229 628 läst · 3 373 svar
230k läst
3,4k svar
På lördag börjar utfasningen av Ringhals 2
När tror du att Finland får sin första nya reaktor i drift? Frågan är ju vad som händer då, en stor del av den svenska elexporten går ju dit, finns det överföringskapacitet till Tyskland så det räcker för att ta över?Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 611 inlägg
Jag törs inte gissa när finnarna är igång, det var mest intentionen att vilja lösa energibristen med kärnkraft jag tänkte på.
Nej, vi kan inte just nu sälja norrlandsel till Tyskland istället för till Finland. Vi har kanske nog kraftiga kablar till Tyskland, men vi maxar redan nu överföringsförmågan från norra till södra Sverige.
Nej, vi kan inte just nu sälja norrlandsel till Tyskland istället för till Finland. Vi har kanske nog kraftiga kablar till Tyskland, men vi maxar redan nu överföringsförmågan från norra till södra Sverige.
Byggveteran
· Åland
· 2 035 inlägg
Nej, det är ganska mycket armering faktiskt. Fundament är precis som själva snurran dimensionerad för en teknisk livslängd på 20-25 år. Det går säkert att googla fram en källa på detta men jag tar detta från mina arbetslivserfarenheter.K karlmb skrev:
Varför skulle en vindkraftexploatör ha längre horisont än så, att fundament skulle klara en längre livslängd än snurran? Då ökar ju kostnaderna jämfört med intäkt och det är ju inte förenligt med syftet med verksamheten.
Byggveteran
· Åland
· 2 035 inlägg
I ett dok tidigare, #1472, hävdades 60 års brukstid men det föll väl på MP’s vansinniga krav om förbud av utveckling av kärnkraft.useless skrev:
Redigerat:
Källa på det?Nötegårdsgubben skrev:Jag törs inte gissa när finnarna är igång, det var mest intentionen att vilja lösa energibristen med kärnkraft jag tänkte på.
Förklara gärna hur livslängden på en armerad betongkonstruktion kan göras så kort som 25 år.Fisch skrev:Nej, det är ganska mycket armering faktiskt. Fundament är precis som själva snurran dimensionerad för en teknisk livslängd på 20-25 år. Det går säkert att googla fram en källa på detta men jag tar detta från mina arbetslivserfarenheter.
Varför skulle en vindkraftexploatör ha längre horisont än så, att fundament skulle klara en längre livslängd än snurran? Då ökar ju kostnaderna jämfört med intäkt och det är ju inte förenligt med syftet med verksamheten.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 469 inlägg
Förseningarna beror på att huvudentreprenören Areva är konkursfärdig och inte villig att sätta in någon arbetskraft för att slutföra projektet. Reaktorn har varit i princip färdig i flera års tid, det är bara olika testkörningar som ska utföras av Areva kvar. Man kunde sätta reaktorn i drift redan idag men hindras på grund av en massa byråkrati.Q Qvanten skrev:Hur mycket av förseningarna av Finlands reaktorbygge beror på överklaganden? Jag har inte hört något om några överklaganden där, men jag ska erkänna att jag inte följt den finska processen innan byggstart, men jag har sett att beräknat startdatum för driften flyttats framåt hela tiden.
Förresten, vilka stora andelar av kostnaderna kommer innan tillstånd att starta bygget ges?
Edit; förtydligande.
Skogsägare
· 18 611 inlägg
Ja, vi har ju bland annat här i tråden utförligt diskuterat överföringsbristen till södra Sverige och förseningar på den matarkabel som kallas sydvästlänken. Att vi skulle ha kapacitet i matningen för att skeppa kraft motsvarande ett helt kärnkraftverk finner jag osannolikt på den grunden.K karlmb skrev:
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 469 inlägg
Det går att renovera men det finns ingen ekonomi i det eftersom statliga subventioner endast gäller för nyproducerad vindkraft. Vindkraften är inte konkurrenskraftig utan statsstöd. Då är det bättre att sätta företaget i konkurs när vindkraftsparken är förbrukad som flera entreprenörer sportat med. Då slipper man plocka ner skiten också.useless skrev:
OK. Du tror alltså.Nötegårdsgubben skrev:
Känns orimligt att vi ligger på max de senaste dagarna. I snitt exporterar vi 4 reaktorer utan problem om än mkt till Norge.
Eftersom att det är många frågor kring överföringskapacitet så rekommenderar jag alla att läsa följande rapport:
https://www.google.com/url?sa=t&sou...Vaw3uor5bOS6El7hl85-aGQwi&cshid=1578218991589
Länken blev jäkla lång.. Men det är Kraftbalansrapporten 2019 från Svenska Kraftnät.
Rapporten i sig är inte så lång (40 sidor, lite text, många grafer och tabeller).
Angående överföringskapacitet från norr till söder så fanns det 130 MW kvar i kapacitet under topplasttimmen vintern 18/19.
Edit. Topplasttimmen. Inte kallaste timmen.
https://www.google.com/url?sa=t&sou...Vaw3uor5bOS6El7hl85-aGQwi&cshid=1578218991589
Länken blev jäkla lång.. Men det är Kraftbalansrapporten 2019 från Svenska Kraftnät.
Rapporten i sig är inte så lång (40 sidor, lite text, många grafer och tabeller).
Angående överföringskapacitet från norr till söder så fanns det 130 MW kvar i kapacitet under topplasttimmen vintern 18/19.
Edit. Topplasttimmen. Inte kallaste timmen.
Redigerat:
Skogsägare
· 18 611 inlägg
Lite mer än att tro var det förvisso, har du alls brytt dig om att läsa tråden har det som sagt diskuterats flera gånger att vi har brist på överföringskapacitet från norr till söder. Kände helt enkelt inget behov att tröska en redan genomtröskad fråga en gång till.K karlmb skrev:
Att det ändå finns dagar då all kapacitet inte utnyttjas är förstås sant det med.