Om man inte får bort källan till lukten så blir det inte bra. Ozon maskinen tar bort lukt men inte orsaken
Men där är vi nog alla överens...
Jag skulle nog inte köpa en maskin. Utan hyra och då få lite bättra prylar. Det är ingen pryl man ska ha igång alltid.
 
  • Gilla
Manganbangan
  • Laddar…
Jag funderar på att köpa en ozongenerator som har en kapacitet på 5000 mg/h, är det tillräckligt för att använda till ett hus? (Kommer så klart använda den rum för rum) Någon som har någon erfarenhet av detta?
 
M Mj80 skrev:
Jag funderar på att köpa en ozongenerator som har en kapacitet på 5000 mg/h, är det tillräckligt för att använda till ett hus? (Kommer så klart använda den rum för rum) Någon som har någon erfarenhet av detta?
Skulle det inte vara bättre att hyra en? Hjälper inte den så tar du och åtgärdar orsaken till lukten istället
 
M Mj80 skrev:
Jag funderar på att köpa en ozongenerator som har en kapacitet på 5000 mg/h, är det tillräckligt för att använda till ett hus? (Kommer så klart använda den rum för rum) Någon som har någon erfarenhet av detta?
Rum för rum är den garanterat tillräcklig för. Annars kan du köpa en 10/15 grams på eBay från Tyskland för ca 1500:- så har du en med bra tryck för en mindre villa/fritidshus.
 
  • Gilla
Mj80
  • Laddar…
Det tar ju bara längre tid med en liten. Men åtgärda orsaken till lukten först, annars kommer det tillbaka efter en tid
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det tar ju bara längre tid med en liten. Men åtgärda orsaken till lukten först, annars kommer det tillbaka efter en tid
Beror på vad orsaken är. Ibland räcker det med ozon. Annars kan det också vara bra för att neutralisera Lukten för att sedan kunna identifiera orsaken när lukten kommer tillbaka.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
H
Vi hade problem med unken lukt i huset (vilket visade sig vara på grund av att panelen var direkt fastspikad på asfaboard utan någon luftspalt) och köpte ett aggregat. Det funkade toppen och nu när fasaden och skiktet under är bytt var det toppen att kunna köra aggregatet några timmar och bli av med all unken lukt i kläder och övriga rummen.

Om man inte vill köpa ett aggregat själv, så finns ju möjligheten att hyra ett. Bor ni i Jönköpings-området hyr jag ut min för några hundralappar. (y)
 
H Henri skrev:
Fdriver.
Du menar väl att gå till källan för lukten.
Men hur är det med luktsmittat material, fungerar det med ozonpåverkan?
Ta bort allt trä i källaren
 
Hur funkar det på cigarett rök?
Ska man tvätta allt sen köra eller tvärtom?

Har en hyresgäst som flyttar ut och han har nog rökt en del inomhus.

Funkar dom på tex Amazon för 1000-1500:- 10.000mg eller vad det står
 
Såg den här också

E-handelsskärm med ozongenerator, tillbehör, priset 1122 kr, gratis leverans erbjudande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
nino nino skrev:
Hur funkar det på cigarett rök?
Ska man tvätta allt sen köra eller tvärtom?

Har en hyresgäst som flyttar ut och han har nog rökt en del inomhus.

Funkar dom på tex Amazon för 1000-1500:- 10.000mg eller vad det står
Måla om i huset för att bort lukt
 
J Jayward skrev:
Måla om i huset för att bort lukt
Jo det är ju ett alternativ och mycket kommer målas om, men det sitter väl i golvmattor, dörrar och sånt också.
Sitter rätt nytt tak med folie som inte ska/kan målas om.
Samma med kök, vitvaror mm
Därav min fråga om dom funkar, men tack för tipset om målning
 
I lägenheter med storrökare fick vi låta spärrmåla allt i inredningen. Detta gällde även stommarna till köksskåpen och garderoberna!!
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
I lägenheter med storrökare fick vi låta spärrmåla allt i inredningen. Detta gällde även stommarna till köksskåpen och garderoberna!!
Ja risken finns ju så klart...
Provade ni med ozon också eller är det bortkastade pengar tro?
 
Ozon tar absolut bort röklukt. Problemet är dock om det är rökt länge så har ju röken fastnat i väggar, golv o.s.v.
Så man sanerar.
Sedan kommer röken tillbaka.
Så får man upprepa det i månader om man skall få det bra på riktigt.

Så oftast brukar man ju göra andra ingrepp med. Dock är det ju rätt mycket jobb.
Spärrmåla med specialfärg eller oljefärg kommer låsa in röken i trätet men man måste ju måla ALLT då. Även tak och för varje cm du missar kommer det ju röklukt ut.
Att ta bort rökskadade trädetaljer gör ju att de inte kan sprida röklukt. Att ta bort plastgolven lika så. Sedan parkett bör ju slipas för få bort yttersta skicket..
Här finns en artikel vi skrev för länge sedan i ämnet: https://www.ozonstockholm.se/ta-bort-sanera-rokluft.html
När det gäller ju ozon är ju ozon så alla ozongeneratorer producerar ju samma typ av ozon. Det handlar mera om elsäkerhet, byggnadskvalitet o.s.v. Man skall nog ha lite starkare maskiner på 10.000mg/h i alla fall. Dock är 28.000 som i bilden ovan lite väl kraftigt. (Om den nu ger det, sådana där tillverkare är väl lite sådär trovärdiga.) Det är bättre att flytta runt maskinen och köra flera gånger. Ev ha flera maskiner...

Så sammanfattningsvis funkar ozon, det är ju bra på det sättet att det är en gas som kommer åt överallt och det är ju relativt lätt att arbeta med. Men vid större röksaneringar får man räkna med andra ingrepp om man vill ha det sanerat någorlunda i närtid.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.