finns i Europa hjälper inte oss vid effektbrist.
Klart de gör eftersom näten är sammankopplade. Eller är du inne på en ännu mer osannolik händelse som effektbrist i hela Europa?`

K kest skrev:
[länk]
Följande gäller för hur elanvändare bör kopplas bort vid och tillkopplas efter elbrist:
A) Elanvändare/ellinjer med lägsta prioritet kopplas bort och
B) Om så är nödvändigt också de som har stor betydelse för sociala och kulturella värden samt eventuellt också för ekonomi och miljö
C) Samtidigt som åtgärd A och B genomförs beordras elanvändare med avtal om frivillig effektreduktion att reducera effekten
D) När mer effekt blir tillgänglig, bland annat genom effektreduktion hos elanvändare med reduktionsavtal, tillkopplas elanvändare/ellinjer enligt beslutad rangordning
E) När elförsörjningen är helt återställd får även den industri som genomfört effektreduktioner tillbaka fulla elleveranser.
Och återigen har jag inte en aning om vilka väderkvarnar du slåss mot. Du skriver ju återigen precis samma sak som jag. Industrin får stänga ner om det är så att det faktiskt inte finns el till alla.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Magnus E K
K kest skrev:
Elpriset i Tyskland "Energiewende" har varierat mellan 3-4 kr/KW idag. Men de värmer sina hus med gas, så elkostnaden blir därför inte så dramatisk. [...] Priset i Sverige ca 0,29 kr/KW idag.
Vad är detta, jämför du priset till konsument i Tyskland med det svenska spotpriset?!? Spotpriserna i Tyskland brukar inte skilja sig väldigt dramatiskt från de nordiska. Sidan där jag brukar kolla (https://www.energy-charts.de/price_de.htm) verkar inte funka för den här veckan, men kollar vi för den 29:e så var priset i SE3 som lägst 21,9 öre och som högst 35,6 öre medan det tyska (day ahead) var som lägst 2,10 eurocent och som högst 4,12 eurocent.

N Noseone skrev:
Vem tycker ni solcell och vindkraftsförepråkare skall stå för reserven? Om vi bygger ut sol och vind så vi klarar hela sommaren och elpriset blir lågt, när sen sol inte lyser och det inte blåser, vem skall stå med fungerande anläggningar som backup?

Vem skall betala underhåll och löpande kostnader för en anläggning som bara får producera någon månad på året?

Billig sol och vindel kommer trycka undan baskraft som funkar hela året oavsett väder.
Många här vet ju att backupen blir kolkraft från kontinenten, så varför bygga något eget?

R RoAd skrev:
Industrin får stänga ner om det är så att det faktiskt inte finns el till alla.
Inser du vilka konsekvenser det skulle ha för industrins konkurrenskraft och hela samhällsekonomin?

• Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Argumenterar du ens emot?
Nja Jag gillar egentligen inte kärnkraft, men.
Gillar inte alls smutsig oljekraft men den står där och jag hoppas att den aldrig behöver startas.

Jag är uppvuxen med ständiga elavbrott var det inte flyttfåglar som flög in i de bara koppartrådarna så var det något träd som blåste på trådarna.
På hösten när alla bönder startade sina fläktar så krympte bilden på tv:n tills bilden försvann
Det kunde ta en timme att koka potatis om man inte hämtade stormköket. Detta ända in på 80:talet tills vattenfall tog över.
2010 hade jag en sambo som gnällde över att strömmen va borta några dagar (Ho va STABO)
Nu när samhället ordnat säker EL och alla kastat ut sina smutsiga oljepannor som man lätt kunde driva med ett litet reservkraftverk och vi sitter med våra ypperliga värmepumpar blir jag oroad när våra MP:politiker talar om att vi har ett effektöverskott och det har vi, men.
Att försätta oss i en situation när man måste nödsläcka Sverige på grund av inkompetens när vi är bland de bästa i värden ren energi.

mattiasp mattiasp skrev:
Inser du vilka konsekvenser det skulle ha för industrins konkurrenskraft och hela samhällsekonomin?
Det kan ju inte vara så allvarligt eftersom det ju redan sker. I vilka andra länder kan man köra pappersbruk som drar som en kk-reaktor och förvänta sig att alltid få full effekt (undantaget kanske Norge ) ?

R
mattiasp mattiasp skrev:
Att det i några extremfall kan bli så att man får stänga ner jämfört med att betala ett högt pris för energin till att börja med? Nej, inte exakt, men det är väl en del av ekvationen. Att bygga kärnkraftverk som kostar 1.50:- kWh tror jag inte heller är så bra för konkurrenskraften :rolleyes:

K kest skrev:
Nja Jag gillar egentligen inte kärnkraft, men.
Gillar inte alls smutsig oljekraft men den står där och jag hoppas att den aldrig behöver startas.

Jag är uppvuxen med ständiga elavbrott var det inte flyttfåglar som flög in i de bara koppartrådarna så var det något träd som blåste på trådarna.
På hösten när alla bönder startade sina fläktar så krympte bilden på tv:n tills bilden försvann
Det kunde ta en timme att koka potatis om man inte hämtade stormköket. Detta ända in på 80:talet tills vattenfall tog över.
Jag är också uppvuxen på "landet" och det du pratar om är kapacitet i distributionen och inte produktionen. Dåliga ledningar ut till hushållen gjorde helt enkelt att spänningen sjönk när förbrukningen ökade. Det har inget med det vi diskuterar nu att göra.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Många här vet ju att backupen blir kolkraft från kontinenten
När Sverige släckte delar av Danmark så var det för att inte behöva släcka delar av Sverige.
Jag bara antar att om det är smällkallt här och effekten ligger nära max så kan man gissa att det är motsvarade problem även på kontinenten .
Samt att det saknas överföringskapacitet. Ur minnet är det ett antal 600 MW utlandet
Behovet kan helt utan kärnkraft vara en knappa 10 000MW i extremfall.
DVS om det inte blåser.
På de sista tio åren har jag bara upptäckt vid ett tillfälle då det inte blåste från Spanien till norra Sverige. och det var på hösten.

K kest skrev:
När Sverige släckte delar av Danmark så var det för att inte behöva släcka delar av Sverige.
Jag bara antar att om det är smällkallt här och effekten ligger nära max så kan man gissa att det är motsvarade problem även på kontinenten .
Samt att det saknas överföringskapacitet. Ur minnet är det ett antal 600 MW utlandet
Behovet kan helt utan kärnkraft vara en knappa 10 000MW i extremfall.
DVS om det inte blåser.
På de sista tio åren har jag bara upptäckt vid ett tillfälle då det inte blåste från Spanien till norra Sverige. och det var på hösten.
När släckte vi Danmark. .?
Fö känns det betydligt smartare att ge alla fastighetsägare med direktverkande elvärme en bergvärmepump, än att bygga kärnkraftverk för att garantera effekten några få kalla vinterdagar per år.
Det skulle inte ens krävas hälften av de villorna misstänker jag.

K karlmb skrev:
När släckte vi Danmark. .?
Fö känns det betydligt smartare att ge alla fastighetsägare med direktverkande elvärme en bergvärmepump, än att bygga kärnkraftverk för att garantera effekten några få kalla vinterdagar per år.
Det skulle inte ens krävas hälften av de villorna misstänker jag.
Varför inte krav på reservoljepanna/brännare för att klara vintertopparna, kanske med 1 m3 tallolja, helt Co2 fri.

blackarrow blackarrow skrev:
reservoljepanna
Backupp har vi i ytterområden där ej tillgång till fjärrvärme finns och eldar pellets.
Övriga oljepannor utslängda där det finns fjärrvärme.
600 m3 olja är nere på 50 m3.
I villor brukar man kasta ut vedpannor med tankar o allt då bergvärmen klarar allt med elspets.

Uddevalla gatubelysning täcks upp av de sex vattenkraftverk i dess ägo.
Om man släckte dessa skulle rätt mycket kolkraft minskas.

N Noseone skrev:
Billig sol och vindel kommer trycka undan baskraft
För närvarande exporteras i huvudsak bidragsfinansierad vind. Och vi betalar för förstärkt kraftnät.

Samverkan över gränserna
Elmarknaden påverkas också av elsystemen i närliggande länder. Man brukar säga att elmarknaden idag är nordisk och blir alltmer europeisk i takt med att överföringsförbindelser byggs mellan olika länder. Idag har Sverige 17 överföringsförbindelser till Norge, Finland, Danmark, Polen, Tyskland och nu senast Litauen

K karlmb skrev:
Det kan ju inte vara så allvarligt eftersom det ju redan sker. I vilka andra länder kan man köra pappersbruk som drar som en kk-reaktor och förvänta sig att alltid få full effekt (undantaget kanske Norge ) ?
Det har ju varit lite av styrkan med Sveriges energiförsörjning, alltid tillgänglig och till lågt pris.

Du kanske vill att tillväxten skall stanna av, industrin väljer andra länder med tillgång på el. Många företag struntar i om det är "ren" el bara den kommer 365 dagar om året.

Det är 50-60 års tillväxt som gör att du ens har förmåga att tänka att 'vad gör det om pappersindustrin får bromsa lite när det är kallt i vinter...."

Säg det till jordens övriga 70% som inte har tillgång till el varje dag.

Ditt resonemang är närmast verklighetsfrånvänt och jag undrar om du bor på Södermalm eller bara trollar med oss.

• Gilla
MAczea och 6 till
  • Laddar…
Vem ska betala för all den kapacitet som behövs gör att priset ska vara lågt även när det blir en extremsituation? Det är rimligt att man drar ner på lågprioriterad konsumtion när det blir extrema situationer.

Att sol och vind är de som bäst bär sina kostnader (som någon skrev tidigare) är helt fel. Det är de kraftslag som får en massa bidrag.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.