A
Vill få bort rök/ mögel och gammal hus doft.
Fungerar det med en ozongenerator?
Vad har ni för erfarenheter?
Om jag hyr en hur vet jag att den verkligen fungerar?

• Gilla
str2der och 1 till
  • Laddar…
Fick låna en för att få bort unken luft i ett rum i föräldrarnas länga. Fungerade mycket bra.
Nu har jag investerat i en egen, som jag har använt i ett mögligt kylrum. Jag måste säga att jag förundras över resultatet. Efter bara tre dagars behandling var mögeldoften borta!
Lukten som generatorn genererar, märker man så snart man har startat aggregatet.

Vi har köpt en (vädra) då vi hade problem med lukt i huset och det tog ca 4 år att åtgärda fullt ut (byta fasad och alla ytskikt) Vi körde med den mycket i början för att få bort (dämpa) lukten och sen när vi märkte att lukten började smyga sig tillbaka i kläder mm. Har fungerat utomordentligt bra. Nu kör vi den när vi plockar hem båtgrejerna på hösten. Som sagt är ozonlukt stickande (kopiator-rum) så man märker direkt om den fungerar. Dock ska man ju inte stå där och kontrollera för länge...

A
Toppen!
Tack för svar.

A
Immobil Immobil skrev:
Fick låna en för att få bort unken luft i ett rum i föräldrarnas länga. Fungerade mycket bra.
Nu har jag investerat i en egen, som jag har använt i ett mögligt kylrum. Jag måste säga att jag förundras över resultatet. Efter bara tre dagars behandling var mögeldoften borta!
Lukten som generatorn genererar, märker man så snart man har startat aggregatet.
Du fick köra den i flera dagar? Dvs att hyra över en helg är ingen mening?

A
L Lane skrev:
Vi har köpt en (vädra) då vi hade problem med lukt i huset och det tog ca 4 år att åtgärda fullt ut (byta fasad och alla ytskikt) Vi körde med den mycket i början för att få bort (dämpa) lukten och sen när vi märkte att lukten började smyga sig tillbaka i kläder mm. Har fungerat utomordentligt bra. Nu kör vi den när vi plockar hem båtgrejerna på hösten. Som sagt är ozonlukt stickande (kopiator-rum) så man märker direkt om den fungerar. Dock ska man ju inte stå där och kontrollera för länge...
Av nyfikenhet. Hur kunde fasaden göra att de luktade i huset?
Tack för svar

• Gilla
str2der
  • Laddar…
tryckimpregnerad fasad från 70-talet utan luftspalt mellan fasadbrädor och isolering. Luktar som hus med problem med syllar från samma årtionde. Unken lukt som luktsmittar väldigt lätt så all isolering fick bytas. Även nån träfiberskiva på insidan som sugit upp lukten.

• Gilla
Mmhe71 och 2 till
  • Laddar…
Snälla.snickaren skrev:
Det beror på hur stark lukten är och hur stort utrymme som ska behandlas.

• Gilla
1
  • Laddar…
Snälla.snickaren skrev:
företag som sanerar typ ocab gör det på två dagar men då tejpar de alla fönster och otätheter och verkligen fyller huset med ozon. Då får man bo borta och en del material behöver tas ur huset. Vi valde att sanera lite skonsammare under längre tid. Ett rum en dag när vi var iväg eller ute och sen vädra ordentligt. Passade oss bättre. Men vi visste också att vi inte löste problemet med lukt utan bara dolde det ett tag. Men allt beror ju på hur stora problem du har i huset.

• Gilla
str2der
  • Laddar…
A
Uthyraren sa till mig att fönstret ska stå på glänt när man kör ozongenerator?
Så då fattar jag inte varför dom tejpar fönster?

det låter konstigt att ha fönstret på glänt. Det minskar ju effekten. När de sanerar vill de gasen ska tränga in i allt, soffor, mellanbjälklag osv. Det är för att få en kraftig sanering iom att man fyller hela huset med ozon, ett öppet fönster motverkar ju det. Låter inte helt genomtänkt. Vi har när vi kört stängt dörrar och fönster och fyllt rummet så kläder mm verkligen blir utsatt. Sen snabbt in och öppna fönsterna fullt för att vädra ut

• Gilla
Peterdie och 2 till
  • Laddar…
Uthyraren kan inte ha läst bruksanvisningen.

• Gilla
Peterdie och 2 till
  • Laddar…
A
Ja det låter konstigt tycker jag.

Ozonrengöring gör man för att få bort dålig lukt, men finns lukten kvar så är det ett problem som man inte löser med att köra en ozonrengöring en gång till, vart kommer lukten ifrån och lös problemet istället för att göra en tillfällig lösning och rensa luften/lukten.

• Gilla
ichigo och 1 till
  • Laddar…
Fdriver.
Du menar väl att gå till källan för lukten.
Men hur är det med luktsmittat material, fungerar det med ozonpåverkan?

• Gilla
Carlfile
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.