229 092 läst · 3 373 svar
229k läst
3,4k svar
På lördag börjar utfasningen av Ringhals 2
Det där är ju en rent ekonomisk fråga, och det verkar som om vind och solenergi bär sina kostnader rätt bra. Å andra sidan verkar Finlands nya reaktor bli rejält dyr per kwh. Just saying ´
Nu tycker jag ju personligen att alla tre energityper egentligen skulle få kosta lite mer om det behövs eftersom de är klimatneutrala (jag är inte någon kärnkraftsmotståndare) men i Sverige verkar faktiskt kärnkraft mer och mer bli en onödig källa eftersom vi har vattenkraften för att reglera perioder av låg försörjning från vind och sol.
EDIT: Varför skriver du sommaren förresten? Jag stod ute och grillade ikväll och det var faktiskt inte så behagligt som jag hade hoppats, på grund av blåsten! Vind är jag ganska övertygad om att det finns gott om året runt.
Nu tycker jag ju personligen att alla tre energityper egentligen skulle få kosta lite mer om det behövs eftersom de är klimatneutrala (jag är inte någon kärnkraftsmotståndare) men i Sverige verkar faktiskt kärnkraft mer och mer bli en onödig källa eftersom vi har vattenkraften för att reglera perioder av låg försörjning från vind och sol.
EDIT: Varför skriver du sommaren förresten? Jag stod ute och grillade ikväll och det var faktiskt inte så behagligt som jag hade hoppats, på grund av blåsten! Vind är jag ganska övertygad om att det finns gott om året runt.
Vattenkraften kan inte ensamt producera all el vi behöver i vanlig vinterdag.R RoAd skrev:Det där är ju en rent ekonomisk fråga, och det verkar som om vind och solenergi bär sina kostnader rätt bra. Å andra sidan verkar Finlands nya reaktor bli rejält dyr per kwh. Just saying ´
Vi har ca 16 200 MW vattenkraft och ibland blåser det vara inte. Men just nu ger det 6472 MW och det byggs ur vind i en rasande fart. Skulle tro att om ett par år har vi det dubbla en blåsig dag.R RoAd skrev:
Men om vi behöver 27 000 en kall dag och inte blåser, då är det nedsläckning av vissa delar som krävs oavsett hur de höjer priser.
Sjukhus räddningsverk mm är rustade för dessa scenario. Vi som bor på landsbygd är till viss del vana med att vara utan ström några dagar, men skulle vilja se när ett höghus blir utan vatten och en 500 st står bak knuten och gör sina behov. Jag kan gå ut efter en hink...
Nej, och en vanlig vinterdag finns det gott om vindkraft (och även en del solkraft). Så?N Noseone skrev:
Du svarade inte på min fråga om varför du tycker höst/vår/vinter är problematiska för vindkraften.
Eller blir elen helt enkelt så dyr just då att de största förbrukarna väljer att pausa/sänka sin förbrukning under dessa timmar, och vi andra märker ingenting förutom att det blev några spänn dyrare. Att elen skulle stängas av för hushåll är väldigt osannolikt.K kest skrev:Vi har ca 16 200 MW vattenkraft och ibland blåser det vara inte. Men just nu ger det 6472 MW och det byggs ur vind i en rasande fart. Skulle tro att om ett par år har vi det dubbla en blåsig dag.
Men om vi behöver 27 000 en kall dag och inte blåser, då är det nedsläckning av vissa delar som krävs oavsett hur de höjer priser.
Sjukhus räddningsverk mm är rustade för dessa scenario. Vi som bor på landsbygd är till viss del vana med att vara utan ström några dagar, men skulle vilja se när ett höghus blir utan vatten och en 500 st står bak knuten och gör sina behov. Jag kan gå ut efter en hink...
Att garantera ALL el ALLA vill ha till ALLA under ALLA tider på året/dygnet är för mig ett onödigt dyrt, nästan planekonomiskt projekt. Inget jag stödjer. Vi pratar ju faktiskt om ett nästan rent hypotetiskt scenario. Att det skulle vara vindstilla på närmare hundra meters höjd i hela landet (även på sjön) är inte helt realistiskt.
Om ett högtryck har parkerat över hela landet i Januari så är det troligt med mycket kallt och så gott som vindstilla, där har vi tillfället när problem kommer.R RoAd skrev:
Men visst kan det vara vettigare att industrin får stå än att övriga samhället blir utan kraft, men börjar det hända med någon viss regelbundenhet så blir det inga fler framtida industriinvesteringar och en del kanske flyr landet.
OM det börjar hända med regelbundenhet så håller jag med om att det är ett faktiskt problem som måste lösas (och det kommer garanterat marknaden att göra) men tills dess så känns det rent hypotetiskt.
Jag slänger också in att vindstilla innebär lägre energi för att behålla temperaturen i byggnader jämfört med om det blåser, så nettoeffekten är kanske inte så energikrävande trots allt.
Jag slänger också in att vindstilla innebär lägre energi för att behålla temperaturen i byggnader jämfört med om det blåser, så nettoeffekten är kanske inte så energikrävande trots allt.
21 Jan https://www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet/R RoAd skrev:OM det börjar hända med regelbundenhet så håller jag med om att det är ett faktiskt problem som måste lösas (och det kommer garanterat marknaden att göra) men tills dess så känns det rent hypotetiskt.
8210 MW
Värmekraft
1966 MW
Ospecificerat
591 MW
Vindkraft
990 MW
Vattenkraft
12431 MW
Total produktion
24188 MW
Total förbrukning
23916 MW
Hittar ingen statistik för tre veckor framåt Men jag förstår i.o.f.s. att du menar förra året.K kest skrev:
Jag har tittat på de där graferna tidigare och jag förstår inte riktigt hur låg produktion av el från vindkraft är ett evidens för att det inte fanns kapacitet. Kan det helt enkelt vara så att det fanns sett överflöd av andra energikällor att tillgå just då? Kärnkraften går ju exempelvis inte att sänka snabbt när behovet saknas så man kanske valde att ta energin därifrån istället? Måste vindkraft utnyttjas till 100% hela tiden. Även om det inte behövs?
Nej det tror jag inte. Du får gärna vissa någon källa på att alla eventuella scenarion för både industri och privat konsumtion ska garanteras under alla förutsättningar.K kest skrev:
Baskraften är kärnkraften sedan är vattenkraften reglerkraft. Vindkraften är ett mycket gott tillskott då man kan reglera ned och spara på en viss del av vattenkraften (Dock ej i strömkraftverk, De kan endera spilla eller producera) Vindkraft utomlands tjänar ibland mer på att få betalt för att stoppa då man ej klarar inte att reglera ned. (Kunderna betalar stoppen)R RoAd skrev:
Säker elkraft
https://www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet/
Trygg elförsörjning
Vårt samhälle ställer höga krav på en trygg och pålitlig elförsörjning. Samhällsviktiga funktioner som järnvägar, avloppssystem och bensinpumpar är beroende av el för att fungera. Liksom prylar som spisar, datorer och mobiler. Grunden till en pålitlig elförsörjning är ett robust stamnät för el.
Ja? Har jag skrivit något annat?K kest skrev:Baskraften är kärnkraften sedan är vattenkraften reglerkraft. Vindkraften är ett mycket gott tillskott då man kan reglera ned och spara på en viss del av vattenkraften (Dock ej i strömkraftverk, De kan endera spilla eller producera) Vindkraft utomlands tjänar ibland mer på att få betalt för att stoppa då man ej klarar inte att reglera ned. (Kunderna betalar stoppen)
Så, att alla ska garanteras så mycket elkraft de vill, när de vill, nämns inte alls? Lite som jag misstänkte? De saker som räknas upp där är jag ganska övertygad om att vi klarar helt utan kärnkraft.K kest skrev:Trygg elförsörjning
Vårt samhälle ställer höga krav på en trygg och pålitlig elförsörjning. Samhällsviktiga funktioner som järnvägar, avloppssystem och bensinpumpar är beroende av el för att fungera. Liksom prylar som spisar, datorer och mobiler. Grunden till en pålitlig elförsörjning är ett robust stamnät för el.
Det handlas upp inte bara reservkraft utan även från industrin vad de kan stoppa och låta fabriker stå stilla.R RoAd skrev:
https://www.svk.se/drift-av-stamnatet/drift-och-elmarknad/effektreserv/
Stenungsunds Oljekraftverk är numera inte med som reserv. Planer på att riva?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Stenungsunds_kraftverk
Jag hänger inte med längre. Jag har varit tydlig med att jag inte tycker att Sverige ska ha en elproduktion som kan hantera ALLA möjliga scenarion. Om det är så att väldigt "eltörstiga" industrier får stoppa produktion eller sakta ner lite under speciella omständigheter så må det vara hänt. Eller får de vara med och betala vad det kostar att ha den överflödiga kapaciteten. I Finland verkar det landa på runt 1.50:- per kWh.K kest skrev:
Vad är det egentligen du argumenterar emot? Argumenterar du ens emot?
Och? Att det rivs ett 60 år gammalt oljedrivet kraftverk i Sverige är ... dåligt? Det borde finnas betydligt bättre sådana i övriga Europa.K kest skrev:
Om de finns i Europa hjälper inte oss vid effektbrist.R RoAd skrev:
Jag minns att jag läste om effektbrist för några år sedan då kommunen köpte in ett antal reservkraftverk att ha ståendes till äldreboende. Kommunhuset brandkåren polis sjukhus har permanenta löningar som vi provkör en ggr i månaden.
https://www.energimyndigheten.se/trygg-energiforsorjning/el/eleffektbrist/
Följande gäller för hur elanvändare bör kopplas bort vid och tillkopplas efter elbrist:
A) Elanvändare/ellinjer med lägsta prioritet kopplas bort och
B) Om så är nödvändigt också de som har stor betydelse för sociala och kulturella värden samt eventuellt också för ekonomi och miljö
C) Samtidigt som åtgärd A och B genomförs beordras elanvändare med avtal om frivillig effektreduktion att reducera effekten
D) När mer effekt blir tillgänglig, bland annat genom effektreduktion hos elanvändare med reduktionsavtal, tillkopplas elanvändare/ellinjer enligt beslutad rangordning
E) När elförsörjningen är helt återställd får även den industri som genomfört effektreduktioner tillbaka fulla elleveranser.