H Henri skrev:
Fdriver.
Du menar väl att gå till källan för lukten.
Men hur är det med luktsmittat material, fungerar det med ozonpåverkan?
Bra fråga, ozonet påverka allt material som det kommer åt.

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
ja. beroende på hur lättåtkomlig det är. Hos oss tog det alla textilier, soffor, sängar osv. Allt utom skaljackor av goretex-typ.
Tog mellanbjälklaget men inte isoleringen i ytterväggarna. Vi hade rejäla problem med lukt och luktsmitta från de klorföreningar som bildas av impregnering från 70talet.

H Henri skrev:
Fdriver.
Du menar väl att gå till källan för lukten.
Men hur är det med luktsmittat material, fungerar det med ozonpåverkan?
De saker som har blivit luktpåverkade borde inte lukta efter en ozonbehandling, sedan beror det på vilket material det är förstås, en bajskorv är en bajskorv.

• Gilla
Henri
  • Laddar…
A
F Fdriver skrev:
Ozonrengöring gör man för att få bort dålig lukt, men finns lukten kvar så är det ett problem som man inte löser med att köra en ozonrengöring en gång till, vart kommer lukten ifrån och lös problemet istället för att göra en tillfällig lösning och rensa luften/lukten.
Jag har förstått att även om du löser mögel problemet så kan det finnas kvar sporer och doft. Och att det är för att få bort dom som man kör med en ozon generator.

• Gilla
Mmhe71
  • Laddar…
A
Kör nu med maskinen.
Uthyraren sa att det räcker med att stänga dörren till rummet man sanerar. Men jag känner ju att doften av maskinen smyger sig ut?
Bör man tejpa till rummen? Är den lilla doften som kommer ut farlig?

Nej, du behöver inte tejpa. Men du behöver ju inte nosa vid dörrspringan. :D

A
Jag fegade och tejpade :crysmile:
Nu vet jag att det inte behövs .
Tack tack

Hur blev resultatet?

A
Vet inte än . Gissar att det tar några timmar för ozon doften att försvinna?

• Gilla
Marcus H och 1 till
  • Laddar…
A
H Henri skrev:
Hur blev resultatet?
Det är svårt att säga. Lukten är borta men har också åtgärdat problemet.
När jag googlat andra rekommenderat kanske 3x8 timmars behandling. Vi hann köra 1-2 timmar.

Snälla.snickaren skrev:
Det är svårt att säga. Lukten är borta men har också åtgärdat problemet.
När jag googlat andra rekommenderat kanske 3x8 timmars behandling. Vi hann köra 1-2 timmar.
Är lukten borta efter endast någon timma? Låter ju som ett bra resultat men det kanske inte var någon stark lukt.

B
Kjell & CO har en, funkar kanon

• Gilla
Ohellas och 1 till
  • Laddar…
B
D daniel_nordlund skrev:
Dock är ju ozon bara syre så det är inget man kan bli förgiftat av.
Detta är ett direkt farligt och högst felaktigt påstående! Det är korrekt att ozon "bara" är syre men en "normal" syremolekyl har två syreatomer medan ozonmolekylen har tre.

Detta förändrar egenskaperna radikalt. Bland annat är ozon mycket giftigt. "I höga koncentrationer (över 2 ppm) kan ozon ge upphov till livshotande lungskador (lungödem)." http://www.hussaneringarinorr.se/vad-ar-ozon/

Att en ozongenerator kan vara bra vid sanering håller jag dock med om!

• Gilla
Robster och 2 till
  • Laddar…
Hej! Vi ska ytskiktsrenovera ett rejält inrökt hus och funderar på att köpa ett ozonaggregat- har du något tips om bra produkt och företag? Just nu annonserar Ozonair intensivt i sociala medier men det verkar inte helt seriöst.(vi beställde en men drog tillbaka då det inte kom info om leverans)/Marie

D daniel_nordlund skrev:
Hej!
Såg denna tråd av en slump. Lite gammal men värd att bumpa hoppas jag!
Eftersom jag jobbar med ozongeneratorer tänkte jag slänga in lite åsikter här.

Främst är ju ozongeneratorer lätta att använda. Jämfört med att alternativen är det ju en jädra enkel lösning att sanera. Det är effektivt mot de flesta lukter man kan ha. Det kan ha en viss påverkan på metaller som kan rosta och gummi som torkar o.s.v.
Dock under de år jag jobbat här har vi inte haft en enda kund med allvarliga skador ;) Om man gör normal korrekt användning finns det inget att ora sig för.
Det luktar dock ozon några dagar efter man kört. Och man kan ju inte ha t.ex. blommor i de rum man kör :)

Om du skall ta bort lite allmän dålig lukt så kan man ju köra en timme eller två i ett rum. Dock för en riktig sanering så kör man i en c.a. 8 timmar per omgång. Ett rum i taget. Ha aggregatet i mitten av rummet och helst högt. Dörrar och fönster skall vara stängda. Om det behövs så upprepa denna behandling efter du luftat rummet. Menen omgång räcker för det mesta. Det beror dock på styrkan men det är min erfarenhet av de aggregat vi har. (Vi har ju 7,5k/h och 10k/h maskiner [länk].)
Det finns ju en hel del åsikter om hur man sanerar bäst. Blir väldigt långt inlägg om jag skall gå igenom alternativa sätt och åsikter. Men detta är vad jag rekommoenderar i alla fall.

Givetvis måste man ta bort källan till olukten annars återkommer ju den. Men ozonet kan faktiskt ta in sig i träet, dödar mögel o.s.v. så det är inte bara en luftrenare ;)

Det luktar ju rätt mycket och man skall inte vara i aktivtozon. Så se till att inte vara hemma och att behandlingen slutar minst en timme innan du kommer hem. (Och vädra när du kommer hem.) Dock är ju ozon bara syre så det är inget man kan bli förgiftat av.

Maskinen som kjell och co säljer är en jonisator. Det är faktiskt inte ett ozonaggregat även om det gissningsvis ger från sig lite ozon..
Det är mera en luftrenare. Den kan inte sanera eller ta bort svår lukt Men den är säkert passande när man har lite allmän illalukt hemma som man vill ta bort.

Tror jag gått igenom allt som tagits upp i tråden. Men om någon har någon till fråga så släng in den så tittar jag kanske förbi någon gång i framtiden ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.