156 293 läst · 82 svar
156k läst
82 svar
Ozongenerator. Funkar dom?
Köpte en Ozonair ihop med en bekant, när jag kom hem efter helgen så låg massor av döda flugor, det var kul att seManganbangan skrev:
Lukten kändes mycket bättre också, första dagarna luktade det lite badhusdoft över hela huset.
Det verkar också som insekter gärna håller sig borta från huset dagarna efter man kört ozon generatorn.
Fast är det inte just källan den angriper ?
Den ser till att döda eventuella mögelsporer, möglet kanske sitter kvar men den växer inte längre och dör.
Besserwisher
· The Great North
· 971 inlägg
Du tänker helt rätt men du missar att källan, som skapade möglet, bristen på ventilation, det trycktimpregnerade virket i grunden, fukten i väggen osv. är ju fortfarande kvar. Jag stöter på detta ganska ofta i min yrkesroll och jag rekommenderar aldrig någon att köra ozon utan att ta bort det som skapade behovet först. Måste ha varit en tillfredställande syn att se alla döda insekter?B BerraSWE skrev:
Besserwisher
· The Great North
· 971 inlägg
Nej tyvärrBillehol skrev:
Radon bidrar ju såklart till en mängd dödsfall.
Vet inte vilken gas som är vanligast eller värst. Men hur som helst tycker jag att köra ett ozonagregat i huset nån gång är okay men att köpa en som en lösning på ett återkommande problem är fel
Besserwisher
· The Great North
· 971 inlägg
Med risk för att bli raderat då det lämnar ämnet vill jag dela med mig om denna länken till en intressant sida. Här kan man se förekomsten av radon ner på gatunivå.
Sveriges geologiska undersökning.
https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-uranstralning.html
Sveriges geologiska undersökning.
https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-uranstralning.html
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Enligt principen ”sätter bara plåster på blödningen” så skulle det kanske kunna ses som att börja i fel ände, att använda en ozongenerator i stället för att grundligt åtgärda t ex angripet virke i en krypgrund.
Men om det senare alternativet (som ngn också skrev ovan) är i 40-tusenkronorsklassen och det förstnämnda en femtedel av det, så kan man ju tänka sig att i stället göra om insatsen med ozongeneratorn vid flera tillfällen. Ja man kan ju skapa en regelbundenhet, typ köra med generatorn nere i krypgrunden en gång i halvåret. Å för den delen även inne i bostaden. Särskilt i sommarstugor och andra fastigheter där det är lätt att hitta dagar då inga människor befinner sig där.
Jag är helt ny in i ämnet men när jag läser på Ozonairs hemsida (skärmdumpar här) så förstår jag att deras maskin även är tänkt att kunna placeras och användas nere i krypgrunden samt att ozonet då inte bara dödar doft utan också tränger in i huskonstruktionen och på sätt ger ytterligare positiv effekt.
Så, något negativt kan jag inte se med ett inköp och nyttjande av sådan pryl i åtminstone vårt fall - med enplans sommarhus, krypgrund. Känner snarare att det verkar mycket lovande, av det jag läst mig till idag (inte minst i denna tråd)!
Besserwisher
· The Great North
· 971 inlägg
Tycker t.o.m. typsnittet på deras hemsida ser "comic" ut...
Jag vet inte hur länge ozongeneratorer har funnits på marknaden men om det är som du beskriver (skumgummit) så torde det ju endera finnas mängder av beskrivningar av sådana case på Nätet - eller dito inom kort. I vårt fall tror jag inte vi har så mkt sådana (skumgummi-”prylar”), skulle månne vara om det sitter i våra badrums/PAX-fläktar.K kest skrev:
Sen ser jag inte framför mig insatser i form av ”längre tid” (har inte sett ngn info om det krävs) utan snarare med tillräcklig frekvens, där min (begränsade) kunskap såhär långt uppfattar det som att det snarare är timmar eller enstaka dygn som krävs. Månne då en eller två ggr om året.
Ozon används framgångsrikt i storköksventilation för att får bukt med fettet från fritöser mm och är då i drift många timmar per dygn. http://ozonventilation.se/S Tommy66 skrev:
Detta var några år sedan jag upptäckte att filterpackningarna var totalt borta och tog kontakt med Swegon:s support avdelning där jag fick till mig att det skulle vara silikonpackningar på den typ av vent, anl med användning av ozon.
Detta var nytt för mig då och de anläggningar jag servat med ozon har jag bytt till silikonpackningar efter den för mig nya infon sedan dess.
https://www.energi-miljo.se/tidningen/erfarenheten-erfarenheter-av-ozon-i-ventilationssammanhang
Att överanvända ozon över vintern tex skulle nog skapa en otrevlig överraskning till våren.
Men jag håller med det finns inte mycket info på nätet.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Först åtgärdar orsaken till den dåliga lukten. Därefter kan man köra med ozon för att få bort lukten.
Att placera i krypgrunden det kan inte ersätta en avfuktare eller liknande Åtgärder
Att placera i krypgrunden det kan inte ersätta en avfuktare eller liknande Åtgärder
Om det nu är ozon som inte skulle påverka (vissa sorters) gummi/plast så måste koncentrationen vara mycket (ej verksamt) låg. Ozon används för så kallade ”accelererade” åldringstester av vissa gummisorter eftersom det förstör dessa gummisorter extremt effektivt.S Tommy66 skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 750 inlägg
Ozon är extremt oxiderande och hälsoskadligt så man bör inte vistas i en miljö medans ozonbehandling pågår. Lös källan till lukten, sen kan man köra en behandling för att få bort lukten.
Och som sagt Ozon är Ozon
Och som sagt Ozon är Ozon